27.03.2012 14:13

Drážďanská opera sklízí dobré recenze na českého Švandu dudáka

Drážďanská Semperova opera sklízí pochvalné recenze za české nastudování opery Jaromíra Weinbergera Švanda dudák, kterou premiérově uvedla minulou sobotu. Němečtí kritici inscenaci režiséra Axela Köhlera označili za "ďábelsky dobrou", vyprávěnou "v tempu, s humorem a bez složitých interpretací". Podle agentury DPA diváci po premiérovém představení nadšením dokonce dupali.    

"Na takový dárek jsme už dlouho čekali. Konečně se může nechat uchvátit upřímně křehkou a současně nesmírně výraznou hudbou pražského skladatele Jaromíra Weinbergera v jeho opeře z roku 1927," napsal regionální deník Dresdner Neuste Nachrichten v recenzi nazvané: "Křiklavý a ďábelsky dobrý: Švanda dudák v drážďanské Semperově opeře".    
Celostátní Die Welt připomíná, že tento kus se představil německým milovníkům tohoto žánru už v Augsburgu nebo ve Zhořelci a nebyly to prý zrovna okouzlující inscenace. "O nejnovějším představení to však neplatí, tam se vše udělalo správně," soudí kritik Die Welt. Oceňuje jak režijní, tak hudební vedení i výběr protagonistů v čele s představitelem Švandy Christophem Pohlem, kteří zpívají "s chutí a nadšením, s láskou a laskavostí, ale především to umějí".    
"Švanda je pohádka, kterou režisér vypráví v tempu, s humorem a bez složitých interpretací," uvedla DPA. Cituje přitom režiséra, podle něhož je to "kus pro dobrou náladu, který vzbuzuje mnoho asociací". Podle agentury si v něm najdou své dospělí i děti.    

Weinbergerův Švanda dudák patří k méně hraným operám. Po svém prvním uvedení v roce 1927 slavila velké úspěchy, kvůli židovskému původu autora se ale později přestala hrát a upadla téměř v zapomnění. Ani na českých scénách se neobjevuje už moc často.    
"Možná, že byla tato látka po druhé světové válce považována také za příliš banální," domnívá se Köhler. Dalším důvodem může být velká muzikální náročnost tohoto díla, které podle režiséra vyžaduje perfektní souhru orchestru, sólistů a sboru. Přesto věří, že se tato opera dočká své renesance.    

Ztvárnění Švandy dudáka navazuje na Rusalku Antonína Dvořáka inscenovanou v Drážďanech v loňské sezoně, kterou Semperova opera zahájila novou tradici pravidelného uvádění českých oper. Před koncem loňského roku měla na jejích prknech premiéru i opera Miroslava Srnky Jakub Flügebunt napsaná přímo na objednávku prestižní německé scény.

Autor článku: ČTK: fln, sva