01.10.2024 14:46

Drama Zřít do tmy [oidipus] poprvé na českém jevišti ve Východočeském divadle Pardubice

První novinkou 115. divadelní sezóny pardubického stánku Thálie bude komorní psychologické drama Zřít do tmy [oidipus] v režii Adama Svozila. Premiéra se uskuteční o víkendu 5. a 6. října na Malé scéně ve dvoře. V prvním českém uvedení textu současné německé autorky Maji Zade hrají Martina Sikorová, Josef Pejchal, Štěpán Pospíšil a Romana Chvalová.

„Děj napínavé hry se odehrává v rekreační vilce v Řecku, kde si majitelka chemické firmy Christina a její mladší snoubenec Michael užívají slunce a těší se na brzké narození svého dítěte. Náhle se však ve vile objeví Christinin bratr Robert, který není spokojený s tím, jak Michael přistupuje k nehodě, při níž dost možná došlo k úniku toxických látek do přírody a za kterou nese firma zodpovědnost. Postupně se ukazuje generační propast mezi Michaelem, odhodlaným vyšetřit nehodu s potenciálem ekologické katastrofy za každou cenu, a Robertem, jemuž firemní kultura velí spíše zametat problémy pod koberec. Příchodem dlouholeté zaměstnankyně Theresy se navíc vše ještě více komplikuje…,“ prozrazuje dramaturgyně Anna Zindulková Hlaváčková.

„Konverzační tragédie“, jak si žánr realizátoři pracovně nazvali, využívá starověký mýtus ke zkoumání toho, jak se život může v jedné vteřině zásadně změnit. Co se stane, když všechno, co jsme považovali za pravdu, se ukáže jako lež. Když se život, který se zdál být bezpečný a pohodlný, náhle zhroutí…

„Svižná a vzhledem k tématu i překvapivě vtipná hra Maji Zade je pro mě zajímavá tematicky, je hodně kritická k současným ekonomickým „elitám“ a ke způsobu, jakým se stavíme, respektive právě moc nestavíme, k zásadním výzvám dneška, ať je to klimatická krize, důchodový systém, krize bydlení a tak dále. My vlastně, podobně jako postavy z antických dramat, máme tu „věštbu“ – a podobně jako postavy této hry se spíš tak potácíme od ničeho k ničemu, trochu věštbě nevěříme, trochu se bojíme, trochu to vědění vytěsňujeme… Náš horizont je navíc diktován logikou deregulovaného kapitalismu – to znamená jakékoliv řešení by vlastně bylo „moc nákladné“, takže smůla, bude se pokračovat v současném stavu, přestože tušíme, že skončí katastrofou,“ říká režisér Adam Svozil.

Psychologické drama s původním názvem ödipus mělo světovou premiéru v roce 2021 na řeckém festivalu Epidaurus v Athénách, od září téhož roku inscenaci v režii jednoho z nejslavnějších evropských režisérů Thomase Ostermeiera uvádí berlínské divadlo Schaubühne.

 

Autor článku: Radek Smetana

Drama Zřít do tmy [oidipus] poprvé na českém jevišti ve Východočeském divadle Pardubice

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.