31.03.2023 14:00

Dlouhý, Široký a Bystrozraký v Minoru

Poslední premiérou sezóny v divadle Minor bude v úterý 4. dubna Dlouhý, Široký a Bystrozraký režiséra a scénografa Roberta Smolíka. V klasické loutkové inscenaci se na Malé scéně představí pouze jedna herečka – Antonie Formanová, jejíž otec Petr Forman vytvořil pro Minor slavnou Klapzubovu jedenáctku, která vydržela na repertoáru divadla 15 sezón.

Někteří vaši kamarádi jsou možná trochu divní. Jeden je čahoun, jeden trochu širší, a ten třetí divně kouká. Ale jsou to kamarádi a pokud máte jít vysvobodit prince ze zakletí zlého černokněžníka, tak je určitě budete chtít vedle sebe.

Po Tramtárii, Hamletkovi a Princi na bílém koni se Minor tentokrát rozhodl pro tradiční pohádkovou předlohu a tradiční bude i základní rámec, tj. zmenšené kukátkové jeviště a loutky vedené jednou herečkou. K režii divadlo oslovilo známého loutkoherce, scénografa a pedagoga DAMU Roberta Smolíka, který si přizval ke spolupráci herečku Antonii Formanovou. Společně vytvořili klasickou, ale přesto hravou a originální pohádku.

„Při práci na téhle pohádce jsme se chtěli bavit. Klasická pohádka má výhodu i nevýhodu v tom, že ji každý zná, takže hra s tím, zda a jak překvapíme nebo jestli nezklameme očekávání je podstatou naší práce. Ale i my chceme mít v představení princeznu, prince, čaroděje, temné zakletí a na konci svatební hostinu. Tak to přeci má v pohádce být. Loutkové divadlo je nejsnazší způsob, jak stvořit svůj vlastní svět a v tom světě se může stát cokoliv. Proto ho mám rád,“ říká režisér Robert Smolík.

Chybět nebude ani autorská hudba, o kterou se postaraly Veronika Svobodová a Pia Achternkamp.

Robert Smolík (1977) vystudoval scénografii na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU, kde je od roku 2004 interním pedagogem a mezi lety 2011 a 2018 zde vedl kabinet scénografie. Od roku 2020 vede na KALD spolu s Denisou Václavovou svůj magisterský ateliér udržitelného divadla. Kromě scénografie se věnuje tvorbě loutek a mechanických objektů. Jako scénograf spolupracuje s profesionálními loutkovými divadly (Minor, Naivní divadlo Liberec a další). Za scénografii k inscenaci Bruncvík a lev divadla Minor získal v roce 2008 cenu na festivalu Skupova Plzeň. Mezi lety 2005 a 2018 se jeho divadelní tvorba soustředila na spolupráci se skupinou Buchty a loutky a především na výzkum a vývoj ne skupině Handa Gote. Aktuálně se věnuje práci ve skupině Škrobotník, Šlundra a Šibrová. Působí také jako výtvarník a aktivista v rodném městě Jičíně. Je držitelem mnoha ocenění za scénografie z festivalů Mateřinka a Skupova Plzeň.

www.minor.cz

 

Autor článku: Josef Horák

Dlouhý, Široký a Bystrozraký v Minoru

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.