Do Národního divadla přijede slavný nizozemský soubor Nederlands Dans Theater II s Jiřím Kyliánem
Jiří Opěla Real - International Arts Services ve spolupráci s baletem Národního divadla uvádí baletní večer
NEDERLANDS DANCE THEATER II
Pocta Jiřímu Kyliánovi
Choreografie: 27´52´´, Châpeau, Sleepless
29. a 30. září 2007 v 19.00 v Národním divadle
Národní divadlo v Praze přivítá na své scéně světoznámé Nizozemské taneční divadlo (Nederlands Dans Theater II), které je neodmyslitelně spjato se jménem slavného českého rodáka Jiřího Kyliána.
Tato velká osobnost současného tance oslavila 21. března 2007 své 60. narozeniny, a právě na jeho počest a zároveň jako poděkování za dlouholetou uměleckou činnost a osobitou prezentaci českého kultury ve světě se ve dnech 29. a 30. září 2007 uskuteční slavnostní představení - Pocta Jiřímu Kyliánovi.
Nizozemské taneční divadlo v Praze naposledy vystupovalo v roce 2002, kdy soubor NDT III tančil na pozvání tehdejšího prezidenta Václava Havla před slavnostní večeří v rámci summitu NATO na Pražském hradě. Soubor v dalších dvou dnech přidal vystoupení pro veřejnost v Divadle na Vinohradech a výtěžek darovali společně s panem Jiřím Opělou Nadaci manželů Havlových na úhradu škod způsobených povodněmi.
Dva roky předtím mohli diváci vidět na scéně Státní opery Praha výjimečně všechny tři soubory NDT dohromady. Tehdy divadlo uvedlo v produkci Jiřího Opěly program Arcimboldo 2000 jako součást projektu Praha - evropské město kultury 2000.
Kylián koncem 60. let odešel do zahraničí a od roku 1975 je jeho kariéra spjata s Nizozemským tanečním divadlem.
Jméno Jiřího Kyliána přestalo být v Čechách tabu až po roce 1989, i když už o rok dříve uvedl Pražský komorní balet jeho Večerní písně. V roce 1990 zřídil v Praze pobočku haagské nadace - Kyliánovu nadaci. V Divadelním ústavu založil svou videotéku a věnoval autorská práva pro uvedení několika děl v Národním divadle (Dítě a kouzla, Sinfonietta, Návrat do neznámé země, Polní mše, Petite Mort) a řadu let hradil stáže českých tanečníků a choreografů. Některé ze svých choreografií svěřil také Pražskému komornímu baletu a pražské Taneční konzervatoři.
Nederlands Dans Theater patří mezi přední světové taneční soubory už od začátku svého vzniku v roce 1959. Ačkoli všichni tanečníci mají klasické taneční vzdělání, Nederlands Dans Theater se věnuje spíš modernímu tanci než klasickému baletu, a to na nejvyšší světové úrovni.
Anders Hellström, umělecký ředitel Nederlands Dans Theater, koncipuje repertoár, v němž se snoubí díla choreografů Jiřího Kyliána a Lightfoota Leóna s novou tvorbou renomovaných choreografů a výjimečně talentovaných autorů.
Díky mezinárodnímu charakteru a univerzálnímu jazyku tance je Nederlands Dans Theater oblíbeným hostem všech velkých světových scén. Soubor vystupuje po celém světě, od Haagu po New York, Tokia po Rio de Janeiro a také pravidelně doprovází královnu Beatrix nebo nizozemského premiéra na státních návštěvách. Nederlands Dans Theater se skládá ze dvou souborů zastupujících dvě generace tanečníků - od nadějných talentů začínajících svou profesionální dráhu v Nederlands Dans Theater II až k plnému rozkvětu v Nederlands Dans Theater I.
Nederlands Dans Theater II
Tento soubor pro mladé nadějné talenty byl založen v roce 1978 a v současné době má 16 tanečníků ve věku do 23 let. Jejich taneční technika je ohromující a jejich bezmezná energie doslova rozpaluje scénu. Soubor, který původně začínal jako interní taneční kurs, vyrostl do světové třídy. Na mezinárodní úrovni je Nederlands Dans Theater II jeden z nejžádanějších a nejpřevratnějších souborů světového moderního tance.
27' 52''
Choreografie: Jiří Kylián
Hudba: Dirk Haubrich
Scéna: Jiří Kylián
Kostýmy: Joke Visser
Světla: Kees Tjebbes
"Jiří Kylián pojmenoval své nové dílo 27'52" podle přesné délky jeho trvání. Stejně tak se objektivitou vyznačuje i scéna. Velké reflektory se posouvají tmavým prostorem. Seříznutá promítací plátna odpovídají bílým pruhům, tvořícím taneční parket. Plátna a pruhy se pohybují a je jimi pohybováno, vytvářejíc tak proměnlivý, nejistý podklad pro tři páry tanečníků. Nedefinovatelný zvukový doprovod a zpomalené deklamace textů básníků od Baudelaira po francouzskou šansoniérkou Barbaru umocňují tajuplný pocit navozující vykopávání tunelů do nevědomí.Texty vytvářejí vágní asociace s bizarními pohyby tanečníků na zvlněném, rozdělujícím se a místy dokonce skrývajícím se tanečním parketu, což vyvolává ovzduší mocné životní síly plné obav a nenaplněných tužeb." (z časopisu De Telegraf)
CHÂPEAU
Choreografie: Jiří Kylián
Hudba: Prince: Musicology, On the Couch (CD, Musicology); The Work (CD, The Rainbow Children)
Pu'uhonua: Aloha No kalakaua
Asistent choreografa: Gerald Tibbs
Scéna: Jiří Kylián
Kostýmy: Joke Visser
Světla: Kees Tjebbes
Tančí: NDT II a Sabine Kupferberg j.h.
"Châpeau (Klobouk) vytvořil Jiří Kylián u příležitosti oslav 25. výročí nastoupení nizozemské královny Beatrix na trůn a věnoval ho ženě, známé svou zálibou v kloboucích. Dvanáct tanečníků, oblečených do zlatých taftových sukní, na hlavě nápadné okázalé klobouky, které se třpytivě mihotají na reflexní podlaze. Tanečníci pohybem rtů předstírají zpívání textů doprovodné hudby (včetně několika písní Prince), což činilo celé představení rozkošně afektovaným. Kylián opět předvedl své všestranné a mistrné choreografické umění. Ačkoliv lze toto dílo považovat za komické, pohyby účinkujících se vyznačovaly jeho jedinečným stylem. V pohybovém lexikonu zachoval svou duchaplnost, výstřednost a lyričnost, rychlé, náhlé a plynulé pohyby byly synchronizované s texty a tóny hudby. Toto odlehčené dílo se setkalo s vřelou odezvou diváků, kteří nadšeně aplaudovali vstoje, hlasitě provolávali slávu a pískali." (Ballet Magazine.com)
SLEEPLESS
Choreografie: Jiří Kylián
Hudba: Dirk Haubrich podle W. A. Mozarta
Kostýmy: Joke Visser
Scéna: Jiří Kylián
Světla: Kees Tjebbes
Ve své choreografii pro šest tanečníků přisuzuje Jiři Kylián důležitou roli scéně - syntetická zadní stěna evokuje iluze a fantazie. Hudbu zkomponoval skladatel Dirk Haubrich, který adaptoval pomalé pasáže Mozartova adagia a ronda KV 617 C-dur. Tato skladba pro skleněnou harmoniku a další nástroje patří mezi pozdní Mozartova díla. Složil ji pro slepou dívku, kterou potkal - silně na něho zapůsobila svým virtuosním hraním na tento neobvyklý hudební nástroj. Jako šestiletý chlapec Kylián viděl skleněnou harmoniku v malém muzeu hudebních nástrojů v Praze. Náměstí, na kterém se toto muzeum nacházelo, nepochybně navštívil i Mozart. Na stejném náměstí byl také ústav pro nevidomé, kde kdysi Kylián navštěvoval své první hodiny klavíru.
Jiři Kylián o choreografii: "Pohyb - a hnutí duše. Pohyb - a emoce. Mám zásadní zájem o pohyb v prostoru, mezi objekty, o hnutí duše. Podstata pohybu spočívá v tom, že když se pohnete směrem k něčemu, automaticky se vzdálíte od něčeho jiného. Jsme si opravdu jisti svými záměry? Jsme si opravdu jisti, že se chceme k něčemu přiblížit či od něčeho vzdálit…? Tato otázka mi připadá zajímavá, protože má nevyhnutelně velký vliv na naši existenci, naše záměry a náš běh života. Tato dost jednoduchá, ale velmi složitá filozofie byla, je a vždy bude mým nejbližších společníkem."
Záštitu nad představením převzali manželka prezidenta ČR Livia Klausová, velvyslanec Nizozemského království v ČR Jan Lucas van Hoorn a primátor hl.m. Prahy Pavel Bém
Projekt se uskuteční za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, hlavního města Prahy a Velvyslanectví Nizozemského království.
Hlavními partnery představení jsou Finanční skupina ING a Albert - síť supermarketů.
Partnery představení jsou Philips Česká republika s.r.o., Shell Czech Republic a.s. a STAROBRNO a.s.
Zdroj: H. Bartlová, h.bartlova@narodni-divadlo.cz