23.01.2019 09:39

Divadlo Petra Bezruče v Ostravě uvede premiéru hry Tomáše Dianišky Transky, body, vteřiny

Divadlo Petra Bezruče v Ostravě uvede v pátek premiéru hry Tomáše Dianišky Transky, body, vteřiny. Tu napsal přímo pro tuto scénu a inspiroval se pozapomenutým příběhem světové atletické rekordmanky Zdeny Koubkové, ze které se ve 30. letech minulého století stal po operaci muž.

„Je to pořád kontroverzní téma, to mě na tom lákalo. I když se teď cítíme, že jsme na vrcholu všeho, intelektu a technické úrovně, tak pořád máme, myslím, ve společnosti nějaká ta tabu. To si mysleli i lidé ve 30. letech, že jsou na vrcholu, a bylo to ještě o něco horší, co se týče těch poruch sexuální identity," řekl dnes novinářům Dianiška, který hru i režíruje.

Koubková se narodila v roce 1913 v Paskově nedaleko Ostravy s vrozenou vývojovou vadou pohlavních orgánů. Žila jako děvče, ale od malička cítila, že s ní není něco v pořádku. U jejího narození nebyl lékař a ani během dospívání se na ni žádný odborník nepodíval, a tak se svou diagnózu dozvěděla až ve 22 letech. To už byla vítězkou řady závodů a mimo jiné světovou rekordmankou v běhu na 800 metrů. Jako jedna z prvních pacientek absolvovala změnu pohlaví. Medaile vrátila a atletičtí činovníci ji z tabulek vymazali. Stal se z ní Zdeněk Koubek, jenž se později oženil a hrál závodně ragby.

Dianiškova hra se životem atletky inspirovala jen velmi volně. „Nepřistupuju k tomu příběhu s pietou, ale naopak se snažím ještě víc ukázat, jací jsme i my v současnosti," řekl autor. V inscenaci jsou podle něj i ošklivé scény týkající se šikany, hra je ale laděna komediálně. "Cynicky řečeno, je to vlastně zapomenutá anekdota z naší historie," řekl Dianiška.

V hlavní roli diváci uvidí Jakuba Burýška, jemuž bude sekundovat šest herců, kteří se budou střídat ve dvou desítkách postav od rodičů, přes učitele po spolužáky či trenéry. „V zákulisí je docela šrumec. I když to vypadá, že nejsou vždycky všichni na jevišti, tak je to hlavně kvůli tomu, že se musí převlíct anebo si nasadit jinou paruku. Forma toho divadla je docela hravá, nebo taková funky, veselá, ale řeší to vážná témata. Myslím si, že vzniká takové napětí mezi formou a obsahem," řekl Dianiška.

Podle Burýška jde o velmi černou a smutnou grotesku. Role Zdeny/Zdeňka je pro něj úplně nová zkušenost. „Myslím, že to je docela zábavné, ale dlouho jsme hledali, a ještě budeme hledat, aby to bylo v mezích, aby to bylo uvěřitelné a aby to bylo pravdivé," řekl Burýšek. V dalších rolích se představí Pavla Gajdošíková, Markéta Matulová, Milan Cimerák, Vojtěch Johaník nebo Vojtěch Říha.

http://www.bezruci.cz/

Autor článku: ČTK: Vlastimil Vyplel, kš

Divadlo Petra Bezruče v Ostravě uvede premiéru hry Tomáše Dianišky Transky, body, vteřiny

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.