25.01.2024 11:10

Divadlo J. K. Tyla připravilo pro své diváky Mozartovu korunovační operu La clemenza di Tito

První premiérou Divadla J. K. Tyla v novém roce bude opera La clemenza di Tito, kterou Wolfgang Amadeus Mozart napsal při příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. V Plzni zazní toto znamenité dílo jednoho z největších hudebních skladatelů světa pravděpodobně vůbec poprvé, a to v sobotu 27. ledna 2024 ve Velkém divadle. Inscenaci se souborem nastudoval mezinárodní tým – renomovaný německý dirigent Michael Hofstetter a jeden z nejvyhledávanějších režisérů evropské operní scény Rocc. Oba inscenátoři jsou příslibem kvalitního hudebního i divadelního zážitku.

Opera La clemenza di Tito (Titova velkodušnost) měla světovou premiéru 6. září 1791 ve Stavovském divadle v Praze a vznikla během neuvěřitelných 18 dní na objednávku českých stavů pro účely korunovace Leopolda II. Po Donu Giovannim se jedná o druhou operu tohoto geniálního skladatele, která byla poprvé uvedena v Čechách a kterou při světové premiéře v Praze sám dirigoval. „Mozart se nikdy netajil svou náklonností k českým zemím, od něj také pochází známý citát:Mí Pražané mi rozumějí.I proto byl tento titul zařazen mezi naše příspěvky k Roku české hudby. Mozartovo dílo spojené s prvním uvedením v Praze mezi ‚českou hudbu’ bezesporu patří,“ vysvětluje ředitel divadla Martin Otava a upozorňuje, že plzeňské divadlo bude s touto inscenací v květnu hostem na prestižním mezinárodním festivalu v Bayreuthu.

Ke každému veledílu z minulosti je třeba hledat odpovídající inscenační klíč, při jeho hledání se mi v případě Mozarta postupně opět potvrdilo, že méně je více; vše musí působit velmi jednoduše, přitom půjdeme až na dřeň lidské duše. Doufám a věřím, že si diváci k novému plzeňskému Titovi najdou svůj vztah,“ uvádí slovinský režisér Rocc, jehož umělecké jméno je poctou jeho profesorce a životní mentorce Marii Mrázkové. „Stejně jako se za doby Mozarta hrál Titus v současných – tehdejších – kostýmech, ne v antických, tak i my dnes hrajeme Tita v kostýmech a v prostředí dnešní doby. Nejedná se o politickou aktualizaci, jen postavy se stejnými vztahy a se stejnými problémy dostáváme na půdu přítomnosti,“ vysvětluje režisér, který k inscenaci vytvořil i scénografii, kostýmy navrhla Belinda Radulović. Operu hudebně nastudoval oceňovaný dirigent Michael Hofstetter, pro kterého je to po Gluckově Alcestě před dvěma lety druhé setkání s plzeňským operním souborem.

Ústřední postavou je římský císař Titus, o jehož lásku neúspěšně usiluje Vitellia. Zhrzená žena se rozhodne pomstít a požádá Sexta, aby zapálil Řím a Tita v následném zmatku zabil. „Už několikrát zpracovaného antického příběhu se Mozart ujal s originalitou sobě vlastní a vytvořil efektní dílo, které v lecčem předznamenalo další vývoj opery,“ doplňuje dramaturg Vojtěch Frank a dodává, že z konkrétních čísel jsou vysoce ceněny zejména ansámbly a závěry obou jednání.

V titulní roli se v alternacích představí mladí tenoristé Ondřej Benek nebo Marek Žihla, pro kterého je to po olomouckém nastudování druhé setkání s tímto dílem. „Mám velkou radost, že se znovu s Titem setkávám a že opět můžu zpívat Mozarta. Vzhledem ke svému věku si této příležitosti opravdu vážím. Dovolím si říct, že se považuji za mozartovského interpreta, jeho tvorbu mám velmi rád a můj hlasový obor je tomu nejbližší. Role Tita je pro mě velmi zajímavá nejen po pěvecké stránce, ale také z pohledu psychologie a vztahů mezi jednotlivými postavami,“ říká o roli teprve jednadvacetiletý Marek Žihla, který v současnosti studuje zpěv na Pražské konzervatoři a kterého mohou plzeňští diváci vidět v operetě Candide uváděné na Nové scéně. Odmítnutou Vitellii ztvární Lenka PavlovičBarbora Perná, v „kalhotkové“ roli Sexta, jež patří mezi nejzajímavější Mozartovy úlohy pro mezzosoprán, se objeví Markéta Cukrová a Jana Piorecká. Dále diváci na jevišti v sólových rolích uvidí Veroniku HajnovouBarboru de Nunes-Cambraia, Beccu Conviser, Zuzanu Koś Kopřivovou, Jakuba HliněnskéhoMichala Marholda.

Mozart za svého krátkého života složil 626 hudebních děl, z toho jednadvacet oper, ze kterých v současnosti největšího úspěchu dosahuje trojlístek tvořený Figarovou svatbou, Donem Giovannim a Kouzelnou flétnou. V Čechách se La clemenza di Tito hrála v Národním divadle v Praze v roce 1965 a v Olomouci roku 1988. V poslední době se opera na našich jevištích objevuje častěji, Národní divadlo ji uvedlo v letech 2006 a 2018, v Opavě se představila v 2010, v Ostravě v roce 2016. V loňském roce operu viděli diváci v Olomouci, v Divadle J. K. Tyla bude opera nejspíš provedena úplně poprvé (v archivních materiálech do roku 1865 uvedena není).

Inscenace bude uváděna v italském originále s českými a německými titulky.

 

Autor článku: Martina Drbušková

Divadlo J. K. Tyla připravilo pro své diváky Mozartovu korunovační operu La clemenza di Tito

Inscenace

04.11.2025

DEKKADANCERS spouští předprodej na další část sezony. Nově se zapojí do benefice pro Nadační fond pro taneční kariéru

Soubor současného tance DEKKADANCERS je známý svými inovativními představeními, včetně spolupráce s velkými orchestry a náročnými divadelními produkcemi. Jeho performeři zažívali i zažívají fyzickou náročnost taneční profese nejen s radostí, ale i s plnou bolestí. Uvědomují si, že je to profese, kterou mohou vykonávat jen určitý omezený čas a pak se budou muset rozhodnout, co budou dál ve svém životě dělat. Proto se přirozeně rozhodli pro spolupráci s Nadačním fondem pro taneční kariéru a uspořádají v jeho prospěch lednové představení Poslední večeře.

04.11.2025

Polyfonie dějin: Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí uvede 15. listopadu 2025 premiéru inscenace Plechový bubínek, dramatizaci stejnojmenného zásadního románu německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Güntera Grasse. Režie se ujímá významný německý divadelník Armin Petras, který českému publiku přináší svou expresivní adaptaci příběhu o chlapci, jenž odmítl vyrůst.

04.11.2025

Bolero, Carmen a Hapka s Horáčkem na jednom jevišti: Balet Praha Junior uvádí premiéru sezony

Ravelovo Bolero, Bizetova Carmen a písně Petra Hapky s texty Michala Horáčka. Takovou koncentraci expresivní hudby v jednom večeru nabídne nový komponovaný večer BOLERO, který uvede Balet Praha Junior premiérově v neděli 9. listopadu od 19:00 hodin v Divadle ABC.