Festival hudebního divadla OPERA skončil udělením čestných cen Libušek
Ve dnech 29. ledna – 18. dubna 2025 se uskutečnil šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla OPERA. Byl nejrozsáhlejším v historii festivalu, představilo se na něm pětadvacet divadelních projektů. Své nejlepší inscenace v Praze nabídly operní soubory z celé České republiky i ze Slovenska, představení zřizovaných operních domů i tentokráte zásadně doplnily produkce vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. Představení se tak opět odehrála nejen na scénách Národního divadla, festival expandoval i do dalších inspirativních divadelních i nedivadelních prostor po celé Praze.
Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého. Národní divadlo, které je hlavním partnerem festivalu, dává své divadelní domy k dispozici za nekomerčních podmínek, mimopražským divadlům se dostane úhrady jen části nákladů na představení. Festival finančně podporují především Ministerstvo kultury České republiky a Hlavní město Praha, hostování slovenských souborů jsou podporována též Ministerstvem kultury Slovenské republiky.
Ohlédnutí za 16. ročníkem Festivalu hudebního divadla Opera 2025
Festival hudebního divadla OPERA je jedinou přehlídkou, která pravidelně (každé dva roky) nabízí ucelený pohled na operní divadlo v celé České republice a na Slovensku. Festival se od svého vzniku v roce 1993 stále rozrůstá, v rámci 16. ročníku festivalu se uskutečnilo pětadvacet představení, stálé operní soubory zřizované městy či státem se představily na scénách Národního divadla, alternativní soubory hrály v dalších divadelních i nedivadelních prostorech: v divadlech La Fabrika, Komedie, VZLET, Studio Hrdinů, v Divadle Spejbla a Hurvínka, dále v Pražském Hlaholu, v Městské knihovně, v Jízdárně Savarin, ve Winternitzově vile i na piazzettě Národního divadla (náměstí Václava Havla).
Festivalová představení navštívilo téměř 8500 diváků, z představení mimopražských souborů největší návštěvnost zaznamenaly Salome (1010 obsazených míst), Komenský (761 obsazených míst), Malý princ (600 obsazených míst) a Král Roger (594 obsazených míst). Jádro festivalového obecenstva přitom tvoří zkušení diváci, kteří sledují operu i festivalová představení dlouhá léta. Festivalová představení navštěvovali také mnozí odborníci zabývající se operou v různých profesích (novináři, dirigenti, režiséři, dramaturgové, manažeři, zpěváci aktivní i emeritní).
Festival Opera je společnou akcí všech divadel. Je tak pouze na rozhodnutí vedení jednotlivých divadel, jakým titulem se budou na festivalu prezentovat. V programu 16. ročníku festivalu se objevily tituly klasické, málo známé i novinky. Z klasického operního kánonu Bedřich Smetana, Leoš Janáček, W. A. Mozart, Richard Strauss, Giacomo Puccini, Ruggero Leoncavallo a Pietro Mascagni. Z méně známých, znovuobjevovaných děl Szymanowského Král Roger či Cherubiniho Médea. A z nových děl Komenský, který vznikl na objednávku Jihočeského divadla, a v české (či slovenské) premiéře uváděná díla Rachel Portman, Nina Roty a Josefa Myslivečka.
Velmi pestrá byla nabídka projektů, které vznikly mimo zřizovaná divadla nebo v koprodukci s nimi (Zabijačka, Hurvínek prodává nevěstu). Program zahrnoval originální interpretace klasických děl (Prodaná nevěsta, Tlustý pradědeček) i současné autorské operní divadlo, včetně experimentů s formou opery a hudebního divadla (večer ve Winternitzově vile, Sára´smile, I-ME). Na festivalu se představily již etablované soubory jako Ensemble Damian (s díly, která Tomáš Hanzlík objevil v archivech a v nové podobě uvedl na jeviště: Kantáta o Mozartově smrti, Holoprtské posvícení) či Ensemble Opera Diversa (s novou operou jeho dvorního skladatele Ondřeje Kyase Druhé město), Opera Studio Praha přímo v rámci festivalu odehrálo světovou premiéru díla Sganarelle aneb Domnělý paroháč francouzského skladatele Jorise Barcaroliho a spolek Lieder Society, povzbuzen pozváním na festival, nastudoval scénický happening Písně ztracených duší.
Festival díky projektu Rozlučka se svobodou expandoval i do veřejného prostoru (tři představení se odehrála na piazzettě Národního divadla / náměstí Václava Havla) a tentokráte posílil i nabídku pro rodinné publikum, v programu byly hned tři opery pro děti: Malý princ, Hurvínek prodává nevěstu a Tlustý pradědeček.
16. ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 tak ukázal velmi široký obraz operního divadla v česko-slovenském prostoru. Přirozeně také nabídl různé náhledy na to, jak dnes inscenovat operu, a ukázal aktuální kondici a směřování jednotlivých souborů.
Jedním z důležitých cílů festivalu Opera je vytvářet prostor pro setkávání a debatu o operním divadle (nejen) u nás. Po představeních tak měli diváci možnost diskutovat s tvůrci, inscenátory a interprety. Kromě toho se 8. března 2025 v rámci festivalu uskutečnilo „operní rokování“ – interní pracovní setkání ředitelů a šéfů operních souborů z České republiky i Slovenska a zástupců nezřizovaných souborů, kteří společně diskutovali o strategii přežití a dalšího směřování operního divadla a tentokráte zvláště o budoucnosti festivalu Opera (za přítomnosti zástupců Ministerstva kultury ČR a Hlavního města Prahy).
16. ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 – ceny Libušky
Festival pravidelně upozorňuje na to, co se v domácím operním divadle obzvláště vydařilo: výjimečné festivalové výkony jsou oceňovány čestnými cenami Libuškami. Současnou Libušku pro festival Opera na samém sklonku života navrhl významný sklářský výtvarník Václav Hanuš (1924–2009), vyrobila je firma TGK – technika, sklo a umění s.r.o. Skleněné artefakty budou slavnostně předány na jevištích oceněných divadel / při představeních oceněných souborů.
Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Národní divadlo Brno za inscenaci opery Richarda Strausse Salome. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Pavel Unger.
Do užšího výběru se dostaly následující inscenace (uvádíme v abecedním pořadí): Adam a Eva v provedení Divadla F. X. Šaldy Liberec, Druhé město v provedení Ensemble Opera Diversa a Král Roger v provedení Národného divadla Košice.
Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role získal Martin Šrejma za interpretaci role Fadinarda
v opeře Florentský slaměný klobouk v nastudování ostravského Národního divadla moravskoslezského. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Pavel Unger.
Do užšího výběru se dále dostali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Linda Ballová (Salome, R. Strauss: Salome, Národní divadlo Brno), Jaroslav Březina (Herodes, R. Strauss: Salome, Národní divadlo Brno) a Gabriela Hrženjak (Roxana, K. Szymanowski: Král Roger, Národné divadlo Košice).
Martin Šrejma absolvoval Pražskou konzervatoř ve třídě prof. Jiřího Kotouče. Během studií se stal laureátem Mezinárodní pěvecké soutěže Ant. Dvořáka v Karlových Varech (2002, 2004). V roce 2004 studoval v italské Parmě na konzervatoři Arriga Boita, zúčastnil se také mistrovských kurzů (Mirella Freni, Tom Krause). V roce 2005 se stal sólistou Státní opery Praha, od roku 2012 je sólistou Opery Národního divadla v Praze. V ostravském Národním divadle moravskoslezském je stálým hostem od sezóny 2009/2010, nastudoval tu řadu rolí především italského a českého repertoáru (v rámci Smetanovského cyklu se v roce 2024 představil hned ve čtyřech rolích). Hostuje rovněž v Národním divadle Brno, v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, v Divadle J. K. Tyla v Plzni, spolupracuje se souborem Opera lidem. Poznali ho též diváci v zahraničí (Německo, Švýcarsko, Španělsko, Nizozemí, Itálie). Často je zván k účinkování v kantátách, oratoriích a barokních operách.
Cenu diváků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo Spejbla a Hurvínka a Národní divadlo Brno za projekt Hurvínek prodává nevěstu.
Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 60 diváků.
Projekt Hurvínek prodává nevěstu se stal divácky nejúspěšnější inscenací s rekordním průměrem 4,93; následovaly Tlustý pradědeček v provedení Dětské opery Praha s průměrem 4,87 a Prodaná nevěsta v provedení souboru Opera lidem s průměrem 4,8, dále pak Druhé město v provedení Ensemble Opera Diversa (4,75) a Káťa Kabanová v provedení Slezského divadla Opava (4,70). Ještě dalších sedm inscenací mělo průměr vyšší než 4,5 bodu.
Cenu diváků za mimořádnou interpretaci role získala Tereza Kavecká za interpretaci titulní role v Janáčkově opeře Káťa Kabanová v nastudování Slezského divadla Opava.
Tereza Kavecká získala v divácké anketě 46 hlasů, druhá Veronika Kaiserová (Anděl spravedlnosti, J. Mysliveček: Adam a Eva, Divadlo F. X. Šaldy Liberec) získala 40 hlasů.
Přes 30 hlasů ještě získali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Linda Ballová (Salome, R. Strauss: Salome), Leonard Bíró (Malý princ, R. Portman: Malý princ), Jakub Hliněnský (Jan Amos ml., J. Jirásek: Komenský), Vladimír Chmelo (Řezník, I. Acher, M. Konvička, J. Havelka, M. Ljubková, V. Loulová: Zabijačka), Martin Šrejma (Fadinard, N. Rota: Florentský slaměný klobouk) a Jan Šťáva (Jan Amos st., J. Jirásek: Komenský).
Tereza Kavecká po maturitě na Střední pedagogické škole v Krnově studovala zpěv na Institutu pro umělecká studia Ostravské univerzity, absolvovala pod vedením Mgr. Janky Drahovzalové v roce 2002. V období studia na Ostravské univerzitě působila na scéně Národního divadla moravskoslezského, od roku 2003 je sólistkou Slezského divadla v Opavě, kde nastudovala celou řadu operních, operetních i muzikálových rolí. Věnuje se také koncertní činnosti, výuce zpěvu a vede dětské operní studio při Slezském divadle v Opavě.
Cenu ředitelky festivalu získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase Druhé město.
Projekt, který si soubor nadělil ke dvacátému výročí, je přirozenou součástí jeho ambiciózního programu a zároveň výjimečnou událostí v jeho tvorbě i v kontextu nezřizovaných operních scén. Dílo Ondřeje Kyase, jakož i inscenace Kateřiny Křivánkové, ideálně využívající kvalit interpretů, kteří dlouhodobě rozvíjejí specifickou poetiku a humor Ensemble Opera Diversa, patří k tomu opravdu podstatnému, co mimo klasickou síť operních divadel v posledních letech vzniklo.
Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla:
Od roku 2007 při příležitosti festivalu Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje osobnosti / instituce, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu.
Cenu Výboru Jednoty hudebního divadla (jehož členy jsou Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Rudolf Leška, Regina Szymiková a Lenka Šaldová) získal Ensemble Damian.
Ensemble Damian, vedený Tomášem Hanzlíkem, letos završil třicet let své existence. Působí při Katedře hudební výchovy UP Olomouc. Skladatelé Tomáš Hanzlík a Vít Zouhar ho směřují především k interpretaci vlastních skladeb, často adaptací zapomenutých, nejčastěji předmozartovských oper. Obohatili soudobé operní divadlo barokními inspiracemi, reagovali na repetitivní hudbu a objevují v archivech zapomenuté skvosty především české hudby. Vždycky však usilovali o originální soudobé operní divadlo, pro které vznikla i ambulantní divadelní scéna Theatrum Schrattenbach a rozsáhlý fundus kostýmů. Ensemble Damian výrazně vstoupil do olomouckého kulturního dění, ať už šlo do roku 2020 o Olomoucké barokní slavnosti, nebo o festival Opera Schrattenbach. Trpělivě a statečně po celou dobu své existence zmáhá nemalé existenční starosti. Patří k základním pilířům zdejší nezřizované operní divadelní sféry.