20.02.2023 15:25

Divadlo v Dlouhé uvede dramatizaci románu Petra Stančíka Pravomil

Divadlo v Dlouhé připravuje adaptaci románu Pravomil spisovatele Petra Stančíka. Nositel ceny Magnesia Litera ho napsal s podtitulem Ohlušující promlčení. Je inspirován skutečným příběhem válečného hrdiny, který prožil mnohé tragédie 20. století a na sklonku života se vrátil do vlasti potrestat dávný zločin tam, kde světská spravedlnost selhala. V Dlouhé divadelní podobu příběhu režíruje Tomáš Dianiška. Premiéra se plánuje na 18. března, sdělila ČTK mluvčí divadla Karola Štěpánová.

Pravomil na vlastní kůži prožil klikaté dějiny 20. století od prvních lásek za první republiky přes výslechy na gestapu, mrazivé peklo sovětského gulagu, krvavé boje na frontě a dobývání uranu pro Stalinovy bomby. Přes prožitá protivenství a nespravedlnosti nakonec dochází k poznání, že vzít spravedlnost do vlastních rukou znamená ztratit srdce.

Herec, dramatik a režisér Tomáš Dianiška patří k nejoceňovanějším divadelním tvůrcům současnosti. Absolvoval herectví na činoherní katedře DAMU. Jeho první angažmá bylo v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, kde se vedle herectví začal věnovat také autorské tvorbě a režii pod hlavičkou punkové odnože Divadlo F. X. Kalby. Od roku 2014 je členem Divadla pod Palmovkou, pro které napsal a režíroval inscenace Mlčení bobříků, Pusťte Donnu k maturitě!, Bezruký Frantík, 294 statečných, Encyklopedie akčního filmu a další.
Je nositelem mnoha Cen divadelní kritiky, vedle Talentu roku 2017 a Inscenace roku 2019, jíž se stal titul Transky, body, vteřiny, jsou každoročně oceňovány jeho hry. Cenu kritiky pro Nejlepší poprvé uvedenou českou hru získaly Transky, body, vteřiny, 294 statečných a Špinarka, nominován byl i Bezruký Frantík, Burian a Encyklopedie akčního filmu. Celkem napsal již více než 20 celovečerních her a pět her rozhlasových. S Divadlem v Dlouhé jako režisér spolupracuje poprvé.

Prozaik a básník Petr Stančík publikoval zpočátku pod pseudonymem Odillo Stradický ze Strdic. Studoval DAMU a působil jako režisér, textař a konzultant. Prahu, která je trvalým objektem jeho psaní, osobitě zachytil už v satiře Pérák (2008), kde si dobírá protektorátní legendu o českém supermanovi. Hlavní město v dobách prusko-rakouské války učinil kulisou detektivní fantasmagorie Mlýn na mumie (2014), za kterou o rok později obdržel cenu Magnesia Litera.
Svůj svébytný náhled na dějiny prokázal i ve fraškách Andělí vejce (2016) a Nulorožec (2018). Po úspěchu knihy Mrkev ho vcucla pod zem (2013), v níž školákům předložil vegetariánský horor, pokračoval v tvorbě pro nejmenší třeba sérií knížek o jezevčím vynálezci Chrujdovi.

https://www.divadlovdlouhe.cz/repertoar/pravomil/

Autor článku: ČTK: hrm, rot

Divadlo v Dlouhé uvede dramatizaci románu Petra Stančíka Pravomil

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.