29.11.2013 11:38

Generační Ikony ve Střední Evropě v elektronické podobě také pro zahraniční zájemce

Generační Ikony ve Střední Evropě je název právě vydané publikace, jež vzešla ze stejnojmenného projektu na podporu současné dramatiky a jejího inscenování zaměřeného na téma generačních ikon, který byl  iniciován třemi středoevropskými divadly v období 2011-2013. Hlavním pořadatelem projektu bylo pražské Divadlo LETÍ, jako spolupořadatelé se zapojili Divadlo GUnaGU Bratislava, Wiener Worstaetten Vídeň, Institut umění – Divadelní ústav Praha a HaDivadlo Brno.

Obsahem projektu byl vznik a realizace koprodučních inscenací, které se nesly ve znamení čísla 3: 3 země, 3 generace autorů, 3 původní hry, 3 rezidence režisérů a 3 inscenace. Konkrétně tento model vypadal takto: rakouský dramatik Bernhard Studlar napsal hru iPlaypro pražské Divadlo LETÍ, kterou režíroval slovenský režisér Marián Amsler; slovenské divadlo GUnaGU v režii rakouského režiséra Hanse Eschera uvedlo hru Poker Face českého dramatika Petra Kolečka; a konečně slovenská hra Kill Hill Viliama Klimáčka měla premiéru v re­žii české režisérky Martiny Schlegelové ve spolupráci vídeňského spolku Wiener Worstaetten a Divadla TAG.

Součástí projektu Generační Ikony ve Střední Evropě byl kromě tradiční divadelní tvorby také dialog s veřejností. Během roku 2012 proběhly v rámci kvalitativního výzkumu diskusní skupiny se studenty pražských středních a vysokých škol na téma generační ikony. Institut umění – Divadelní ústav v rámci projektu Generační ikony ve Střední Evropě uspořádalSympozium DRAMplan2011, mezinárodní setkání dramatiků, dramaturgů a zástupců divadelních agentur s tématem současná dramatika a její inscenování, které se konalo jako doprovodný program Pražského Quadriennale ve dnech 16. – 17. června 2011 v Praze. Dále Institut umění – Divadelní ústav publikoval trojici her vzniklých pro projekt česko-slovenském, německém, anglickém a španělském svazku. Publikace lze v tištěné formě zakoupit v e-shopu Prospero (prospero.divadlo.cz), v elektronické podobě je pak německé, anglické a španělské vydání ke stažení na portále o českém divadle pro zahraniční zájemce www.theatre.cz (rubrika ePublications).

Institut umění – Divadelní ústav se k projektu Generační Ikony ve Střední Evropě připojil především prostřednictvím svého programu propagace českého divadla a scénických umění do zahraničí, k níž spolupráce se středoevropskými a ve většině případů také sousedními státy přirozeně patří. Tento projekt se stal díky účasti rakouského partnera ideální protiváhou spolupráce v rámci Visegrádské skupiny, která je dlouhodobou součástí našich různých mezinárodních aktivit – naposledy například prezentační strategie současných scénických umění zemí Visegrádu PACE.V4 (Performing Arts Central Europe – Visegrad Countries Focus, http://www.theatre.cz/performing-central-europe), která v sobě spojuje jak výzkumné aspekty, tak konkrétní nástroje pokoušející se pojmenovat a využívat společnou středoevropskou kulturní identitu obsaženou v současných českých, polských, slovenských a maďarských divadelních, tanečních a hudebních projevech v konfrontaci s tzv. velkými kulturami a mezinárodními fóry. Právě činoherní divadlo s touto identitou nakonec úzce souvisí, a to nejen v podobě bohatého kulturního dědictví zachovaného v divadelní architektuře 18. a 19. století, kde se dodnes uvádí klasický činoherní, operní a/nebo baletní repertoár, ale i jako divadelní tvorba založená na setkání původního dramatického textu a jeho pečlivé dramaturgické, režijní i herecké interpretace. Záměrně mírně provokativní téma generačních ikon, které vzešlo ze společné diskuse partnerů účastnících se projektu, od začátku slibovalo leccos z témat spojených s problematikou Střední Evropy nejen znovu otevřít, ale také nově nahlédnout a revidovat pohledem jejích současných divadelníků.

Tetroložka Růžena Dvořáková v recenzi pod názvem Kritika neurčitosti novou publikaci uvádí slovy: "Generační ikony se ve střední Evropě vytrácejí. Rozostřil se dokonce i pojem generace. Sdílíme sice události a zážitky, ale děje se tak častěji po síti než ve skutečnosti. Hry tří středoevropských dramatiků se této situaci sice smějí, řešení však nepřinášejí (...).

Celý článek naleznete: http://www.advojka.cz/archiv/2013/21/kritika-neurcitosti

Publikace lze v tištěné formě zakoupit v e-shopu Prospero (prospero.divadlo.cz). Německé, anglické a španělské vydání je pak ke stažení v elektronické podobě na portále o českém divadle www.theatre.cz (rubrika ePublications).

Projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Publikace vyšly za laskavé podpory Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury a Hlavního města Praha.

                                          

 

 

Autor článku: Redakce IDU

Generační Ikony ve Střední Evropě v elektronické podobě také pro zahraniční zájemce