07.05.2019 14:29

Divadlo J. K. Tyla uvede jako první v ČR proslulý muzikál skladatele a zpěváka Eltona Billy Elliot

Muzikálový soubor Divadla Josefa Kajetána Tyla uvede jako první divadlo v České republice světově proslulý muzikál skladatele a zpěváka Eltona Johna a libretisty Lee Halla Billy Elliot. Emotivní dílo, které patří mezi nejpopulárnější a nejoceňovanější muzikály současnosti, režíruje Lumír Olšovský a jeho premiéra je naplánovaná na 11. května 2019 na Nové scéně DJKT. Titulní roli jedenáctiletého chlapce, který se snaží i přes nepřízeň okolí uskutečnit svůj taneční sen, alternují Šimon Fikar a Miloslav Frýdl, vedle nich se na jevišti objeví Ivana Chýlková, nebo Lucie Zvoníková, Ludmila Molínová v alternaci s Monikou Švábovou, Martin Stránský, nebo Martin Davídek, Lukáš Ondruš a několik desítek dalších účinkujících z řad domácích i hostů, včetně téměř dvou desítek dětí.

Anglický muzikál autorů Eltona Johna a Lee Halla, který stojí za scénářem k úspěšnému stejnojmennému filmu, měl světovou premiéru v roce 2005 v Londýně, kde se během 11 let odehrálo více než 4 000 repríz. Postupem času se mimořádně populární dílo rozlétlo z Londýna prakticky do celého světa a zařadilo se vedle Bídníků, Fantoma Opery či Lvího krále mezi největší muzikálové hity současnosti. Jeho výjimečnost podtrhuje i množství cen, které získalo, mimo jiné i deset prestižních amerických Cen Tony. Po dlouhém jednání a náročném schvalování veškerých podkladů se podařilo získat Billyho Elliota právě plzeňskému divadlu, které nejenže uvede tento muzikál jako první divadlo v České republice, ale předběhne například i všechny německé muzikálové scény. „Agentura prověřovala vše velice podrobně, museli jsme doložit, jaké inscenace jsme v DJKT už vytvořili, jaké na ně byly odborné i divácké ohlasy nebo jaký tým bude muzikál Billy Elliot inscenovat. Posléze jsme museli poslat ke schválení český překlad muzikálu, návrhy scény a kostýmů, obsazení a řadu dalších věcí, nahrávky všech představitelů nevyjímaje,“ přibližuje situaci ohledně získání licence dramaturg Pavel Bár.

Dojemný muzikál vypráví o tanečně nadaném jedenáctiletém chlapci, který aby mohl jít za svým snem, musí bojovat nejen s nepřízní rodiny, ale i s drsným prostředím zoufalých horníků, bojujících o svou práci. „Jedinečnost tohoto muzikálu tkví nejen v silném příběhu a emotivní hudbě Eltona Johna, ale také v obsazení hlavních rolí dětskými představiteli,“ podotýká režisér Lumír Olšovský. „Pro nesmírně obtížnou roli Billyho Elliota jsme po dlouhých konkurzech vybrali dva talentované chlapce, kteří museli absolvovat náročnou několikaměsíční taneční přípravu.“ V titulní roli se tedy divákům představí Miloslav Frýdl, který si již zahrál na plzeňské Nové scéně v muzikálech Donaha! a Zahrada divů, a Šimon Fikar, jehož herecké zkušenosti jsou spojené s dabingem. „Celé zkoušení bylo pro nás někdy dost obtížné, museli jsme totiž náročné tréninky baletu, jazzu a stepu skloubit se školou,“ vysvětluje Miloslav Frýdl a jeho herecký kolega Šimon Fikar dodává: „Co se týče tréninků, tak to byla jen malá část toho, co nás čekalo během samotného zkoušení, kdy jsme museli zvládnout choreografii, zpěv a herectví. Jsme sice nadšení z takové krásné příležitosti, ale zároveň se taky hodně bojíme.“

„Kluci mají obavy úplně zbytečně,“ reaguje Lumír Olšovský: „Oba udělali od října, kdy jejich tréninky začaly, neuvěřitelný kus práce. Jejich výkony jsou nadmíru přesvědčivé a nic si nezadají se svými dospělými hereckými kolegy.“ V dalších rolích se diváci mohou těšit například na Martina Stránského a Martina Davídka, kteří hrají Billyho otce, zapomětlivou babičku v podání Ludmily Molínové či stálice plzeňské činohry Moniky Švábové nebo na učitelku tance podporující Billyho úsilí, ztvárněnou  Lucií Zvoníkovou či Ivanou Chýlkovou. „Billy je pro mě srdeční záležitost, viděla jsem ho v Londýně asi pětkrát a pokaždé jsem byla u vytržení. Je skvělý po hudební stránce, velice náročný po taneční stránce, ale hlavně je výborně napsaný. Takže jediný důvod, proč jsem váhala nad nabídkou účinkovat v Plzni, byly mé obavy z časově náročného dojíždění,“ reaguje na otázku, zda zvažovala zdejší hostování, Ivana Chýlková.

Na inscenaci se podílí vedle režiséra Lumíra Olšovského choreografka Denisa Kubášová, jejíž práce je známá plzeňskému publiku například z muzikálů Chyť mě, jestli na to máš či Šumař na střeše, a scénograf Dave Benson, který vytvořil scénu mimo jiné k inscenacím Sweeney Todd – ďábelský lazebník z Fleet Street, Šumař na střeše a Chyť mě, jestli na to máš. „Nechtěl jsem, aby Billy Elliot vypadal jako muzikál, ale jako skutečné drama o lidech procházejících těžkým životním obdobím. Na jedné straně jsou drsné podmínky horníků, odrážející se ve scéně i v kostýmech, na druhé pak Billyho sen. Dohromady to vytváří nádhernou show, emocionální, k zamyšlení,“ uvádí britský výtvarník, spolupracující s divadly nejen u nás a v Anglii, ale také s filmem a televizí, nejčastěji s prestižní televizní stanicí BBC.

Premiéra 11. května 2019 na Nové scéně DJKT

www.djkt.eu

Autor článku: Martina Drbušková

Divadlo J. K. Tyla uvede jako první v ČR proslulý muzikál skladatele a zpěváka Eltona Billy Elliot

Inscenace

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.

16.12.2025

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty. Program navazuje na dlouhodobou dramaturgii platformy, která propojuje divadlo, hudbu, performativní umění a společenská témata v živém dialogu. Diváky čekají setkání se zavedenými tvůrčími osobnostmi i s novými jmény, která vnášejí do prostoru ARCHY+ čerstvou energii a experiment.