18.12.2024 09:35

Divadlo J. K. Tyla k Roku české hudby připravilo rozhlasovou hru Samý vřesk a třesk

Divadlo J. K. Tyla přináší unikátní pohled na život a dílo jednoho z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů Bedřicha Smetany. Při příležitosti Roku české hudby vznikla původní hra Samý vřesk a třesk, kterou na objednávku divadla napsala dramaturgyně a dramatička Alena Zemančíková. V režii Libora Stacha uslyšíte herce Marka Mikuláška, Apolenu Veldovou, Janu Ondruškovou, Martina Stránského, Zdeňka Hrušku, operní sólisty Ivanu Veberovou a Michala Bragagnola a další. Hra, jež je koprodukčním dílem souborů činohry a opery, bude k poslechu na webových stránkách divadla v kategorii Podcast činohry DJKT nebo v aplikaci Spotify od 20. prosince 2024 do 30. června 2025.

Rozhlasová hra Samý vřesk a třesk je dalším zajímavým počinem Divadla J. K. Tyla k vrcholícímu Roku české hudby 2024 i projektu Smetana200. Bedřich Smetana v našem městě strávil svá studentská i tvůrčí léta. A nejen jeho první známé plzeňské skladby, ale i jeho zapojení do lokálního společenského a kulturního života zanechalo ve zdejším prostředí osobitou stopu. Neméně pestrá byla jeho životní a skladatelská dráha po odchodu z Plzně, o čemž budou vyprávět herci Divadla J. K. Tyla v autorské hře Aleny Zemančíkové,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Autorka svůj text pojednala jako rozhlasovou reportážní sonátu o třech větách s předehrou a dohrou. Zabývá se v něm Smetanovým dospíváním nejen v Plzni, manželským soužitím s jeho první ženou Kateřinou, kariérními úspěchy i neúspěchy, cestou do Švédska, společnou tvorbou s Eliškou Krásnohorskou i závěrem skladatelova života.

Smetana mě zaujal svým radostným, pozitivním přístupem k životu, smyslem pro humor, hravostí, bezpředsudečností ve věcech kumštu. Při četbě jeho deníků a korespondence mi ho bylo líto pro jeho až trýznivou potřebu lásky (i tělesné), která u něj nesnesla odkladu, takže se ztrapňoval a v případě druhého manželství přivedl do neštěstí sebe i manželku Betty. Zajímavé a sympatické mi na něm připadá i to, že nebyl nijak zvlášť nábožensky založený, že to byl tělem i duší člověk pozemského života. Neztotožňuji se s ním v mnohém, ale soucítím s ním snad ve všem,“ odpovídá na otázku, čím si ji Smetana získal, Alena Zemančíková.

Divadlo J. K. Tyla v Roce české hudby oživilo odkaz Bedřicha Smetany uvedením celého cyklu jeho operní tvorby, a to ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, i jeho deváté nedokončené opery Viola, která zazněla v únoru na koncertě V hudbě život Čechů, velkolepým koncertem Smetanovy sbory ve Velkém, představením všech skladatelových písní i dětské verze slavné opery pod názvem Prodáváme nevěstu.

 

Autor článku: Martina Drbušková, foto: (c) Irena Štěrbová

Divadlo J. K. Tyla k Roku české hudby připravilo rozhlasovou hru Samý vřesk a třesk

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.