11.03.2025 09:24

Fidelio, nadčasový příběh o svobodě a lidské důstojnosti a také jediná opera Ludwiga van Beethovena míří na plátna kin

Po únorové přestávce se opět na plátna kin vrací přímé přenosy z Metropolitní opery v New Yorku, tentokrát novou inscenací Beethovenovy jediné opery. Fidelio je oslavou odvahy, lásky a triumfu spravedlnosti nad útlakem – v tomto ohledu dílo s nezmenšenou intenzitou rezonuje i dnešní době. V sobotu 15. března zamíří i na plátna kin v České republice.

Než opera Fidelio ve své definitivní verzi spatřila světlo operního světa, Ludwig van Beethoven se s ní pořádně natrápil. Původně opera začala vznikat pod názvem Lenora už v roce 1804, její první verze, dokončená o rok později, byla však označena za příliš dlouhou a komplikovanou. Přes dlouhou řadu úprav a zásahů jak do libreta, tak do hudební složky, které byly ukončeny až v roce 1814, mluvil vždy Beethoven o Fideliovi jako o svém „nejoblíbenějším dítěti“.

Příběh Leonory, která v přestrojení za mladého muže Fidelia proniká za zdi španělského vězení a snaží se zachránit svého neprávem uvězněného manžela Florestana před smrtí rukou tyranského vězeňského správce Pizarra, má v newyorském operním svatostánku dlouhou historii uvádění. Nyní se vrací v nové inscenaci v režii Jürgena Flimma. Ten se rozhodl zdůraznit nadčasovost boje za svobodu a lidskou důstojnost a děj ze španělské Sevilly konce osmnáctého století přesadil do geograficky blíže nespecifikované země v čase blízkém současnosti.

Do hlavní role Leonory obsadil režisér jednu z nejzářivějších hvězd současného operního nebe Lisu Davidsen. Ta svým výkonem navazuje na dlouhou řadu oceňovaných rolí, které v minulých sezónách v Metropolitní opeře ztvárnila. Kritika jí skládala pocty za hlavní roli ve Straussově Ariadně na Naxu, v loňském roce zářila jako Tosca. Role politického vězně a jejího milého Florestana se ujal tenor David Butt Philip, jeho antagonistu Dona Pizzara pak bass-baritonista Tomasz Konieczny. Představení diriguje Susanna Mälkki, bývalá šéfdirigentka Helsinské filharmonie a také první žena, která dirigovala operu v milánské La Scale.

Nadčasový příběh o svobodě a důstojnosti zamíří na plátna kin v sobotu 15. března v distribuci společnosti Aerofilms. Vstupenky jsou již v prodeji.

www.metopera.cz

www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Jan Slanina

Fidelio, nadčasový příběh o svobodě a lidské důstojnosti a také jediná opera Ludwiga van Beethovena míří na plátna kin

Zahraniční divadlo

06.10.2025

Imelda Staunton a Bessie Carter v přenosu představení Živnost paní Warrenové z Národního divadla v Londýně

Aerofilms zve do kin na uvedení nové inscenace z Národního divadla v Londýně. Živnost paní Warrenové, dílo v té době silně provokativního charakteru, také dnes nabízí zajímavé pohledy na naši společnost a přístup k celospolečenským tématům. Hlavní role paní Warrenové a její vzpurné dcery si zahrají Imelda Staunton a její dcera Bessie Carter, díky čemuž mezi oběma hvězdami vzniká unikátní dynamika.

30.09.2025

Novou sezónu operních přenosů z Metropolitní opery zahájí Náměsičná s Nadine Sierra v hlavní roli

Nová sezóna operních kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku začíná jedním netradičním debutem. Na půdu slavného operního domu se vrací tenorista Rolando Villazón, jenže v poněkud netradiční roli – jako režisér. V Metropolitní představí svou inscenaci Náměsičné od Vincenza Belliniho s hvězdnou Nadine Sierra v hlavní roli. Na programu bude v sobotu 18. října.

25.09.2025

Ministr kultury Martin Baxa ocenil britského operního režiséra Briana Large

Britský režisér Brian Large, světově uznávaná osobnost televizní režie opery a klasické hudby, převzal v Nostickém paláci medaili Artis Bohemiae Amicis. Ocenění mu předal náměstek ministra kultury Michal Šašek u příležitosti jeho účasti na festivalu Zlatá Praha, kde Large představí své paměti At Large – Behind the Camera with Brian Large.