05.05.2022 08:33

Divadlo J. K. Tyla uvede při příležitosti 300. výročí narození skladatele Jiřího Antonína Bendy dva jeho melodramy – Pygmalion a Medea

Divadlo J. K. Tyla uvede na jevišti Velkého divadla při příležitosti 300. výročí narození světově uznávaného skladatele Jiřího Antonína Bendy dva jeho melodramy – Pygmalion a Medea. Premiéra tohoto hudebně-dramatického útvaru spojujícího herecký přednes s hudebním doprovodem je naplánována na 6. května, jediné dvě reprízy se pak odehrají 25. a 31. května.

Diváci si procítěný projev Jaromíra Meduny v roli Pygmaliona a Apoleny Veldové, Jana Maléře, Jany Kubátové a žáků DDD Šimona Vopaty a Daniela Šaligy v melodramu Medea mohou užít přímo z bezprostřední blízkosti, budou totiž usazeni na jevišti, kde vznikne prostor pro 120 diváků. Komorní orchestr povede šéf souboru opery a dirigent Jiří Petrdlík.

V první části večera Benda 300.2.2. zazní monodrama Pygmalion z roku 1779, jehož text je založen na stejnojmenné Rousseauově hře o nadaném sochaři, který se zamiluje do své sochy. Druhá část bude patřit poloscénickému nastudování jedné z nejlepších Bendových skladeb Medee (1775), jež je inspirovaná mytologickým příběhem řecké heroiny. Oba melodramy zazní s textem německého básníka a dramatika Friedricha Wilhelma Gottera a v hudební režii muzikoložky, dramaturgyně a publicistky Věry Šustíkové.

Český skladatel Jiří Antonín Benda přijal myšlenku střídání hudby a mluveného slova od Jeana-Jacquesa Rousseaua, prakticky a umělecky ji uvedl v život, a proto je považován za zakladatele oboru melodramu. V jeho době kralovala italská opera a všechny složky se podřizovaly hudbě, Benda ale usiloval o větší realismus. „Benda spojil hudbu a slovo takovým způsobem, aby slovu byla v největší možné míře zachována jeho sdělovací schopnost. Hudba tak náhle poprvé sloužila dramatickému účinku textu,“ vysvětluje dramaturgyně činoherního souboru Klára Špičková.

S šéfem opery Jiřím Petrdlíkem tento žánr propagujeme již několik let,“ komentuje výběr programu šéfka činohry Apolena Veldová. „A vzhledem k tomu, že v Plzni je hudebně vzdělané publikum, napadlo nás zde tuto polozapomenutou hudební formu připomenout. Navíc tímto upozorníme na významné autorovo jubileum, kterému se věnují hudební tělesa napříč republikou,“ dodává závěrem Veldová, jež v melodramu přednese part Medey.

www.djkt.eu

Autor článku: Martina Drbušková

Divadlo J. K. Tyla uvede při příležitosti 300. výročí narození skladatele Jiřího Antonína Bendy dva jeho melodramy – Pygmalion a Medea

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.