02.04.2014 09:02

Farma v jeskyni uvedla novou inscenaci o nadnárodních koncernech

Nová inscenace divadelního souboru Farma v jeskyni měla v úterý 1. 4. 2014 premiéru v divadle Ponec. Jmenuje se Informátoři a zabývá se mocí nadnárodních koncernů zaměřených na neustálé zvyšování produkce. Inspirací byl tvůrcům konkrétní případ firmy, který se dostal až k soudu. Mezinárodně oceňovaný soubor Viliama Dočolomanského se nekalé praktiky společnosti pokouší přibližovat prostřednictvím scénické kompozice akce, videa, slova a živé hudby.

Farma v jeskyni pracuje metodou devised theatre, tedy tvorby, kdy koncepce představení nepochází od jednoho autora, ale ze spolupráce - často improvizační - skupiny lidí, kteří obvykle jsou i performery. Vznik každé inscenace je dlouhodobým procesem. Jako autor konceptu, choreografie a režisér nového představení je uveden zakladatel souboru Viliam Dočolomanský, asistovali mu Eduard Prokhasko, Eliška Vavříková a Daniel Raček. Interprety jsou Emil Leeger, Minh Hieu Nguyen, Hana Varadzinová, Anna Gromanová, Jun Wan Kim a Oldřich Smysl.

Téma inscenace vychází ze skutečné kauzy, která měla soudní dohru teprve minulý rok. Největší potravinová korporace nasazovala do skupiny mladých aktivistů mladé ženy, které pod falešným jménem předstíraly zájem o zjišťování informací o stinných stránkách koncernu. Ve skutečnosti však podávaly koncernu informace o soukromí členů skupiny. Souvislosti vedly až k dosud neobjasněným vraždám demonstrujících odborových předáků pracujících pro koncern v zemích třetího světa.
"Inscenace je sondou, která na půdorysu skutečných událostí zkoumá, co je za systémem, ve kterém žijeme. Sleduje proměnu vztahů uvnitř skupiny aktivistů, kteří zjistili, že je jeden z nich sledoval," vysvětluje Viliam Dočolomanský. Tvůrci kritizují především fakt, že podobné korporace vzbuzují v lidech umělé potřeby, které pak lidé naplňují nakupováním jejich výrobků ve velké míře. Alarmující je podle autorů inscenace třeba příklad Filipín, kde korporace vnutila tamním matkám nahrazovat své mateřské mléko umělým. Světové zdravotnické organizace před dvěma lety zjistily, že filipínské matky kojí své děti jen ve 24 procentech. Přestože v představení nezaznělo jméno firmy, tvůrci zmínili, že vedle umělé výživy vyrábí také známou instantní kávu a má sídlo ve Švýcarsku.

Tvůrci se inspirovali rozhovory s oběťmi kauzy a s vlivnými korporátními lobbisty, které navštívili v Bruselu. V inscenaci zazní reálné výpovědi a fakta. I tento projekt Farmy v jeskyni je cíleným průnikem umělců do oblasti, která pro ně do té doby byla neznámá, jako tomu bylo v případě předchozích projektů skupiny.

Soubor Farma v jeskyni patří k divadlům, která užívají ne příliš tradiční divadelní jazyk. Jeho výraz není založen na slově, ale na výrazu těla, práci s hlasem, hudbou a obrazy. Mezinárodní divadelní skupina se zaměřuje na tvorbu, vývoj a výzkum lidského výrazu. Studio se začalo formovat v roce 2001 při přípravách projektu Lorca, který se zabýval životem a tvorbou španělského básníka Federika Garcíi Lorky. Název Farma v jeskyni je překladem arabského slova daimuz, kterým byl pojmenován Lorův rodinný statek.

http://infarma.info/

Autor článku: ČTK: hrm, sih, mkv

Farma v jeskyni uvedla novou inscenaci o nadnárodních koncernech