05.05.2022 08:33

Divadlo J. K. Tyla uvede při příležitosti 300. výročí narození skladatele Jiřího Antonína Bendy dva jeho melodramy – Pygmalion a Medea

Divadlo J. K. Tyla uvede na jevišti Velkého divadla při příležitosti 300. výročí narození světově uznávaného skladatele Jiřího Antonína Bendy dva jeho melodramy – Pygmalion a Medea. Premiéra tohoto hudebně-dramatického útvaru spojujícího herecký přednes s hudebním doprovodem je naplánována na 6. května, jediné dvě reprízy se pak odehrají 25. a 31. května.

Diváci si procítěný projev Jaromíra Meduny v roli Pygmaliona a Apoleny Veldové, Jana Maléře, Jany Kubátové a žáků DDD Šimona Vopaty a Daniela Šaligy v melodramu Medea mohou užít přímo z bezprostřední blízkosti, budou totiž usazeni na jevišti, kde vznikne prostor pro 120 diváků. Komorní orchestr povede šéf souboru opery a dirigent Jiří Petrdlík.

V první části večera Benda 300.2.2. zazní monodrama Pygmalion z roku 1779, jehož text je založen na stejnojmenné Rousseauově hře o nadaném sochaři, který se zamiluje do své sochy. Druhá část bude patřit poloscénickému nastudování jedné z nejlepších Bendových skladeb Medee (1775), jež je inspirovaná mytologickým příběhem řecké heroiny. Oba melodramy zazní s textem německého básníka a dramatika Friedricha Wilhelma Gottera a v hudební režii muzikoložky, dramaturgyně a publicistky Věry Šustíkové.

Český skladatel Jiří Antonín Benda přijal myšlenku střídání hudby a mluveného slova od Jeana-Jacquesa Rousseaua, prakticky a umělecky ji uvedl v život, a proto je považován za zakladatele oboru melodramu. V jeho době kralovala italská opera a všechny složky se podřizovaly hudbě, Benda ale usiloval o větší realismus. „Benda spojil hudbu a slovo takovým způsobem, aby slovu byla v největší možné míře zachována jeho sdělovací schopnost. Hudba tak náhle poprvé sloužila dramatickému účinku textu,“ vysvětluje dramaturgyně činoherního souboru Klára Špičková.

S šéfem opery Jiřím Petrdlíkem tento žánr propagujeme již několik let,“ komentuje výběr programu šéfka činohry Apolena Veldová. „A vzhledem k tomu, že v Plzni je hudebně vzdělané publikum, napadlo nás zde tuto polozapomenutou hudební formu připomenout. Navíc tímto upozorníme na významné autorovo jubileum, kterému se věnují hudební tělesa napříč republikou,“ dodává závěrem Veldová, jež v melodramu přednese part Medey.

www.djkt.eu

Autor článku: Martina Drbušková

Divadlo J. K. Tyla uvede při příležitosti 300. výročí narození skladatele Jiřího Antonína Bendy dva jeho melodramy – Pygmalion a Medea

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.