28.03.2019 16:54

Druhou premiérou sezóny Divadla D21 je hra Alfreda Jarryho Král Ubu

Druhou premiérou sezóny „Kam směřujeme?“ Divadla D21 je hra enfant terrible francouzské literatury a otce patafyziky Alfreda Jarryho - Král Ubu.  Režie této grotesky, která je považována za předchůdce absurdního dramatu a dada, se ujal umělecký šéf D21 Jakub Šmíd a poprvé ji diváci mohli zhlédnout 26. března 2019.

První verzi hry Alfred Jarry napsal v roce 1885 jako studentskou recesi pro loutkové divadlo. Následně hru výrazně přepracoval a prvního uvedení v činoherním divadle se Král Ubu dočkal až v roce 1896. Premiéra v tehdejší francouzské společnosti způsobila skandál, Jarry se stal přes noc legendou a hra se do dnešního dne dočkala desítek zpracování.

V Divadle D21 se v hlavní roli Krále Ubu představí Petr Pochop po boku Matky Ubu, kterou ztvární Hana Mathauserová. Spolu s Obrubou (Vojtěch Hrabák, j.h.) připraví plán, jak připravit o moc krále Václava (Lukáš Šolc), jehož syna Hromoslava ztvární Libor Stach.

Může Král Ubu překvapit diváky i dnes, po více než sto letech? Jakub Šmíd říká: „Nesnažili jsme se o násilnou aktualizaci. To, co je na tomto textu nejvíce šokující je jeho děsivá aktuálnost. V naší zbrusu nové úpravě Krále Ubu pro pět herců akcentujeme téma manipulace v nejvyšších patrech politiky. V našem groteskním světě se to tak hemží zákulisními hráči, intrikány a bezpáteřními jedinci. Všechny táhne kupředu nezvladatelná touha po moci a majetku. Tito lidé bez morálky a lásky se vyznačují především tím, že jejich počínání nemá žádnou dlouhodobě udržitelnou vizi. Jejich pachtění se za osobními cíli je nutno nahlížet s humorem, ale zároveň je třeba se ptát, co na nich tolik přitahuje poddané masy.“

Dle Šmída je groteska žánrem, který povahu dnešního světa vystihuje nejvýstižněji: „Povaha grotesky jako stylu a žánru je daná tím, že lidé, věci a fenomény se v ní nacházejí na jiných místech a na jiných pozicích, než normálně. Například v celosvětové politice jsou dnes lidi, kteří se dají popsat jako groteskní. Grotesku volím také proto, že její zásadní součástí je humor. Skrze ikonický text groteskní a absurdní literatury, jímž Král Ubu beze sporu je, je tak možno vytvořit zábavně otřesný obraz dnešního chaotického světa.“

Nejbližší reprízy po premiéře 26. března 2019 jsou v pátek 29. března 2019 a ve středu 17. dubna 2019

Hrají: Hana Mathauserová, Vojtěch Hrabák j. h., Petr Pochop, Libor Stach j. h., Lukáš Šolc
Režie: Jakub Šmíd
Asistence režie: Filip Bařina
Dramaturgie: Luděk Horký
Výprava: Petra Krčmářová

https://divadlod21.cz/

Autor článku: Eva Kuchařová

Druhou premiérou sezóny Divadla D21 je hra Alfreda Jarryho Král Ubu

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.