13.04.2018 09:22

Divadlo LETÍ uvede „totálně romantickej sci-fi mindfuck“ Tomáše Dianišky

Divadlo LETÍ přichází se třetí a poslední premiérou letošní sezóny. Na ostrovní scéně ve VILE Štvanice uvede novou hru úspěšného mladého autora Tomáše Dianišky. Ten se tentokrát zaměřil na svého oblíbence, spisovatele groteskní sci-fi literatury Philipa K. Dicka a v rámci rezidenčního programu Centra současné dramatiky vznikla nová hra Den závislosti

 Po dvouleté odmlce uvádí Divadlo LETÍ opět inscenaci hry českého autora, která vznikla na objednávku přímo pro divadlo – naposledy tomu tak bylo v případě populární inscenace Olga (Horrory z Hrádečku),kterou v rámci rezidenčního programu napsala Anna Saavedra. V zatím unikátní kombinaci tak budete moci vidět nový text úspěšného mladého autora Tomáše Dianišky v režii talentovaného mladého režiséra Jana Holce. „Do našeho rezidenčního programu jsme tentokrát vybrali autora, který je výrazně spjat s jiným divadlem. Chtěli jsme jej představit v jiném kontextu, a proto jsme k režii oslovili mladého režiséra, který se s textem Tomáše Dianišky potkává poprvé. Hru, která, jak je pro autora typické, oplývá nekompromisním humorem a neukočírovatelnou fantazií, režisér Jan Holec překvapivě interpretuje s důrazem na křehký příběh člověka, jehož talent se stal jeho prokletím, který neustále prohrává souboj s nezvratným osudem, “ říká o vznikající inscenaci dramaturg Divadla LETÍ David Košťák. Sám autor Tomáš Dianiška o svém textu říká: „Původně jsem chtěl, aby to bylo čistě o spisovateli Dickovi. Postupně mě ale začala zajímat jeho mysl, nemoc a způsob jakým přemýšlel. A taky je to samozřejmě o lásce. Univerzální téma. Trošku mě bolelo, když jsem si to po sobě pak celý přečet.

Tým tvůrců doplňuje výtvarnice Lenka Odvárková, která s Dianiškovou poetikou, ani se samotným autorem nespolupracuje poprvé: byla autorkou scénografií k inscenacím, které si Tomáš Dianiška sám režíroval ve studiu Divadla pod Palmovkou Palm Off či inscenace Zvrhlá Margaret, kterou uvádí A studio Rubín. V hlavních rolích Dne závislosti se představí herci Tomáš Měcháček a Jan Vlas, jejich ženský protějšek hraje Kamila Trnková. V dalších rolích se mohou diváci těšit na stálé spolupracovníky Divadla LETÍ Richarda Fialu a Tomáše Kobra.

Tomáš Dianiška: Den závislosti
Totálně romantickej sci-fi mindfuck na motivy díla Philipa K. Dicka.
Režie: Jan Holec
Dramaturgie: David Košťák
Výprava: Lenka Odvárková
Hrají: Tomáš Měcháček, Jan Vlas, Kamila Trnková, Richard Fiala a Tomáš Kobr

Je tohle život? Co je pravda? To, že jste si řádně koupil zážitek u Minority anebo to,  že jste béčkový spisovatel science fiction, který žere psí konzervy a nikdy se nedožije slávy?
Píše se rok 2082. Doba pokročila a technika se již naučila nahradit téměř každou složku našeho každodenního života. Philipovi ale přesto něco dost zásadního chybí. Jeho životní láska Eva, kterou nenahradí ani ta nejvíc sexy androidka s autenticky chlupatýma nohama. Je zážitková agentura Minority možným způsobem, jak v její blízkosti strávit víc času, nebo jde jen o pokročilejšího nástupce Slevomatu?
Nová hra Tomáše Dianišky na motivy života Philipa K. Dicka, spisovatele groteskní sci-fi literatury, která inspirovala filmy jako 12 opicBlade RunnerMatrix, či Věčný svit neposkvrněné mysli.
Hra vznikla v rámci rezidenčního programu Centra současné dramatiky Divadla LETÍ.

Tomáš Dianiška (*1984, Banská Bystrica) je spoluzakladatelem a dvorním dramatikem undergroundového a punkového Divadla F. X. Kalby, se kterým se zaměřuje na témata blízká „generaci YouTube“. Ač původem Slovák, píše obvykle česky. Jeho hry jsou povětšinou inscenovány ve společné režii, popřípadě spřízněnými tvůrci (Anna Petrželková, Adéla Stodolová, Braňo Holiček, Jan Frič). Jako autor i herec spolupracuje s pražskými alternativními scénami MeetFactory, LETÍ, A Studio Rubín, Masopust, Chemické divadlo aj.
Od září 2014 je členem Divadla pod Palmovkou, kde působí jako herec, ale formuje také tvář studiové scény, tzv. Studia Palm Off (inscenace Mickey Mouse je mrtvýPřísně tajné: hrubá nemravnostMlčení bobříků Pusťte Donnu k maturitě!). Adaptoval zde též populární knížky Jak sbalit ženu a 1000 věcí, co mě serou. Je coby Talent roku 2017 nositelem Ceny divadelních kritiků.
Tomáš Dianiška ve svých hrách reflektuje pocity své generace, díky čemuž se stávají doslova kultovní záležitostí, nebojí se ale zaměřit i na historická témata, která zpracovává kontroverzní optikou. Pro jeho texty je typický smysl pro humor a ironii stejně jako časté využití popkulturních odkazů.

České premiéry: 19. a 25. dubna 2018 od 20:00 ve VILE Štvanice

www.divadlo-leti.cz, www.vilastvanice.cz

 

Autor článku: Karolína Macáková

Divadlo LETÍ uvede „totálně romantickej sci-fi mindfuck“ Tomáše Dianišky

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.