12.03.2025 10:29

Dotýká se nás všech. Inscenace GUČI GUČI GUČI v divadle DISK zkoumá emoce, které vyvolává móda

V Divadle DISK uvede svou první absolventskou inscenaci 3. ročník studujících Katedry alternativního a loutkového divadla ve spolupráci s bazmek entertainment. Tvůrčí tým složený ze studentstva a mladých tvůrců nezávislé scény se rozhodl zkoumat otázku, proč a jak móda vyvolává tolik emocí. Autorská inscenace GUČI GUČI GUČI v režii Evy Lietavové bude mít premiéru v pátek 14. března v 19:30.

Rozporuplný, toxický, zábavný, dravý i nádherný – takový je módní průmysl i na své nejvyšší úrovni, tzv. haute couture. Tvůrci brněnského divadelního uskupení bazmek entertainment si opět zvolili komplexní (a možná i kontroverzní) téma k autorskému scénickému zpracování, ve kterém se jako pantheon módního božstva představí budoucí absolventi Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU pod vedením Marka Bečky. Jeviště rozvíří množství barev, střihů a materiálů – scénografii, založenou především na kostýmech, vytvořila studentka Anastasia Atapina. Autorskou hudbou ji doplňuje herec a hudebník Matěj Šíma.

S tématem identity, které je vlastní jak módě, tak i divadlu, se tvůrčí tým rozhodl pracovat jako s pobídkou k expresivní divadelní formě. „Móda a oblékání vyvolává ve společnosti velké emoce. Někdo se jimi nechává rád pohltit a někomu se zase můžou zdát nepřiměřené. Pro naši inscenaci jsou ale výrazné emoce základním stavebním kamenem pohybu, herecké exprese, textu i dalších složek. S nápadnou expresí pracujeme tak, abychom vystihli tvář módního světa a zároveň tyto emoce zobrazujeme tak, aby se v nich našli i ti, kteří módou nežijí. Koneckonců, nelze popřít, že se móda skutečně týká všech. Ovlivňuje, jak se cítíme, jak nás vnímají ostatní a taky zásadním způsobem mění tvář planety, na které žijeme,” říká o výrazu inscenace režisérka Eva Lietavová.

Každá z postav, které se v inscenaci setkávají na večírku po jisté módní události, nese své vlastní téma – setkají se zde například bohyně revoluce s bohem versatility a marketingu, a zároveň osoby různých profesí módního průmyslu. „Nejdříve jsme s herci probírali, co je na módě zajímá, jak se k ní vztahují a jaké s ní mají zážitky, načež naše výtvarnice Anastazie přišla s návrhy kostýmů inspirovanými jednak těmito rozhovory, a zároveň herci samotnými, jejich energií a náturou. My jsme pak postavy budovali kolem těchto kostýmů, přiřazovali k nim různé atributy, které k módě patří a snažili se určit, jaké role mají ve světě naší hry. Kdo šaty navrhuje, kdo je kupuje, kdo je prodává, atakdále. Tuto představu jsme přednesli hercům a nechali je hrát si s těmito proto-charaktery a na základě jejich improvizací jsme je ještě zpřesňovali. Výsledné postavy sice pracují se stereotypy spojenými s módou, ale rozšiřují je, nebo převrací,“ přibližuje proces vzniku rolí pro mladé herce dramaturg Patrik Boušek.

www.divadlodisk.cz

 

Autor článku: Kamila Hurych, foto: Eliška Přichystalová

Dotýká se nás všech. Inscenace GUČI GUČI GUČI v divadle DISK zkoumá emoce, které vyvolává móda

Inscenace

04.11.2025

DEKKADANCERS spouští předprodej na další část sezony. Nově se zapojí do benefice pro Nadační fond pro taneční kariéru

Soubor současného tance DEKKADANCERS je známý svými inovativními představeními, včetně spolupráce s velkými orchestry a náročnými divadelními produkcemi. Jeho performeři zažívali i zažívají fyzickou náročnost taneční profese nejen s radostí, ale i s plnou bolestí. Uvědomují si, že je to profese, kterou mohou vykonávat jen určitý omezený čas a pak se budou muset rozhodnout, co budou dál ve svém životě dělat. Proto se přirozeně rozhodli pro spolupráci s Nadačním fondem pro taneční kariéru a uspořádají v jeho prospěch lednové představení Poslední večeře.

04.11.2025

Polyfonie dějin: Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí uvede 15. listopadu 2025 premiéru inscenace Plechový bubínek, dramatizaci stejnojmenného zásadního románu německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Güntera Grasse. Režie se ujímá významný německý divadelník Armin Petras, který českému publiku přináší svou expresivní adaptaci příběhu o chlapci, jenž odmítl vyrůst.

04.11.2025

Bolero, Carmen a Hapka s Horáčkem na jednom jevišti: Balet Praha Junior uvádí premiéru sezony

Ravelovo Bolero, Bizetova Carmen a písně Petra Hapky s texty Michala Horáčka. Takovou koncentraci expresivní hudby v jednom večeru nabídne nový komponovaný večer BOLERO, který uvede Balet Praha Junior premiérově v neděli 9. listopadu od 19:00 hodin v Divadle ABC.