10.11.2017 14:30

Dramatizace slavné literární klasiky Paní Bovaryová poprvé na jevišti NDM

Již 16. listopadu se na jevišti Národního divadla moravskoslezského objeví poprvé dramatizace slavné literární klasiky – románu Gustava Flauberta Paní Bovaryová, a to v titulní roli s Izabelou Firlovou. Touto inscenací se rovněž loučí její režisér Peter Gábor s pozicí uměleckého šéfa souboru činohry NDM.

Paní Bovaryová je považována za přelomové dílo realismu, byť bylo původně kritikou odsouzeno za ohrožování mravnosti. Román, stejně jako dramatizace, na kterou se můžete těšit na scéně Divadla Antonína Dvořáka, zobrazuje ženu žijící po boku venkovského lékaře, která je nespokojená se svým životem, ženu, jež má od života přehnaná očekávání, ženu žijící v iluzorním světě a utíkající před nudou a monotónností každodenního manželského života do náruče jiných mužů; ženu zpestřující si své dny marnotratnými nákupy, ženu přesvědčenou, že oddaný a milující manžel nedokáže naplnit její sny a romantické představy, její touhu po společenském rozletu.

„Emma se postupně sama vplétá do svých vlastních sítí a selhává nejen jako manželka, ale i jako matka. V polovině 19. století byla Emma Bovaryová obětí středostavovských konvencí. Naše Emma Bovaryová je obětí konzumního světa. Dnešní Emmy hltají reklamy a touží po starším pánovi s velkým domem a zlatou kreditkou. A stávají se z nich zelené vdovy – opuštěné v krásných domech na periferii. Bovary sice nemá zlatou kreditku, ale Emmě by snesl modré z nebe. Pracuje, trpělivě se věnuje pacientům, byť je víc felčarem než lékařem. A Emma se nudí, strádá svým bezcílným životem a hledá rozptýlení. A do toho ještě dítě!“ doplňuje zápletku dramaturgyně Alice Olmová.

Titulní roli Emmy, dívky plné ideálů, s nimiž do života vstupuje a které postupem času ztrácí, ztvární Izabela Firlová: „Když jsem se dozvěděla, že budu hrát paní Bovaryovou, tak jsem měla trošku obavy, že cesta k porozumění bude dlouhá, jelikož Emma je typem dívky-ženy, se kterou já se vůbec nemůžu ztotožnit. Ale k mému překvapení se stal opak. Musím říct, že každou zkouškou se mi Emma dostává pod kůži víc a víc. Jsem moc zvědavá na konečný výsledek této práce, snad se divákům bude líbit,“ říká herečka.

Inscenaci připravuje režisér Peter Gábor s dramaturgyní Alicí Olmovou. Autorem scény je Michal Syrový a herce oblékne Alena Schäferová. Kromě Izabely Firlové se diváci mohou těšit na Petra Housku, Víta Rolečka, Františka Strnada, Alexandru Gasnárkovou, Davida Viktoru, Vladimíra Poláka, Františka Večeřu a další.

Premiéra se uskuteční 16. listopadu v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

www.ndm.cz

Autor článku: Marcela Bednaříková

Dramatizace slavné literární klasiky Paní Bovaryová poprvé na jevišti NDM

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.