20.05.2011 12:17

Divadlo Kalich uvedlo premiéru Zločinu v Posázavském pacifiku

Především příznivce country přilákala dnes do pražského Divadla Kalich premiéra výpravné hudební retrokomedie scenáristů Martina Vačkáře a Ondřeje Havelky nazvané Zločin v Posázavském pacifiku. Do střetu se v ní na jevišti pustili svobodymilovní trampové s pražskou smetánkou za doprovodu originálních českých prvorepublikových písní o toužení a dálkách.
Havelkovi, který byl i režisérem tohoto společného projektu Divadla Kalich a Městského divadla z Mladé Boleslavi, prý při výběru písní pomohl sběratel Gabriel Gössel, který shromáždil snad vše, co bylo u nás mezi válkami vydáno na gramofonových deskách. "Vyslechl jsem množství nahrávek trampských kapel a znovu se ubezpečil o tom, co platí ve všech žánrech populární hudby jakékoli doby - že možná jen deset procent produkce jsou písně kvalitní, zbytek je balast," podotkl. Od začátku však věděl, že tam musí zaznít dva zásadní kousky, které miluje: písničky Jedu nocí se svým koněm sám Jiřího Traxlera a Jednou snad se všechno změní Emana Fialy.
Na jevišti se dnes objevili například Petra Nakládalová, Vojtěch Havelka, Petr Halíček, Jaroslava Kretschmerová a Bohumil Klepl.
Autorská dvojice Ondřej Havelka a Martin Vačkář má na kontě několik společných úspěšných inscenací. Ve svém novém projektu se zabývají trampingem jakožto módním fenoménem 30. let minulého století.
"Žánr hudební komedie jsme v Kalichu divákům nabídli už v podobě inscenace Je úchvatná, která se drží v repertoáru od roku 2007. Po úspěchu nedávno uvedené původní hry Láska naruby máme s tímto žánrem další plány. Nejen z toho důvodu, že má v českém divadle velkou tradici, ale i proto, že v sobě kloubí hudbu a humor, které tvoří osu repertoáru této scény," řekl její ředitel a producent Michal Kocourek.
Podle Havelky hudební žánr určil téma, on osobně se k trampingu staví zdrženlivě; klepat kosu ve spacáku a sdílet ho s mravenci prý není pro něj. I když českou country a současný trampský folk nemá rád, prvorepublikové trampské a kovbojské písničky ho zaujaly svou naivitou, dobovým koloritem textů i tím, že hudebně jsou často ovlivněné swingem.

Autor článku: ČTK: bor, jnd