26.10.2022 09:58

Do Alfreda ve dvoře zavítá britský konceptuální umělec Tim Spooner

Britský konceptuální umělec, performer, scénograf a loutkář Tim Spooner vytvořil od roku 2010 řadu pozoruhodných inscenací, ve kterých animuje materiál pomocí magnetů, elektřiny a chemických reakcí. Do Prahy nyní přijíždí s durativní verzí performance Poison Maracas, ve které hraje s loutkou Pinokia koupenou v pražském obchodě se suvenýry. V průběhu večera mohou diváci volně vcházet a vycházet z prostoru performance.

Poison Maracas pokračuje Tim Spooner ve zkoumání všeho okrajového, zpětnovazebních smyček a snah o zmizení. Toto malé loutkové představení je experimentem o zaměřování příčin a následků mezi jednotlivými souřadnicemi, kterými jsou konečky prstů, lopatky, prsty na nohou, stěna, podlaha.

"Dílo vzniklo jako náhlá myšlenka při procházce ulicemi v centru Prahy, kde jsou stovky obchodů pro turisty s marionetami, z nichž mnohé zobrazují Pinocchia. Bylo cosi ohromujícího na jeho podobě reprodukované v tolika podobných, ale trochu odlišných verzích a různých velikostech, hromadně zavěšených a lehce se pohupujících na nitích. Přemýšlel jsem o notorické známosti jeho zobrazení, o nejslavnější loutce, o tragické a svérázné postavě, o jeho úsměvu a o loutkách jako o nádherných předmětech i laciných hračkách. Moji dva Pinocchiové jsou stínové verze. Jsou tu proto, aby se na ně člověk díval a zároveň se na ně nedíval. Stále jsou to Pinocchiové, ale část jejich pinocchiovství byla vyčerpána nebo odstraněna. Jsou to obrazy, ale jsou to také jen fantómy, rozměry nějakých jiných vzdálených pohybů. Název odkazuje k něčemu zábavnému a nebezpečnému a klamnému, co zaměstnává obě ruce. Nejednoznačné možnosti rukou. Myslím, že ruce jsou nejzajímavější části těla - orgány, které jsou nejvíce schopné násilí, rozkoše a loutkářství." - Tim Spooner.

Tim Spooner ve své práci kombinuje performance, malbu a sochařství, které obohacuje o nové silné přísady a příchutě, většinou značně podivné. Zajímá se především o nepředvídatelnost, jeho projekty jsou často cvičením ve vyvažování kontroly a jejího nedostatku při nakládání se všemi použitými materiály. Jeho práce byly hojně prezentovány v divadlech a galeriích ve Velké Británii, Evropě a Asii. Naposledy byla v londýnské galerii Commonage vystavena samostatná výstava obrazů a pohyblivých soch A Wave in A Cave. Žije a pracuje v Londýně.

POISON MARACAS

Autor článku: a foto převzato z webu www.alfredvedvore.cz

Do Alfreda ve dvoře zavítá britský konceptuální umělec Tim Spooner

Zahraniční divadlo

09.12.2025

Dramox uvádí v Londýně zcela vyprodaného Louskáčka z Anglického národního baletu

Vánočnější divadlo snad ani být nemůže! Louskáček v letošním provedení Anglického národního baletu je inscenací, která sklízí ovace napříč světovými médii. Je považována za nejkrásnější současnou verzi slavného baletu. Zatímco v českých divadlech už je Louskáček beznadějně vyprodaný, na Dramoxu jej diváci uvidí od 9. prosince a v zároveň jako čerstvou novinku z letošního roku.

03.12.2025

Přední dílo operního realismu Andrea Chénier míří i do českých kin. Přenos uzavře první část sezóny série MET: Live in HD

První polovinu probíhající sezóny kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku uzavře Andrea Chénier, realistická opera italského skladatele Umberta Giordana. Do více než dvou tisíc kinosálů na celém světě zamíří v sobotu 13. prosince 2025. 

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.