02.11.2004 00:00

Festival současného tance Natřikrát opět roztančí komorní prostory divadla Barka

Tisková zpráva

Festival současného tance NATŘIKRÁT opět roztančí komorní prostory

divadla Barka

 

Brno, 14. října 2004

 

V druhém listopadovém týdnu, od pondělí 8. do čtvrtka 11. listopadu, pořádá taneční sdružení Filigrán opět Festival současného tance NATŘIKRÁT. Všechny večery festivalu, jenž letos slaví své 6. narozeniny, se již tradičně odehrají v Bezbariérovém divadle Barka v Brně – Králově poli.

Oproti minulým ročníkům se festival podstatně rozšířil: ze tří podzimních večerů s tancem vznikly hned dva několikadenní bloky. První proběhl již v červnu, v tom listopadovém nás čekají ještě čtyři večery. Svým rozsahem se tak stalo NATŘIKRÁT v oblasti současného tance (zejména v jeho komornější a méně okázalé podobě) počinem v Brně naprosto ojedinělým. V nejbližších dnech přinese malou ochutnávku toho, jak tento ve světě oblíbený, u nás však stále trošku opomíjený žánr uchopili umělci v Praze a na Slovensku. Některá představení budou okořeněna i tvůrčí energií přicházející ze vzdálenějších krajů (Francie, Velká Británie). Kromě samotného tancování se letošním NATŘIKRÁT budou v různé míře prolínat i fotografie, film, poezie a video-design.

Hned první festivalový večer 8. 11. zahájí v 19 hodin vernisáž výstavy fotografií Michala Kašparovského s taneční tematikou. Samotné představení začne ve 20 hodin a shlédneme v něm slovenské tanečníky, ovšem v choreografii Angličana Matthewa Hawkinse. Dílo nese název Love in Bilingual Motion/Láska v pohybu a jedná se o multimediální projekt postavený na rovnocenném partnerství tance, hudby, vizuálního umění a poezie britské i slovenské.

V úterý 9. 11. uvidíme v Barce ukázku pražské soudobé scény. V jednom sóle a jednom duetu se představí Veronika Švábová a Barbora Látalová, obě absolventky pražské konzervatoře Duncan centre.

Následující večer bude patřit tanci na filmovém plátně. Promítat se budou jinak těžko dostupné záznamy ze zahraničních představení. Alespoň touto formou se festival snaží zprostředkovat náhled i na současný tanec v jeho nejrozmanitějších podobách ve světě.

Čtvrtý a poslední festivalový večer, čtvrtek 11. 11., nabídne opět jedno sólo a jeden duet. Do světa svých niterných prožitků nás tentokrát vpustí dva muži – Pierre Nadaud, francouzský umělec trvale působící v Praze  a Tomáš Krivošík, reprezentující zase scénu slovenskou.

Všechna představení proběhnou v Bezbariérovém divadle Barka, začátky  jsou ve 20 hodin (s výjimkou pondělní vernisáže). Vstupné je 100 Kč, studentské 80 Kč, na promítání 50 Kč. Festival probíhá za podpory Ministerstva kultury ČR.

 

Další akce, které volně navazují na festival, jsou:

- přednáška o německé tanečnice a choreografce Pině Bausch, kterou povede Elvíra Němečková z Kyliánovy nadace v Praze. Proběhne v sobotu 13.11. v 19.30 hodin v Domě pánů z Kunštátu (Dominikánská 9).

- víkendový seminář současného tance s Lucií Klosovou, absolventkou pražské HAMU. Proběhne ve dnech 6. – 7. 11. v centru volného času Ulita v Brně-Kohoutovicích (Stamicova 7) od 11.00 hodin a je určen středně pokročilým aktivním tanečníkům.


VI. ročník mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla

 

NATŘIKRÁT 2004

II. Část

 

 


Program

 

8. 11. 2004

19.00

Vernisáž fotografií Michala Kašparovského

 

20.00

Matthew Hawkins (GB): Love in Bilingual Motion / Láska v pohybu

Anglicko-slovenské multimediální představení

 

9. 11. 2004

20.00

Veronika Švábová (CZ): Obsession

 

Veronika Švábová, Barbora Látalová (CZ): Od začátku do konce

 

10. 11. 2004

20.00

Promítání zahraničních tanečních filmů s komentářem

 

11. 11. 2004

20.00

Pierre Nadaud (F): Čísi lehké tělo

 

Tomáš Krivošík (SK): Uletená pieseň

 

Bezbariérové divadlo Barka

Svatopluka Čecha 35a

Královo Pole, Brno

Rezervace vstupenek: 541 213 206

 

Vstupné na představení: 100,-Kč / studenti 80,- Kč, na promítání: 50,-Kč


Doprovodné akce festivalu

 

Workshop současného tance s Lucií Klosovou, absolventkou HAMU

 

6. 11. 2004, 11.00 – 17.30

7. 11. 2004, 9.00 – 12.00

 

Centrum volného času Ulita, Stamicova 7, Brno – Kohoutovice

 

Cena: 350,- Kč

 

13. 11. 2004

19.30

Videoprojekce s odborným komentářem

 

na tema

Pina Bausch, německá tanečnice a choreografka

 

Přednáší Mgr. Elvíra Německová, Kyliánová nadace v Praze

 

Dům pánů z Kunštátu, Dominikánská 9

 

Vstupné: 50,- Kč

 

Taneční sdružení Filigrán

Florian Tilzer

Veveří 59

602 00 Brno

Česká republika

mob: 603 251067

e-mail: kulturnicirkus@quick.cz


 

Osoba odpovědná za komunikaci: Petra Štěpánková, Mobil: 777 312263

 

Za podpory Ministerstva kultury ČR


Podrobný program festivalu NATŘIKRÁT

 

 

 

8. 11. 2004

 

Love in Bilingual Motion / Láska v pohybu

Choreografie: Matthew Hawkins (GB)

Námět: Peter Šulej

Výběr poezie: Martin Solotruk, Peter Šulej

Autoři poezie: Michal Habaj, Ivan Kolenič, Katarína Kucbelová, Clare Pollard, Fionna Sampson, Owen Sheers, Martin Solotruk, Peter Šulej 

Tančí: Libuša Bachratá, Renáta Bubniaková, Monika Caunerová,

Daniel Raček, Anna Sedlačková, Peter Šavel

Hudba: Ľubomír Burgr

Kostýmy: Jana Sedlačková

VJ: Ján Šicko

Světelný disign: Peter Janků

 

Multimediální představení vycházející a inspirované básněmi současných slovenských a britských básníků. Dílo je aktivně tvořené umělci z různých uměleckých oblastí: současný tanec, poezie, video-design, hudba a výtvarné umění.  Podstatnou součástí projektu je  kooperace umělců s různým ´backgroundem´ - národním, kulturním, uměleckým.  Projekt propojení poezie a současného tance, stělesnění slova za jeho permanentní vizuální nebo audio-přítomnosti do pohybu - s využitím vizuální složky počítačové grafiky  - patří určitě k ojedinělým počinům nejen v rámci Slovenska. Premiéra byla  29. září 2004 v Bratislavě v rámci mezinárodního festivalu poezie Ars Poetica.

 

Matthew Hawkins se věnuje interpretační, choreografické a pedagogické práci.  Po studiu na Royal Ballet School se stal kmenovým tanečníkem Royal Ballet Company. Později se však rozhodl pro samostatnou dráhu tanečníka, která mu umožňovala rozvíjet ve věčí míře  zájem ve zkoumání fenoménu tance a možností pohybu. Velký vliv na jeho umělecký rozvoj měla jedna z jeho prvních rezidencí - v Riverside Studios v Londýně - kterou získal spolu s bývalými kolegy Jonathanom Burrowsom a Michaelom Clarkom. Po absolvování choreografického kurzu pod vedením Mercea Cunninghama a Johna Cagea se naplno začal věnovat kromě  interpretaci také choreografické práci.  Působí v Londýně, kde je vedoucí osobností Matthew Hawkins Dance Company. Toto profesionální seskupení pracuje na hranici tradičních tanečních technik a současného přístupu k pohybu. Základními kvalitami choreografií jsou virtuozita, preciznost, půvab, důvtip. Vyučuje zejména  v zahraničí  –v Číně, Tunisu,  Rusku nebo ve skupině A. Preljucaje ve Francii.

 


9. 11. 2004

 

Obsessión

Choreografie a tanec : Veronika Švábová

Hudba a zvuk : Tomáš Procházka

 

Každý máme své tajné obsese, které provádíme ve svém soukromí často rituálním způsobem. Postupně se stávají  návykem, jemuž je těžké odolat. Ocitáme se pak v koloběhu střídavého odpírání a podlehnutí. A před ním se nelze schovat.

 

Od začátku do konce

Koncepce: Veronika Švábová

Choreografie a tančí: Veronika Švábová, Barbora Látalová (CZ)

Hudba, zvuk: Tomáš Procházka

Světla: Tomáš Procházka, Radek Beran

Světelný design: Vladimír Burian

Scéna: Míla Dubšíková

 

Dvě ženy sdílející společný prostor. Jeden prostor, dvě ženy. Ženy, které nikam neodjely. Jejich hry, soupeření, každodenní rituály i zabíjení času… Dvě ženy v uzavřeném kruhu.Dvě ženy, které jsou si vším. Ženy, které si zbyly… Hudba byla nahrána doma na cvičební točnu Rotana, přední kolo bicyklu, kráječ na knedlíky, videokameru,splachovadlo, křeslo, pohanku, hrnec 2,5 l, nůžky, kartáček na zuby, diktafon,struhadlo a lak na vlasy.

 

Veronika Švábová absolvovala konzervatoř moderního tance Duncan Centre, tento rok úspěšně zakončila studium taneční vědy na HAMU v Praze. Účinkovala například v představeních Wima de Vose „The one who is“, Frederiky Smetanové a Michala Lázňovského „Konec světa v salónu Gogo“ nebo v „Nachových plachtách“ Divadla bratří Formanů . Jedna z jejích vlastních choreografií,  „Obssesión“,  byla uvedena v rámci České taneční platformy v divadle Ponec. V poslední době vytvořila choreografii k operám  „Kráska a zvíře“a „ Requiem“.

 

Barbora Látalová je také absolventkou Duncan Centre. Vystupovala v představeních „Simbiosis“ skupiny La fura dels Baus, „Ataraxia“ Galiny Borissové, „Ne me quitte pas!“ Kassia a Alex Byrne,  „K bydlení nevhodné“ Jana Beneše... Z vlastních choreografií: Zátiší, Lala Triola, Rapsodija. Její představení „Tam v dalekém údolí“ bylo uvedeno na Festivalu Tanečního divadla Praha v roce 2000.

 

 

 

10. 11. 2004

 

Promítání zahraničních tanečních filmů

 


11. 11. 2004

 

Čísi lehké tělo

Choreografie: Pierre Nadaud (F)

Choreografická spolupráce: Marie Kinsky (F)

Hudba: Jan Burian

Světelný design: Jan Komárek

Tančí: Pierre Nadaud a Magdaléna Dvorská

 

Setkání katastrof a her, setkání dítěte a dospělého muže, muže-býka s dítětem- Ariadnou

V opuštěném světě dvě postavy, dítě a dospělý, kterým zbývá jen jediné - jejich vztah. Toto setkání otevírá dveře do jiného, příštího světa. Dítě a dospělý, dítě Ariadna a muž býk, holčička a muž si během her a katastrof předávají své úzkosti, křehkost i sílu.

Une rencontre "sans horizon" …« A takový by byl vztah člověka k člověku, až mezi nimi nebude stát Bůh, ani zprostředkování světa, ani příroda. Jakoby neexistovalo nic, jen interval pojmenovaný slovem “mezi”, mezi člověkem a člověkem by bylo prázdno. Prázdno o to prázdnější, že není totožné s čistou nicotou. Bylo by to nekonečné odloučení, které si jako podmínku klade slovo.” Maurice Blanchot, L’entretien infini, Homme sans horizont.

 

Představení získalo 2. Cenu v divácké soutěži České taneční platformy 2003 a bylo uvedeno v rámci festivalu Konfrontace 2003

 

Pierre Nadaud vystudoval filosofii v Lyonu a Paříži a katedru Nonverbálního divadla na pražské HAMU. Je autorem představení “Figures in a landscape, každodenní akrobace podle Francise Bacona”, režíroval představení: “Blumfeld-starší mládenec”, operu Marka Keprta uvedenou v rámci projektu “Bušení na železnou oponu 2003” ve Stavovském divadle a “Bliss” scenický komiks Vojty Švejdy. Založil skupinu Mamacallas.

 

Uletená pieseň

Námět, choreografie, tanec : Tomáš Krivošík (SK)

Hudba : David Vrbík

Scéna, kostým : Tomáš Krivošík

 

Ocitnout se v bodě chladu, cítit studené slzy, které mrznou ve vnitř těla, mám chuť všechno rozbít a těžké kusy svého těla roztavit a nechat uletět do nebe.

Představení o člověku, který se cítí být vyhoštěný z krajiny lidí. Cítí se byt jiný než ostatní. Jeho nedefinující odlišnost ho staví do pozice outsidera, který ale nehodlá mlčet. Vchází do sebe aby něco změnil. Chce rozbít nejen to všechno v sobě ale i tu těžkopádnou neschopnost komunikovat s okolím.  Všechno to, co brání lidem setkávat se jeden s druhým v „míru“.

Tomáš Krivošík pochází ze Slovenska, je tanečník a choreograf, který spolu s Jarem Viňarským založil taneční skupinu DuWadance. Společně prezentovali svoji tvorbu na  několika festivalech – Rusko, Rakousko, Chorvatsko a  Portugalsko. Po ukončení studia na taneční konzervatoři J. L. Belli / Slovensko / a po absolvování  několika dalších profesionálních seminářů začal studovat choreografii na HAMU v Praze. V roce 2000 získal třetí cenu na mezinárodní choreografické soutěži Jarmily Jeřábkové za svůj duet V nás. V tomto roce strávil tři měsíce v Kanadě kde pracoval na novém projektu s choreografem Teddem Robinsnem. V září tohoto roku připravil svůj nový autorský projekt SAPRO – AGAPÉ ve spolupráci se slovenskými tanečníky. Tento projekt vznikal v produkci divadla NoD, Praha.

 

Autor článku: příspěvky veřejnosti