06.10.2023 12:54

Divadlo LETÍ je opět součástí prestižního evropského projektu Fabulamundi!

Již šestým rokem je Divadlo LETÍ součástí mezinárodní evropské sítě, jejímž cílem je vývoj, propagace a mezinárodní fluktuace současné dramatiky. Nejnovější běh projektu s podtitulem New Voices se od nové sezóny zaměří na podporu nejmladší generace dramatiků. LETÍ v rámci něj pořádá dlouhodobý workshop pod vedením významných českých i zahraničních osobností současného dramatu.

Fabulamundi Playwrighting Europe je evropský projekt, který se od svého vzniku v roce 2007 snaží vytvořit podmínky pro vznik současné dramatiky a pro její kultivaci a fluktuaci v mezinárodním měřítku. „Fabulamundi sdružuje divadla, univerzity a další odborné instituce z devíti evropských zemí, kteří s námi sdílejí profesní poslání. Projekt nám umožňuje vzájemně sdílet zkušenosti od těch ryze dramaturgických až po práci s publikem. Navíc je skvělé, že v rámci tohoto projektu můžeme nejen objevovat nové autory a hry, ale také upozornit na výrazné české autory, kteří mají potenciál oslovit diváky v mezinárodním kontextu,” pochvaluje si účast v mezinárodní síti umělecká šéfová Divadla LETÍ Marie Špalová.

Díky účasti Divadla LETÍ v evropské síti Fabulamundi v minulých letech došlo k uvedení českých autorů na významných zahraničních scénách a festivalech, například: Národní třída Jaroslava Rudiše v Sala Beckett v Barceloně, Nad rozlitou mléčnou drahou Davida Košťáka v Teatro Out Off v Miláně, Čas třešňového dýmu Kateřiny Rudčenkové v Théâtre Ouvert v Paříži.

Divadlo LETÍ zase představilo českému publiku hvězdy evropské dramatiky v české premiéře. Vedle řady scénických čtení uvedlo inscenaci hry Alexandry Badea Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách a imerzivní inscenaci CAMPQ, na jejímž scénáři s českými autory Mášou Novákovou a Davidem Košťákem spolupracovali v rezidenci katalánští autoři Joan Yago a Claudia Cedó. „Hlavním tématem loňského běhu projektu bylo překračování hranic, což je příhodné, protože nám především ukázal, že spolupráce se zahraničními autory je výrazně dostupnější, než se nám občas může zdát,” doplňuje dramatik a dramaturg Divadla LETÍ David Košťák.

Nejnovější edice projektu s podtitulem New Voices si bere za cíl přiblížit současnou dramatiku mladším generacím. V průběhu dvou let se bude snažit inovovat evropské psaní her tím, že se pokusí vyvinout a otestovat novou metodiku k výchově a školení nové generace dramatiků, jež do středu pozornosti staví dramaturgii, pokouší se minimalizovat profesní překážky a snaží se do procesu tvorby integrovat digitální nástroje a prostředky.

Metodika bude testována v 9 zemích a implementována konsorciem 14 organizací působících v oblasti divadla a dramaturgie ve všech evropských regionech (včetně západního Balkánu). Po boku pražského Divadla LETÍ se projektu účastní například španělská Sala Beckett, francouzské Théâtre Ouvert, rumunský Teatrul Odeon či srbské divadlo Heartefact Fund.

Divadlo LETÍ v rámci projektu pořádá autorskou dílnu, která mladým dramatikům poskytne možnost rozvíjet své individuální kreativní dispozice pod dohledem etablovaných českých i evropských dramatiků. Začínající autory povede například mezinárodně proslulá srbská dramatička Biljana Srbljanović, experimentální italská autorka a performerka Eva Geatti, politicky a sociálně angažovaná rumunská dramatička Mihaela Michailov a výrazný rakouský autor a režisér střední generace Stefan Wipplinger.

V průběhu divadelní sezóny 2023/2024 se bude skupina mladých českých dramatiků ve složení Ondřej Kulhavý, Tomáš Ráliš, Antonie Rašilovová, Daniela Samsonová, Lenka Skalická a Štěpán Vranešic pravidelně setkávat na dílčích workshopech zaměřených na různá specifika autorské tvorby jako je např. psaní pro rozhlas, pro imerzivní formy divadla, adaptace literárních děl, ale i praktické záležitosti práce v oboru. „Jsme jedna z těch zemí v projektu, v níž neexistuje studijní program, jenž by se autorstvím pro divadlo zabýval výhradně. Je tedy těžké získávat autorské ale i praktické profesní zkušenosti jinak než mnohdy bolestivou metodou pokus - omyl. Bylo pro mě tedy důležité vytvořit bezpečný prostor, v rámci něhož by autoři mohli rozvíjet své individuální dispozice, ale také sdílet své postoje a nejistoty jinak často osamělé profese dramatika,” svěřuje se se záměrem workshopu jeho hlavní garant David Košťák.

Součástí autorské dílny bude i kontinuální individuální práce na dramatickém textu, v rámci níž vznikne scénář pro imerzivní inscenaci, která se odehraje v roce 2025 jednak v rámci festivalu Divadelní svět Brno, a později také v Praze na ostrově Štvanice.

 

Autor článku: Denisa Chuchlová

Divadlo LETÍ je opět součástí prestižního evropského projektu Fabulamundi!

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.