Divadlo Na zábradlí uvede inscenaci Jana Antonína Pitínského
Po několika letech se na jeviště pražského Divadla Na zábradlí vrátil Jan Antonín Pitínský, a to nejen v pozici režiséra, ale také jako autor. V jeho zpracování kubánské novely Guillerma Rosalese nazvané Boarding Home se v hlavní roli představí Pavel Liška. Ve světové premiéře ji tato scéna uvede 21. února. ČTK to oznámila produkční divadla Alexandra Poláková.
Jde o silný lidský příběh spisovatele Williama, který se jednoho dne rozhodne emigrovat z Kuby do Spojených států. Důvodem emigrace není přímo konflikt s Castrovým režimem, nýbrž celková potřeba změny. Hrdina hry poté, co se mu na zdech začnou zjevovat ďáblové a začne slyšet hlasy, dospěje k závěru, že zešílel.
V hlavní roli představí Pavel Liška. "Doplní ho například Anežka Kubátová v alternaci s Terezou Vilišovou, Jiří Ornest, Miloslav Mejzlík, Petr Čtvrtníček, Leoš Noha a Magdalena Sidonová. V netradiční roli se představí písničkář Vlasta Třešnák, jehož hudba zazní živě v průběhu představení," dodala Poláková.
Podle dramaturgyně Ivany Slámové vyniká Rosalesova novela především originalitou pohledu na skutečnost, nevypočítavostí, upřímností výpovědi s dalekým přesahem mimo lokální konflikt.
"Byl to krásný objev. Tón záznamu, jakýsi vroucí klid přes to všechno, mne zcela zasáhl. Když jsem si pak řekl, zdali by to sneslo i divadlo, poprosil jsem scénografa, aby navrhli něco jako prostor pro tuto možnou hru. A to už mi bylo jasné, že je to krásná kniha. Na Zábradlí to ovšem získalo další rozměry," komentoval setkání s touto knihou Pitínský.
Román Boarding Home je považován za kultovní a fascinující četbu. Boarding Home je azylovým domem, ve kterém do sebe narážejí ztracenci, vyděděnci a lidé bez budoucnosti. Kubánský exilový spisovatel Rosales líčí nemilosrdný sestup na samý okraj lidské přirozenosti, kde už nemají místo žádné city kromě ponížení, sveřepé nenávisti a tupé apatie, kde je každý náznak jasnozřivosti a soucitu hrubě umlčen. Přesto se tady zrodí hluboký vztah.
Osobnost Jana Antonína Pitínského je silně spojena s historií Divadla Na zábradlí, kde mimo jiné působil jako člen uměleckého vedení. Z jeho inscenací lze připomenout například Ritter, Dene, Voss (1996) nebo Cenou Alfréda Radoka oceněného Divadelníka (1999).