24.09.2019 10:02

Doktorand Jan Faust v loutkové stylizaci Jana Lepšíka

HaDivadlo uzavírá dramaturgický cyklus Sezony 44: Práce (2018/19) poslední premiérou s názvem Doktorand Jan Faust. Autorská mezi-žánrová disputace na téma akademického zkoumání ve střetu se světem mystiky a mefistofelského pokoušení, v režii Jana Lepšíka, vzniká v rámci linie Studio a představuje zároveň tvůrčí předěl k nové Sezoně 45: Zdroje (2019/20). V inscenaci vystupuje šest herců profesionálů a skupina amatérů v různorodých scénických stylizacích.

Doktorand Jan Faust se v HaDivadle na hlavní scéně – avšak v netypické úpravě prostoru – představí poprvé 28. září 2019. Námět vznikal dle jeho autora – performera, loutkáře a dnes i studenta doktorského studia na Divadelní fakultě JAMU Jana Lepšíka – řadu let. Zdrojové inspirace pocházejí totiž jak ze souboru historických faustovských variací hraného a archivovaného několika generacemi českých lidových loutkářů (tradice loutkového Fausta sahá mj. k proslulému Matěji Kopeckému do 19. století), tak i z vlastních mladých loutkářských her, které Jan Lepšík předváděl v 90. letech s celou tvůrčí rodinou.

Scénář, na němž se pro novou inscenaci podílel také herecký kolega z HaDivadla Cyril Drozda (též v představení účinkující) a talentovaná studentka Ateliéru režie a dramaturgie na JAMU Jana Uhýrková, je výslednou koláží autorského rukopisu a scén z lidových variant. Tak vzniká souhra odlišných jazykových fragmentů – aktualizovaných motivů (především osobních zkušenosti ze studijního prostředí) s motivy anachronickými, až bájně faustovsky zapomenutými.

Klíčovým „sporem o duši“, kolem kterého se divadelní cesta obtáčí, je pověstná Faustova (též ve slavném Goethově pojetí) pochybnost o možnostech svobody lidského tvora a deziluze, která je záhy konfrontována s miráklem ďáblovy nabídky k úpisu a pokusné pouti za štěstím či mnohostí vjemů. Doktorand Faust se ovšem v Lepšíkově hře – a v hereckém ztvárnění Jiřím Svobodou – představuje již jako student na přednášce ve škole, a tedy již v „letech učednických“. Identitu Mefistofela záhy rozpoznává v postavě Padlého školitele (Jiří Valůšek), jenž se svou nabídkou služby zláká mladého Fausta do světa kreativity a jevů, černého divadla a surreálných forem, pryč od akademie a disertace, které ovšem číhají za rohem. Faust tak putuje – jako v původním mýtu – světem světel (a temnoty) a přesto nemůže uniknout otázce po duši a odpovědi, zda je svoboda jednotlivce vykupitelná a jakými prameny lze své poznání dnes doložit.

Studiovou faustovskou variaci o proměnách bytí „metodologicky neukotvených“ scénograficky utvořil malíř Jakub Stejskal, kostýmy připravila studentka scénografie JAMU Anna Chmelařová a pod hudbou jsou podepsaní cimbalisté Michal Grombiřík a Jana Schejbalová. Vedle variovaných tradičních figur jako je Faustův kolega Wágner ztvárněný Miroslavem Ukulem Kumhalou či Kašpárek v podání Táni Malíkové se ve stylizované hře a v několika úlohách předvede celá jedenáctka amatérů – studentů kurzu hereckých dovedností vedených Janem Lepšíkem. „Svobodný zájem, povýšený na oddanost hře a vystoupení (amatér vs. profesionální herec souboru), takto v projektu nepřímým odrazem reflektuje fenomén práce a jejího naplnění („oduševnělé“ poslání anebo zaměnitelná zaměstnanost – a jak lze nalézt obojí?), též s motivem práce a zábavy, spjatý s tematikou uzavírané 44. sezony,“ říká k volbě uvedení tohoto projektu dramaturg HaDivadla Matěj Nytra.

www.hadivadlo.cz

Autor článku: Marie Rotnáglová

Doktorand Jan Faust v loutkové stylizaci Jana Lepšíka

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.