11.03.2025 09:24

Fidelio, nadčasový příběh o svobodě a lidské důstojnosti a také jediná opera Ludwiga van Beethovena míří na plátna kin

Po únorové přestávce se opět na plátna kin vrací přímé přenosy z Metropolitní opery v New Yorku, tentokrát novou inscenací Beethovenovy jediné opery. Fidelio je oslavou odvahy, lásky a triumfu spravedlnosti nad útlakem – v tomto ohledu dílo s nezmenšenou intenzitou rezonuje i dnešní době. V sobotu 15. března zamíří i na plátna kin v České republice.

Než opera Fidelio ve své definitivní verzi spatřila světlo operního světa, Ludwig van Beethoven se s ní pořádně natrápil. Původně opera začala vznikat pod názvem Lenora už v roce 1804, její první verze, dokončená o rok později, byla však označena za příliš dlouhou a komplikovanou. Přes dlouhou řadu úprav a zásahů jak do libreta, tak do hudební složky, které byly ukončeny až v roce 1814, mluvil vždy Beethoven o Fideliovi jako o svém „nejoblíbenějším dítěti“.

Příběh Leonory, která v přestrojení za mladého muže Fidelia proniká za zdi španělského vězení a snaží se zachránit svého neprávem uvězněného manžela Florestana před smrtí rukou tyranského vězeňského správce Pizarra, má v newyorském operním svatostánku dlouhou historii uvádění. Nyní se vrací v nové inscenaci v režii Jürgena Flimma. Ten se rozhodl zdůraznit nadčasovost boje za svobodu a lidskou důstojnost a děj ze španělské Sevilly konce osmnáctého století přesadil do geograficky blíže nespecifikované země v čase blízkém současnosti.

Do hlavní role Leonory obsadil režisér jednu z nejzářivějších hvězd současného operního nebe Lisu Davidsen. Ta svým výkonem navazuje na dlouhou řadu oceňovaných rolí, které v minulých sezónách v Metropolitní opeře ztvárnila. Kritika jí skládala pocty za hlavní roli ve Straussově Ariadně na Naxu, v loňském roce zářila jako Tosca. Role politického vězně a jejího milého Florestana se ujal tenor David Butt Philip, jeho antagonistu Dona Pizzara pak bass-baritonista Tomasz Konieczny. Představení diriguje Susanna Mälkki, bývalá šéfdirigentka Helsinské filharmonie a také první žena, která dirigovala operu v milánské La Scale.

Nadčasový příběh o svobodě a důstojnosti zamíří na plátna kin v sobotu 15. března v distribuci společnosti Aerofilms. Vstupenky jsou již v prodeji.

www.metopera.cz

www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Jan Slanina

Fidelio, nadčasový příběh o svobodě a lidské důstojnosti a také jediná opera Ludwiga van Beethovena míří na plátna kin

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.