24.01.2018 15:29

Drama Arthura Millera Čarodějky ze Salemu na jevišti Městského divadla v Brně

Na začátku příběhu stála obyčejná žárlivost odvržené mladé dívky, která se pokusila svést ženatého muže. Na jejím konci přibývá šibenic pro nevinné a teror maskovaný tváří legálního soudu se šíří dál a dál…

Historické drama Arthura Millera, jednoho z největších dramatiků 20. století, se zakládá na skutečných historických událostech. „Čarodějnický“ soudní proces, k němuž došlo v massachusettském Salemu v roce 1692, je jednou z nejtemnějších kapitol amerických dějin – pětadvacet nevinných lidí zahynulo ve vykonstruovaném soudním procesu, který se opíral o svědectví v průměru desetiletých děvčat. Miller z nich učinil dospívající dívky, které ve snaze odvrátit pozornost od v zásadě nevinného nočního dobrodružství rozpoutají nevědomky čarodějnický proces, rozvrátí už tak rozdělenou vesnici a roztočí soudní mašinérii vedoucí ke krvavým koncům. Jednou spuštěná hysterie se sice tváří jako boj s ďáblem, ve skutečnosti ji však živí zcela jiné věci – strach jednotlivých lidí, skryté pocity viny, vyřizování účtů, touha po majetku druhého. A v jádru toho stojí milostný příběh farmáře Johna Proctora, jehož poměr s mladou služebnou, sirotkem Abigail Williamsovou, nejen poznamená jeho manželství a vede k obvinění jeho ženy, ale nakonec dožene před soud i jeho samého.

Millerova hra, které sugestivně spojuje drama společenské a milostné, je dnes považována za střed amerického dramatického kánonu a za pětašedesát let od svého vzniku nikdy neopustila světová jeviště.  Ačkoliv Miller psal Čarodějky ze Salemu jako záměrné podobenství odrážející hysterii mccarthismu v Americe 50. let, jeho obraz vnitřně nemocné komunity, která své problémy řeší paranoidním honem na fiktivního nepřítele, je aktuální stále. A neúprosná věta nesmiřitelného soudce Danfortha: Pochopte všichni jednu věc: člověk buď stojí na straně tohoto soudu, nebo musí být považován za jeho odpůrce, jiná cesta není!“ zní až nepříjemně povědomě.

Čarodějky ze Salemu na jeviště MdB uvede v překladu Kateřiny Hilské náš stálý host, režisér Mikoláš Tyc (Podivný případ se psem, Splašené nůžky), jehož inscenační tým tvoří Andrej Ďurík (scéna), Aneta Grňáková (kostýmy), Jiří Hájek (hudba), Adéla Stodolová (pohybová spolupráce) a Jan Šotkovský (dramaturgie). V hlavních rolích se objeví Petr Štěpán (John Proctor), Lenka Janíková (Elisabeth Proctorová), Jan Mazák (Místoguvernér Danforth), Barbora Goldmannová (Abigail Williamsová), Michal Isteník (Ctihodný kněz John Hale), Eliška Skálová (Mary Warrenová), Viktor Skála (Ctihodný kněz Parris), Zdeněk Junák (Giles Corey) a další. Premiéra inscenace se odehraje 10. a 11. února 2018 na Činoherní scéně MdB.

www.mdb.cz

Autor článku: Lenka Pazourková

Drama Arthura Millera Čarodějky ze Salemu na jevišti Městského divadla v Brně

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.