14.04.2006 00:00

Divákům České taneční platformy se nejvíce líbil Viňarský

Praha 14. dubna (ČTK) - Diváci festivalu Česká taneční platforma vybrali jako nejlepší dílo v rámci přehlídky, která ve čtvrtek skončila v Praze, choreografii slovenského tanečníka Jara Viňarského Posledný krok pred. ČTK to řekl Ondřej Chalupský z pořádajícího divadla Ponec. Podotkl, že festival navštívilo přes 1200 diváků.

Dvě desítky představení uvedených v rámci platformy posuzovala mezinárodní porota; tomu nejlepšímu dílu, které vzniklo na na tuzemské taneční scéně v uplynulé sezoně, udělí Cenu Sazky za objev v tanci. Laureát ji přebírá vždy v rámci červnového festivalu Tanec Praha, letos se tak stane při slavnostním zakončení festivalu 28. června. Nositel ocenění dostává 400.000 korun na nastudování nového představení.

Letos se bude nově udělovat i Cena za interpretaci. "Tu dostane interpret představení v případě, že v choreografii nevystupuje sám její autor," řekl Chalupský. I s touto cenou bude spojena finanční odměna, pravděpodobně bude nižší než u ceny za objev v tanci. Minimálně to ale bude 10.000 korun.

Posledný krok pred je taneční rituál vyprávějící o vzletu a pádu, o touze duše a těla po očistě a lehkosti, a také o odvaze, s níž člověk dokáže přemoci strach a dospět k poznání či k vyšším dimenzím. Díky osobnímu zaujetí pro téma a hluboké potřebě jej sdělit podává podle odborníků Viňarský v tomto díle jeden ze svých vrcholných výkonů. Naplno využívá možností výrazu svého školeného subtilního těla, tanečně rozehrává celou škálu poloh i extrémů.

Tanečník a choreograf Viňarský tvoří jako básník a dokumentarista zároveň. Jeho tvorba je velmi osobní a odráží soukromé úvahy a dilemata. Viňarský vystudoval bratislavskou Vysokou školu múzických umění a nyní pracuje s různými choreografy, zejména ve Francii a Belgii.

Francouzská choreografka Karin Pontiesová, která v Česku několikrát vystupovala na festivalu Tanec Praha, si Viňarského například vybrala v roce 2003 spolu s dalšími třemi v Česku působícími tanečníky pro svůj projekt. Při měsíčním pobytu v Bruselu s nimi nastudovala choreografii Mi non sabir, který před dvěma lety zahajoval Českou taneční platformu.

V další Pontiesové choreografii tančil Viňarský na posledním festivalu Tanec Praha, na podzim měla v Ponci premiéru inscenace slovenského choreografa Milana Kozánka Omša (Mše), která byla sólovým představením Viňarského. I tato choreografie, psaná "na tělo" jejímu interpretovi, je velmi otevřenou zpovědí o Viňarského postoji ke světu i jeho sexuální orientaci.

Markéta Horešovská mhm

Autor článku: ČTK