17.06.2021 10:23

Divadlo Radost otevírá své dveře divákům novou inscenací Hamlet on the road

Divadlo Radost otevírá své dveře divákům se zbrusu novou divadelní hrou Hamlet on the road. Inscenace je koncipována jako kočovné divadlo, které se divákům představí i mimo domovskou scénu. Do brněnského plenéru totiž vyjede „on the road“ vlastním divadelním vozem. Premiéra se uskuteční na velké scéně divadla v pátek 18.června ve 20 hodin.

Hamletův příběh uvedený Divadlem Radost vypráví o kočovné herecké skupině, která má v repertoáru jedinou inscenaci – loutkového Hamleta ve starobylém českém překladu. Příběh tak obsahuje dva prolínající se dějové plány – loutkové úryvky vycházející z původní Shakespearovy předlohy v překladu J. V. Sládka z 19. stol., které se střídají s hamletovským příběhem kočovných herců.

Principál kočovné skupiny Horacio v úvodu prozradí, že Hamlet jej při svém umírání prosil, aby všude vyprávěl, co se na dánském hradu Elsinor odehrálo. Horacio tak dává dohromady hereckou skupinu, se kterou na divadelním voze objíždí města a vesnice, aby uváděl příběh dánského prince Hamleta.

Hlavní zápletka je pak už stejná, jak ji známe z alžbětinské tragédie: na začátku se zjeví duch Hamletova otce a vyzve syna k pomstě vraždy, které se na něm dopustil Hamletův strýc Claudius. Skupina kočovných herců odehrává loutkový příběh pod nemilosrdnou taktovkou demiurga Horacia, který má s bičem v ruce blíž krotiteli divé zvěře než dobrotivému příteli dávno zesnulého Hamleta.

V cirkusové stylizaci sledujeme příběh Hamleta, jeho ovdovělé matky Gertrudy, která se vdala za bratra zesnulého krále Claudia, dále příběh nešťastné Ofelie, jejího bratra Laerta a jejich otce Polonia. Jevištnímu dění je po celou dobu přítomný také Hrobník, který se stává součástí komických dialogů s Hamletem jakož i alegorickou postavou připomínající kostlivce ze středověkých tanců smrti. Nakonec princ Hamlet vykoná pomstu a spolu s ním zemře také jeho matka Gertruda, strýc Claudius, Ofelie se svým bratrem Laertem a jejich otec Polonius. Přežije pouze Hrobník a Horacio.

K režijnímu nastudování byla pozvána polská režisérka Joanna Zdrada, která je autorkou mnoha povedených divadelních inscenací v Polsku, na Slovensku i v Česku. Autorem textové adaptace a současně dramaturgem hry je dramatik Pavel Trtílek, scénografem Pavel Hubička. Autorem hudby je polský hudební skladatel Tomasz Lewandowski.

www.divadlo-radost.cz

Autor článku: Zuzana Dubová

Divadlo Radost otevírá své dveře divákům novou inscenací Hamlet on the road

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.