Divadlo LETÍ a projekt Centrum současné dramatiky v sezóně 2010/2011
Projekt Centrum současné dramatiky zatím získal dvouletou podporu, vzhledem k jeho charakteru jde však o projekt dlouhodobý a Divadlo LETÍ na něm hodlá pracovat i v dalších letech a rozšířit okruh partnerů o další domácí i zahraniční instituce a divadla.
Cílem projektu Centrum současné dramatiky, který probíhá pod záštitou Václava Havla, je podpora vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností. Projekt Centra současné dramatiky se rozvíjí v několika programových liniích. Jednou z hlavních aktivit je podpora autorských rezidencí pro konkrétní divadla, která je v prvním roce zaměřena pouze na české a slovenské autory, posléze však bude otevřena i pro zahraniční dramatiky. V rámci projektu dále vznikají inscenace a inscenační skicy, jak v produkci Divadla Letí, tak i v koprodukci s dalšími divadly. V rámci projektu se také utváří „Klub s vášní pro nové hry“, jehož cílem je upozorňovat na zajímavé počiny v oblasti inscenování současné dramatiky formou přehlídek a udělování ceny Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu .
Divadlo LETÍ i nadále reprízovalo své starší inscenace ve Studiu Švandova divadla a zúčastnilo se několika festivalů, přehlídek a zájezdů. V květnu uvedlo inscenaci hry Barbory Vaculové Zazděná/Mauerschau na zlínském festivalu Setkání a s Klimáčkovými Au-pairkami hostovalo v Bratislavě v divadle GUnaGU, v červnu pak Letí vyjelo na další zájezd na Slovensko na festival Theatre forum – tentokrát se svou inscenací hry irského dramatika Marka O´Rowea Terminus. S inscenací Terminus se v září zúčastnilo i Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni. V říjnu pak přijalo pozvání od bělehradského divadla Beogradsko Dramsko Pozorište, aby se zúčastnilo festivalu s názvem Evropa v Bělehradu – Po pádu. Tento festival byl věnován inscenacím, které vznikly v rámci mezinárodního projektu After the Fall, který uspořádal Goethe Institut u příležitosti 20. výročí pádu Berlínské zdi. Divadlo LETÍ se festivalu zúčastnilo se svou inscenací Zazděná/Mauerschau.
Se svými inscenacemi Bazén (bez vody), Aupairky a Terminus se Divadlo LETÍ rozloučilo na přelomu listopadu a prosince na přehlídce v pražském Studiu Švandova divadla a v brněnském HaDivadle.
V prosinci navíc Divadlo LETÍ oslavilo své páté výročí akcí s názvem pětiLETÍ. V rámci oslav uvedlo také scénickou skicu hry Heleny Eliášové Cyberlove.
V rámci projektu 8@8, jehož cílem je představovat českému publiku kontinuálně žhavé novinky z oblasti české a světové dramatiky, pak uvedlo LETÍ hru Dennise Kellyho Král Lear – Bohové roní slzy v překladu Dany Hábové a v režii Viktorie Čermákové a
dále hru německého dramatika Olivera Klucka Princip chaosu v překladu Kateřiny Bohadlové a režii Martiny Schlegelové. Oliver Kluck u příležitosti české premiéry svého textu navštívil Prahu. V projektu 8@8 bude LETÍ pokračovat i nadále. Do dalších let přizvalo ke spolupráci nejen agenturu DILIA, s níž spolupracuje již pět let, a nově také agenturu Aura-pont. V roce 2011 navíc dojde ke snížení počtu dílů tohoto projektu z osmi na čtyři. Divadlo LETÍ tak chce rozšířit možnost uvádět v rámci 8v8 i autory zastupované jinou agenturou, než je DILIA, a chce také věnovat více času přípravám jednotlivých dílů.
Co nás čeká
Jednou z hlavních linií projektu Centrum současné dramatiky je rezidenční program, který je v sezóně 2010/2011 věnován českým a slovenským dramatikům.
V rámci tohoto programu vznikl pro Divadlo LETÍ a Švandovo divadlo na Smíchově (projekt Hyde Park) text Romana Sikory Zpověď masochisty, který měl v režii Martiny Schlegelové ve Studiu Švandova divadla premiéru 26. ledna 2011. Rezidentní autorkou pro brněnské HaDivadlo se stala mladá autorka Anna Saavedra, která ve spolupráci s uměleckým vedením HaDivadla a Divadla LETÍ vyvíjí divadelní hru s názvem Matičky – pohyblivé ghetto. Hra bude ve formě scénické skicy uvedena v červnu 2011, premiéra inscenace je plánována na začátek roku 2012 v HaDivadle v režii Mariána Amslera.
Divadlo LETÍ ustavilo pro projekt Centrum současné dramatiky dva konzultační a poradní orgány složené z českých odborníků a divadelníků. Dramaturgická rada supervizuje celkový koncept Centra současné dramatiky a jeho jednotlivé programy. Festivalová rada má za úkol sledovat dění na českých scénách a vyhledávat zajímavé inscenace současné české a světové dramatiky. Na jaře 2011 bude na Nové scéně v Praze poprvé udělena Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu, kterou vítěznému českému divadlu předá osobně britský dramatik Mark Ravenhill.
V rámci koprodukce s Pražským komorním divadlem uvede Divadlo LETÍ v květnu 2011 na scéně Divadla Komedie hru Thomase Arzta Grillenparz v režii Martiny Schlegelové.
Divadlo Letí
Letí je nezávislé divadlo, které jako jediné v České republice cíleně uvádí pouze současnoudramatiku – všechny texty v české nebo světové premiéře. Cílem je propagovatsoučasnou dramatickou tvorbu, zejména pak tu evropskou. Divadlo funguje jakootevřená platforma, která volně spojuje umělce s „vášní pro nové hry“. Od září 2005, kdy divadlo vzniklo, již uvedlo více než 60 textů různých autorů, mezi ními např. Mark Ravenhill, Viliam Klimáček, Falk Richter, Fausto Paravidino, Olja Muchinová, Doug Wright. Divadlo také často iniciuje vznik nových českých her a podporuje debuty českých dramatiků. Od ledna 2010 se Divadlo LETÍ věnuje svému projektu Centrum současné dramatiky.
Divadlo LETÍ a jeho projekt Centrum současné dramatiky je realizován za podpory:
Magistrátu hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR
Další info: www.divadlo-leti.cz
Co máme za sebou
Projekt Centra současné dramatiky byl slavnostně zahájen světovou premiérou inscenace Nebe nepřijímá – Letí na letišti, která proběhla zahraniční hosty Czech Theatre Showcase 2010, kterou pořádá Institut umění –Divadelní ústav. Premiéry se účastnila řada osobností čes