26.04.2018 09:21

Do kin přichází zakázaná Manon kontroverzního baletního vizionáře MacMillana

Královský balet v letošní sezoně vzpomíná a oslavuje. Uplynulo 25 let od úmrtí jednoho z nejvlivnějších choreografů 20. století Kennetha MacMillana a baletní repertoár londýnské první scény tak nabízí průřez jeho brilantními počiny, k nimž patří právě i Manon. Tu představí cyklus Balet v kině v českých kinech v přímém přenosu 3. května.

 „Klasický balet mého dětství a mládí byl jako načinčaná výkladní skříň,” vzpomínal kdysi v jednom z rozhovorů britský choreograf skotského původu Kenneth MacMillan. „Já jsem s takovým pojetím nesouhlasil. Nechtěl jsem pokračovat v udržování této tradiční linie, ale přenést do postav reálný život, skutečné city. Vyjádřit tancem živé emoce, psychologické pochody, vnitřní stav hrdinů ve vypjatých situacích. Chtěl jsem, aby publikum bylo uhranuto osudovostí postav,” vysvětloval muž, který si dráhu choreografa zvolil poté, co jako 20letý tanečník bojoval s nepřekonatelným strachem z pódiového vystupování a každé představení z pozice baleťáka k smrti nenáviděl.

Kenneth MacMillan tak začátkem 70. let 20. století přinesl do Královského baletu taneční expresivitu, což mu bylo i z vlastních zkušeností mnohem bližší, a způsobil v britských kulturně-společenských kruzích revoluci. „Typicky anglické je držet emoce v sobě za každou cenu, já je pustil ven.” Širokou veřejnost i odborný tábor kritiků rozdělil na dvě skupiny – jedni jeho celovečerní baletní opusy odmítali, druzí vynášeli do nebes. Jak už to bývá, teprve čas dal zcela za pravdu těm druhým. Choreograf Kenneth MacMillan se zařadil po bok jiných uměleckých vizionářů a stal se plným právem uctívanou ikonou moderního baletu 20. století.

Balet podle provokující (a zakázané) novely

Vzhledem k MacMillanově prozíravému tvůrčímu přístupu se nelze divit, proč si tehdy pro celovečerní baletní opus vybral novelu Manon Lescaut francouzského spisovatele Abbého Prévosta z poloviny 18. století, která byla po svém vydání hned zakázána a šířila se tajně v kopiích, což jen umocňovalo její vzrůstající popularitu. Příběh vášnivé ženy Manon, jejíž city k chudému mladíkovi des Grieux postupně rozkládá vidina bohatství a přepychu u bezcitného monsieura G. M., je plný vyhrocených scén, intrik a emocí. Charakterní rozporuplnost hlavní hrdinky vedoucí až k její záhubě a nesympatičnost mnoha dalších hlavních figur byla pro houževnatého MacMillana opravdovou výzvou, jak tuto novelu přetavit do opojného celovečerního baletu.

A zatímco se on sám soustředil na psychologickou drobnokresbu postav vyjadřovaných v tanečních figurách, skladatel a dirigent Leighton Lucas na MacMillanův popud studoval Massenetovu stejnojmennou operu a bezpočet jeho dalších děl, aby z nich nakonec sestavil kompozici určenou pro baletní adaptaci. Její orchestraci v roce 2011 obnovil dirigent Martin Yates do nynější podoby, jež představuje jedny z nejkrásnějších pasáží symfonické baletní hudby vůbec.

MacMillanova Manon měla v Covent Garden premiéru v roce 1974, byla odměněna dlouhotrvajícími ovacemi vestoje a zařadila se velmi záhy mezi poklady britského baletního umění. Je trvale v repertoáru Královského baletu a její uvedení stejně jako další MacMillanovy opusy zůstávají pro Anglii vždy národním kulturním svátkem.

www.baletvkine.cz
www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Zuzana Raušová

Do kin přichází zakázaná Manon kontroverzního baletního vizionáře MacMillana

Zahraniční divadlo

08.07.2025

Bubeníček International Ballet Gala přiváží do Prahy světové baletní hvězdy a poprvé v historii i japonský Tokyo City Ballet

Praha se v srpnu promění ve světovou baletní metropoli. Druhý ročník prestižního projektu Bubeníček International Ballet Gala, který pořádá jeden z nejuznávanějších českých tanečníků a choreografů Jiří Bubeníček, se uskuteční 16. a 17. srpna 2025 v Divadle Hybernia. Na jednom jevišti se setkají sólisté z předních světových scén a historicky poprvé v Evropě vystoupí Tokyo City Ballet.

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.