Do rezidenčního programu Centra současné dramatiky byli pro sezónu 2012/2013 vybráni Jiří Pokorný a Milan Šotek
Centrum současné dramatiky, které založilo v roce 2010 Divadlo LETÍ, vyhlásilo již potřetí rezidenční program pro české a slovenské autory. V sezóně 2012/2013 si dramatici mohli zvolit mezi dvěma divadly, která byla do rezidenčního programu zahrnuta – Divadlo LETÍ a Slovácké divadlo Uherské Hradiště. Přihlásilo se celkem 10 dramatiků s 11 náměty na původní hru. Do rezidenčního programu byli vybráni Jiří Pokorný a Milan Šotek.
-
Současná politická hra pro mezinárodní projekt Divadla LETÍ EurOpus
Pro tento projekt byl vybrán Jiří Pokorný, který se přihlásil s námětem na hru s pracovním názvem Lejstro z Babylónu. Hlavním tématem hry je zkáza Evropské unie.
Premiéra inscenace tohoto textu by měla proběhnout v sezóně 2014/2015 v produkci Divadla LETÍ v rámci mezinárodního projektu EurOpus. Divadlo Letí a jeho partneři z Rakouska, Švédska a Rumunska budou v rámci mezinárodní laboratoře vyvíjet nové hry evropských dramatiků, které budou reflektovat společenskou situaci v Evropské unii, zejména z hlediska krize institucionální i osobní reprezentace.
Jiří Pokorný (1967), dramatik a divadelní režisér. Po studiu režie na DAMU v Praze odešel do Činoherního studia v Ústí nad Labem, jehož byl v letech 1993-1997 uměleckým šéfem. Jeho inscenace i dramatické texty jsou označovány za první vlnu coolness v České republice. V letech 1998 až 2002 působil jako umělecký šéf v HaDivadle v Brně a v letech 2002 až 2006 byl členem uměleckého vedení Divadla Na zábradlí. Absolvoval zahraniční stáž v Antverpách (1993) v rámci projektu Tempus a v Royal Court Summer School v Londýně (1995). Cenu Alfreda Radoka za nejlepší českou původní hru získaly Pokorného hry Taťka střílí góly (1997) a Odpočívej v pokoji (1998).
-
Původní kabaret nebo současná hra pro mládež (koprodukce Divadla LETÍ a Slováckého divadla v Uherském Hradišti)
Rezidentním autorem pro toto divadlo se stal Milan Šotek s námětem Fraška a la krab. Původní krabaret napíše Milan Šotek přímo pro soubor Slováckého divadla v Uherském Hradišti a využije v něm jeho velký pohybový i pěvecký potenciál. Důrazem na chytrý slovní humor zároveň svérázně naváže na tradici kabaretů Přemysla Ruta. Text se bude nacházet mezi kabaretem a hrou pro mládež – základní dějovou linku asociačně rozvinou samostatné komediální výstupy a původní songy. V první řadě by mělo jít o čirou radost ze hry – slovní, pohybové, hudební!
Premiéra inscenace textu v režii Martiny Schlegelové je plánována na podzim 2014 na Malé scéně Slováckého divadla v rámci dramaturgické linie komorních inscenací „na dotek“.
Milan Šotek (1985) absolvoval pražskou DAMU v oboru Dramaturgie činoherního divadla, kde za své studijní a umělecké výsledky získal Cenu děkana DAMU 2010. Ještě na škole založil spolu s Igorem Orozovičem a Jiřím Suchým z Tábora autorské divadlo Cabaret Calembour, kde se uplatňuje jako autor, textař a herec. Od sezóny 2010/2011 je dramaturgem činohry Moravského divadla Olomouc.
Rezidenční program je jednou z hlavních programových linií projektu Centra současné dramatiky, které jako svůj hlavní projekt realizuje Divadlo LETÍ ve spolupráci se svými partnery. Základním principem je poskytnout rezidentním dramatikům takové zázemí, aby mohli po nějaký čas, ideálně pak po jednu sezónu, v úzké spolupráci s divadlem a konkrétním inscenačním týmem vyvíjet text a jeho následnou inscenaci.
Od zahájení projektu Centrum současné dramatiky v září 2010 v něm vznikly následující hry renomovaných českých i zahraničních autorů:
Joe Penhall (GB): Business Class (světová premiéra v koprodukci Divadla LETÍ a Divadla Na zábradlí, září 2010)
Viliam Klimáček (SK): Jsem Kraftwerk (světová premiéra v HaDivadle, září 2010)
David Gieselmann (D): Haló, what? (světová premiéra v koprodukci Divadla LETÍ a Divadla Na zábradlí, září 2010)
David Drábek (CZ): Chmýří (světová premiéra v koprodukci Divadla LETÍ a Divadla Na zábradlí, září 2010)
Roman Sikora (CZ): Zpověď masochisty (světová premiéra v koprodukci Divadla LETÍ a Švandova divadla, leden 2011)
Petr Kolečko (CZ): Poker Face (světová premiéra GUnaGU Bratislava, 30. září 2012)
Bernhard Studlar (A): iPlay (světová premiéra Divadlo Letí, 16. října 2012)
Viliam Klimáček (SK): Kill Hill (světová premiéra Wiener Wortstaetten a TAG Vídeň, 7. listopadu 2012)
Lenka Lagronová (CZ): nová hra (světová premiéra plánována v roce 2013, Divadlo LETÍ)
Rezidenční program často dává příležitost mladým autorům, v jeho rámci vznikly nebo vznikají texty následujících mladých dramatiků:
Helena Eliášová: Cyberlove (scénická skica v rámci projektu 8v8, prosinec 2010)
Anna Saavedra: Tajná zpráva z planety matek aneb Mamma Guerilla (světová premiéra v koprodukci Divadla LETÍ a HaDivadla, květen 2012)
Ondřej Novotný: nová hra (světová premiéra plánována 13. dubna 2013 v koprodukci Divadla LETÍ a HaDivadla)
Helena Eliášová: Pane Frodo, hoďte ho do pukliny osudu, než vás pohltí! Aneb Divadelní seriál na téma „How To Throw The Public Money Out Of Your Nonprofit Window“ (světová premiéra plánována na jaře 2014 v produkci Divadla LETÍ)
Cílem projektu Centrum současné dramatiky, který zaštítil Václav Havel, je podpora vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností. Projekt Centra současné dramatiky se rozvíjí v několika programových liniích. Jednou z hlavních aktivit je podpora autorských rezidencí pro konkrétní divadla, které jsou otevřené i pro zahraniční dramatiky. V rámci projektu dále vznikají inscenace a inscenační skicy v produkci Divadla LETÍ, i v koprodukci s dalšími divadly. V rámci projektu se tak utváří „Klub s vášní pro nové hry“, jehož cílem je upozorňovat na zajímavé počiny v oblasti inscenování současné dramatiky formou přehlídek a udělování ceny Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu .