17.05.2017 12:36

Fragmenty milostných obrazů: Divadlo mezi výtvarnými díly

V sobotu 20. května proběhne v Paláci Akropolis další multižánrová premiéra. Soubor Spitfire Company představí svojí novou inscenaci Fragmenty milostných obrazů. Spolu s performery a tanečníky se na jevišti objeví originální díla 16 českých výtvarníků.

Jevištní kompozice je výjimečná tím, že je složena z 16 originálních výtvarných děl. Mezi nimi nechybí video art, malba, fotografie, plastiky, instalace. Do této umělecké inkluze byla zařazena díla výtvarníků jako například Veroniky Bromové, Kláry Jirkové, Pauliny Skavové, Terezy Fišerové, Marie Tomanové, Michala Pěchoučka, Jana Zdvořáka, Lukáše Houdka, Mariany Jůdové a dalších.

Unikátnost projektu souvisí se základní ideou, že vystavované umělecké dílo musí být originálem, tedy více než pouhou divadelní dekorací. Na druhou stranu se ale umělecké dílo při instalaci stává nositelem příběhu. Na jevišti vzniká pop-up výstava, která vyústí na konci představení ve vernisáž.

Mezi uměleckými díly se odehrává příběh, který nemůže být lhostejný žádnému divákovi. V hlavní roli je láska ve všech možných podobách: ve hře svádění, krutosti, ironii, samotě, odpuštění, čekání, doteku, odpuštění, splynutí. „Některá vystavovaná umělecká díla jsou v našem společném vlastnictví. Rozhodli jsme se s Petrem Boháčem, že je vystavíme, doplníme o díla našich přátel nebo výtvarníků, kteří nám byli doporučeni a uděláme z nich divadelní představení.“ říká Miřenka Čechová, kurátorka, režisérka a herečka.

Petr Boháč doplňuje: „S něčím podobným jsme se ještě nesetkali. Jde absolutně o jiný druh jevištní existence. Tvoříte divadlo pomocí děl autorů, kteří jsou vystavování v prestižních muzeích. A mimoděk vzniká výstava, na kterou nakonec diváky pozveme. Divadlo nekončí potleskem.“

Každý z umělců nahlíží na milostný rozměr života trochu z jiného úhlu pohledu a díky tomu se tvoří rozmanitá umělecká koláž. Tu rozšiřuje skladatelka Eliška Cílková, zpěvačka Alice Bauer, tanečníci Ingrid Mikshina a Roman Zotov a dramaturgyně Dominika Špalková.

Představení je realizované v koprodukci s královéhradeckým Divadlem Drak a Mezinárodním institutem figurativního divadla a s Palácem Akropolis, jenž je jedním z domovských scén souboru.

Spitfire Company je jedním z neprogresivnějších divadelních uskupení v Čechách. Petr Boháč a Miřenka Čechová jsou držiteli několika tuzemských i zahraničních ocenění. Jejich představení mohli diváci vidět již na čtyřech kontinentech v desítkách měst po celém světě. Miřenka Čechová je jediným českým divadelním umělcem, který získal ocenění Best of  udělovaný deníkem Washington Post.

http://cs.spitfirecompany.cz/

Autor článku: Eliška Černá

Fragmenty milostných obrazů: Divadlo mezi výtvarnými díly

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.