15.04.2019 12:17

Divadlo Na zábradlí v následující sezoně uvede pět premiér

Zatímco s plnou intenzitou běží aktuální sezona, která se v Divadle Na zábradlí nese ve znamení oslav 60. výročí založení, jasné kontury už má dramaturgický plán na sezonu 2019/2020. Repertoár legendární pražské scény obohatí pět novinek, originálních autorských adaptací světové klasiky i nekonvenčních původních textů reflektujících vybraná témata v nečekaných souvislostech.

S říjnovou premiérou Krátkých rozhovorů s odpornými muži se na Zábradlí vrátí režisérsko-dramaturgický tandem Svozil – Kosová, který na zdejší scéně debutoval v roce 2017 titulem Dánská občanská válka 2018–2024. Prostor dostanou oba kmenoví režiséři DNZ: Tajný agent je třetí autorskou inscenací Davida Jařaba v jeho „britské“ trilogii. Po Macbethovi a Sherlocku Holmesovi tentokrát zpracuje další ikonu anglické literatury, pana Verloca. Jan Mikulášek se ponořil do inspirativních hlubin francouzské literatury a nabídne osobitou verzi Balzacových Ztracených iluzí. První premiérou nového roku bude Kyjem po kebuli aneb Zpráva o dobrovolné smrti jednoho z diváků inscenovaná čerstvými absolventy DAMU. Stejně tak poprvé se v Divadle Na zábradlí představí scenárista Jaroslav Žváček a režisér Jan Prušinovský, který mimo jiná oceňovaná televizní a filmová díla režíroval divácký hit – seriál Most! Jejich Na břevno osvěží divadelní jaro 2020. Jako herecká posila nastupuje do stálého angažmá Vojtěch Vondráček, který se již představil v inscenaci Persony.

Divadlo Na zábradlí, sezona 2019/2020:

David Foster Wallace
KRÁTKÉ ROZHOVORY S ODPORNÝMI MUŽI
Povídková kniha obdivovaného amerického prozaika Davida Foster Wallace se hemží odpornými muži a ženami, lidmi zasaženými úzkostí, nejistotou a osamoceností.  Adaptaci díla tohoto „cobainovského Jamese Joyce devadesátek“, patřícího k nejvýraznějším hlasům americké literatury posledních let, uvedeme v české premiéře. Režijní tandem – Kristýna Kosová a Adam Svozil – odhalí netušené vnitřní světy účastníků skupinové terapie. Hlavní hrdina, jemuž se dosavadní vztahy s opačným pohlavím jeví až trýznivě prázdné, podniká strastiplnou cestu, aby vyléčil své vnitřní dítě a pocítil skutečný význam toho tentokrát bez ironie vyřčeného slova na L.
Dramaturgie, režie: Adam Svozil, Kristýna Kosová / Překlad: Martin Pokorný / Scénografie: Petr Vítek / Kostýmy: Ján Tereba / Premiéra: 18. října 2019

Joseph Conrad / DJ
TAJNÝ AGENT
Závěrečný díl britského triptychu v Divadle Na zábradlí. Po Shakespearovi a Doylovi se tentokrát bude tavit klasik britské moderní literatury Joseph Conrad (1857–1924) – v režijním, textovém i scénickém uchopení kmenového režiséra Davida Jařaba. Pan Verloc provozuje anarchistickou živnost, ale je zároveň ruským agentem. Východní mocnost už nechce jen neškodná udání na radikální soudruhy, ale požaduje za své peníze skutečné činy. Nezvykle aktuální román vypráví příběh z Londýna o jedné bombě, která měla způsobit strach a chaos a na přelomu 19. a 20. století přiblížit Británii zájmům Ruska. Sonda o zániku lásky a rodiny v soukolí dějin.
Scénář, scéna, režie: David Jařab / Kostýmy: Silva Zimula Hanáková / Hudba: Jakub Kudláč / Premiéra: 6. prosince 2019

Petr Erbes, Boris Jedinák
KYJEM PO KEBULI aneb Zpráva o dobrovolné smrti jednoho z diváků
Autorská inscenace čerstvých absolventů DAMU vychází z dopisů a odkazu českých jezuitů, kteří odjeli za oceán a už se nikdy nevrátili. Kdo bude kolonizátor a kdo kolonizovaný? Kdo přežije?
Režie: Petr Erbes, Boris Jedinák / Scéna: Jan Tomšů / Kostýmy: Klára Fleková / Hudba: Ian Mikyska / Premiéra: 28. února 2020

Jaroslav Žváček
NA BŘEVNO
Scenáristu Jaroslava Žváčka a režiséra Jana Prušinovského pojí spolupráce ve filmu (Kobry a užovky), v televizi i v divadle. Nyní poprvé vstupují na scénu Zábradlí s původním textem na téma:  Může ošklivý člověk beze škol dosáhnout životního štěstí?  Říká se, že kdo se snaží, dosáhne, čeho chce; ale proč se snažit, když to nikdo neocení? Mladý kluk, kterému se podle jeho vzhledu přezdívá Zombík, dostane šanci, leč promění se v monstrum, které nejenže pokouše ruku, která ho krmí, ale ještě tou utrženou rukou všem nafackuje.
Režie: Jan Prušinovský / Premiéra: 24. dubna 2020

Honoré de Balzac
ZTRACENÉ ILUZE
Klasický román pohledem kmenového režiséra Jana Mikuláška. Hlavním protagonistou Balzacova příběhu je Lucien Chardon, nadaný básník z maloměsta, který touží prorazit v Paříži. První rozčarování zažije ve chvíli, kdy zjistí, že důležitější než talent jsou pro dráhu spisovatele společenské kontakty a peníze… Pohled na společnost s kritickým odstupem činí z tohoto románu stále živé dílo.
Dramatizace a režie: Jan Mikulášek / Scéna a kostýmy: Marek Cpin / Premiéra: 12. června 2020

Divadlo Na zábradlí v následující sezoně uvede pět premiér

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.