06.03.2019 20:02

Divadlo F. X. Šaldy uvede po dvanácti letech opět Verdiho Trubadúra

Na prkna libereckého Divadla F. X. Šaldy se po 12 letech vrací Trubadúr. Jednu z nejznámějších oper Guiseppa Verdiho nastudoval s operním souborem slovenský režisér Peter Gábor. Přestože režíruje hlavně činohru a také několik muzikálů, není Trubadúr jeho první zkušeností s operou a Verdim. Za sebou má už sedm jeho oper. S Verdim se poprvé setkal v Košicích, kde režíroval Rigoletta a v Banské Bystrici Macbetha. Režírovat Trubadúra bylo zajímavé a lákavé, řekl dnes novinářům Gábor.

Trubadúr odráží Verdiho zálibu ve středověkých námětech. Námět, jehož autorem je španělský romantický spisovatel Antonio Garcia Gutiérrez, předkládá komplikovaný příběh trubadúra Manrica. Ten se v lásce k dívce Leonoře stává sokem vlastního nepoznaného bratra hraběte Luny. To vše na pozadí dávného příběhu cikánky, která byla nařčena z očarování dítěte a upálena. Touha její dcery Azuceny po pomstě poznamená osudy všech čtyř ústředních postav opery.

„Il trovatore (Trubadúr) je jedna z nejklasičtějších oper, nejžádanějších, a patří dle mého soudu do pětice nejhranějších Verdiho oper," poznamenal vedoucí souboru a dirigent představení Martin Doubravský. Dělat tak známé kusy ale není podle něj právě jednoduché. „Verdi, jak je často hraný, je konfrontován s celosvětovou konkurencí a najít kvalitní obsazení, abychom si mohli říct, že to stojí za to, taky nebývá snadná záležitost. Sehnat tenora Manrica odpovídajících kvalit není jednoduché a my jsme rádi, že máme navázanou spolupráci s Paolem Lardizzonem," dodal.

V roli Azuceny se do Liberce vrací mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, která před lety v Šaldově divadle začínala a dnes je sólistkou opery Národního divadla v Praze. Role Azuceny jí není cizí, je to už páté nastudování z toho už podruhé právě v Liberci. Poprvé to bylo v roce 2005. „Je to úplně jiné představení než tehdy, každé nastudování je jiné a nové a musím k němu přistupovat znovu od začátku," řekla pěvkyně. Přiznala, že i když Azucenu ztvárnila už pětkrát, stále jí uniká. „Já k ní stále nemohu najít vztah. Pro mě je nepochopitelné to, v čem žije. Pro ni je hnacím motorem pomsta, žije jen pro to, a to já nechápu," podotkla Jalovcová.

https://www.saldovo-divadlo.cz/

Autor článku: ČTK: Leona Vacková, kš

Divadlo F. X. Šaldy uvede po dvanácti letech opět Verdiho Trubadúra

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.