25.10.2018 15:53

Do kin se vrací v přímém přenosu z Národního divadla v Londýně Frankenstein

Dvě stě let uplynulo letos od vydání jedné z nejznámějších a nejvlivnějších knih historie, Frankensteina od Mary Shelley. Při té příležitosti se před nadcházejícím Halloweenem do kin vrací jeden z nejúspěšnějších přenosů NT Live v energické režii oscarového vítěze Dannyho Boylea. Ve své adaptaci Frankensteina dramatik Nick Dear nahlíží děsivý příběh o povaze dobra a zla i zodpovědnosti vědy především z pohledu Stvoření, opuštěného výtvoru geniálního, arogantního vědce Viktora Frankensteina. V obou hlavních rolích se v zimě 2011 v britském Národním divadle střídali představitelé dvou moderních televizních Sherlocků, Benedict Cumberbatch (Sherlock od BBC) a Jonny Lee Miller (Jak prosté od CBS). Verzi s Millerem v titulní roli čeští diváci opět uvidí např. v pražském kině Světozor v pondělí 29. října od 19.45. Do konce roku inscenaci opatřenou českými titulky promítne sedm tuzemských kin.

Návrat k inteligenci předlohy

Útlý román, který začala osmnáctiletá Mary Godwin psát jedné chladné letní noci u Ženevského jezera v domě lorda Byrona a dokončila nedlouho před porodem svého prvního dítěte už jako Mary Shelley, manželka slavného básníka, první čtenáři spatřili v březnu 1818. A byli ohromeni jako originalitou a hrůzostrašnou zápletkou o muži, který dokázal stvořit živou bytost. Ta se pevně vryla do našeho kulturního povědomí a byla bezčetněkrát využita, opakována, variována a parodována. Viktor se ovšem v následujících verzích proměnil v archetyp šíleného vědce, zatímco z jeho nebohého, děsivého stvoření se stalo němé hromotlucké monstrum.

Divadelní adaptace Nicka Deara, kterou National Theatre hrálo po dobu několika týdnů od února 2011, vrátila pozornost publika ke komplexním charakterům a vztahům z předlohy. Ačkoliv ve hře pro přehlednost chybí většina vedlejších motivů a několik postav, příběh stále stojí na osudovém vztahu dvou vysoce inteligentních bytostí, který vybízí k otázkám o původu násilí, kognitivním vývoji i potřebě lásky. Zároveň se v režii slavného filmaře Dannyho Boylea (Trainspotting, Milionář z chatrče) odvíjí jako strhující emotivní drama v ohromujícím steampunkovém stylu, které vybízí k opakovanému zhlédnutí.

Jedna hra, dvě představení

Velkou zásluhu na tom, že se z Frankensteina stal obrovský hit nejen National Theatre ale také cyklu přenosů do světových kin NT Live, mají dva herci, kteří nezvykle alternovali obě hlavní role – Benedict Cumberbatch, v roce 2011 čerstvě proslavený jako Sherlock, na něhož čekala role superhrdiny Doctora Strange i oscarová nominace za drama Kód Enigmy, a Jonny Lee Miller, při premiéře známý z Boyleova kultu Trainspotting a budoucí moderní Sherlock z amerického seriálu Jak prosté. Oba za své obdivuhodné, intenzivní výkony společně získali obě nejprestižnější britské divadelní ceny, Olivier a Evening Standard. Kamery NT Live zachytily proto Frankensteina dvakrát a porovnání obou verzí, k němuž máme letošní podzim opět příležitost, nejlépe ukazuje, nakolik dokáže herec ovlivnit danou roli.

www.ntlive.cz | www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Do kin se vrací v přímém přenosu z Národního divadla v Londýně Frankenstein

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.