27.04.2020 08:26

Do čela souboru opery DJKT se od nové sezóny postaví dirigent Jiří Petrdlík

Ředitel Divadla J. K. Tyla Martin Otava pověřil vedením souboru opery s účinností od 1. srpna 2020 dirigenta Jiřího Petrdlíka. Dlouholetý dirigent plzeňského divadla s mezinárodní zkušeností tak ve vedení vystřídá dosavadního šéfa opery Tomáše Ondřeje Pilaře.

Tomáš Ondřej Pilař oznámil svůj odchod po dohodě s ředitelem DJKT Martinem Otavou na začátku února 2020. „Po velmi pečlivém zvážení jsem se rozhodl pověřit vedením souboru opery pana Petrdlíka. Zvolil jsem jej pro jeho osobní i nesporné umělecké kvality, které prokázal během jeho dlouholetého působení v plzeňském divadle. Organizační a manažerské zkušenosti potřebné pro vedení souboru, získal jako dlouholetý umělecký ředitel a šéfdirigent osmdesátičlenného souboru Káhirského symfonického orchestru,“ vyjadřuje se ke svému rozhodnutí Martin Otava a dodává: „Věřím, že toto rozhodnutí bude přínosem pro soubor opery i pro celé naše divadlo a že navážeme na výborné výsledky předchozího šéfa Tomáše Ondřeje Pilaře.“

„Pověření vedení operního souboru přijímám s velikou odpovědností a radostí, že mohu navázat na inspirativní mnohaletou práci dosavadního šéfa Tomáše Ondřeje Pilaře. Rád bych učinil vše proto, aby především v této době opera zažívala další rozkvět a přinášela nejen plzeňskému publiku hodnotné umělecké zážitky,“ vyjadřuje se ke svému novému úkolu Jiří Petrdlík.

Jiří Petrdlík – náleží k nejvýraznějším dirigentským osobnostem své generace. Vystudoval dirigování na Pražské konzervatoři a HAMU a hudební vědu na FF UK. V letech 2002–2009 působil jako dirigent Národního divadla v Brně a jako šéfdirigent Městského divadla Brno. Od roku 2005 je dirigentem Divadla J. K. Tyla v Plzni. V letech 2011–2015 byl generálním hudebním ředitelem a šéfdirigentem Káhirského symfonického orchestru. Spolupracuje s většinou českých filharmonických orchestrů, jako host je zván ke spolupráci s významnými scénami a orchestry v Evropě, Severní Americe i Asii. V současné době je také hlavním hostujícím dirigentem Podkarpatské filharmonie Rzeszow (Polsko), stálým spolupracovníkem americké nahrávací společnosti Parma Recordings, uměleckým šéfem Pražského smíšeného sboru, vedoucím dirigentského oddělení na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka v Praze. Je členem Společnosti Antonína Dvořáka a předsedou Společnosti Zdeňka Fibicha a od roku 2016 hudebním ředitelem světově unikátního Mezinárodního festivalu koncertního melodramu. Jako porotce je zván do mnohých mezinárodní soutěží, mimo jiné je předsedou poroty mezinárodního festivalu Praga Cantat.

www.djkt.eu

Autor článku: Martina Drbušková

Do čela souboru opery DJKT se od nové sezóny postaví dirigent Jiří Petrdlík

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.