09.10.2017 13:21

Dramatický osud skladatele Jakuba Jana Ryby se stal námětem opery

Světovou premiéru opery Miroslava Kubičky Jakub Jan Ryba uvede Divadlo J. K. Tyla v Plzni, na jevišti Velkého divadla opera zazní poprvé 14. října. Inscenace v režii Tomáše Pilaře a hudebním nastudování Jiřího Štrunce připomene život a dílo autora České mše vánoční, jehož život byl spjat se západočeským regionem – narodil se v Přešticích a za svůj opus Stabat Mater byl jmenován čestným občanem města Plzně.

Jakub Jan Ryba (1756–1815) nebyl jen autorem slavné „Hej, mistře“, vytvořil rozsáhlé a žánrově rozmanité dílo, byl také hudebním teoretikem a osvícenským pedagogem. Od roku 1788 působil jako kantor v Rožmitále pod Třemšínem, kde také tragicky a dobrovolně odešel z tohoto světa. Jeho působení v rožmitálské škole bylo poznamenáno častými spory se zdejším farářem a s rodiči, kterým škola připadala nadbytečná a raději děti používali jako pracovní sílu.

Dramatickým osudem Jakuba Jana Ryby se nechal inspirovat renomovaný současný skladatel Miroslav Kubička. „Na opeře jsem pracoval více než deset let, ale myšlenku na ni jsem nosil v hlavě mnohem déle,“ říká skladatel, jenž pro divadlo získal unikátní hudební nástroj. „Domnívám se, že Ryba se nechal inspirovat zvukem pastýřské trouby, který denně slýchal. V opeře používám motiv konkrétního pastýřského vytrubování z Rožmitálska, abych navodil tu správnou atmosféru. Našel jsem výrobce pastýřské trouby na Slovensku a pak jsem také hledal interpreta, který na něj dovede zahrát,“ prozrazuje Miroslav Kubička. Ten také v opeře cituje konkrétní Rybovy skladby: „Například ve vypjaté chvíli, když Rybovým zemře dítě, jsem ocitoval jednu z jeho Pohřebních písní. Na začátku opery je scéna, kdy Ryba komponuje Vánoční píseň, jejíž originál mi poskytli v Českém muzeu hudby.

Autorem libreta je dramatik, libretista a režisér Jaroslav Gillar, někdejší umělecký šéf Divadla Na Zábradlí, který v emigraci tvořil na mnoha scénách ve Švýcarsku.

Režisér Tomáš Pilař chce společně s výtvarníkem Alešem Valáškem co nejvíce přiblížit duch doby, ve které Ryba žil a tvořil. „Myslím, že se inscenace bude líbit každému, kdo má rád film Babička nebo seriál F. L. Věk. Kostýmy jsou navrženy podle dobových střihů, ale jsou ušity z úpletu, aby evokovaly zimní období, kdy se děj odehrává. Sníh na scéně vykouzlí projekce v kombinaci s vločkami vyrobenými ze speciálního papíru,“ říká režisér.

V titulní roli Jakuba Jana Ryby alternují Tomáš KořínekJaroslavem Březinou, jeho ženu Annu ztvární Ivana Veberová nebo Petra Alvarez Šimková.

www.djkt.eu

Autor článku: Michaela Svobodová

Dramatický osud skladatele Jakuba Jana Ryby se stal námětem opery

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.