Glassova kafkovská opera Proces zazní v ostravském kostele
První operní premiéra 107. sezóny Národního divadla moravskoslezského je v mnoha ohledech mimořádná. Od 9. do 25. října uvede NDM poprvé v České republice dílo nejhranějšího operního skladatele současnosti a mistra hudebního minimalismu Philipa Glasse PROCES. Nikoli ovšem v divadelním domě, ale v prostorách kostela svatého Václava, nejstarší funkční sakrální památky na území Ostravy. Režisér Jiří Nekvasil označil realizaci této operní inscenace v kostele za velkou výzvu a zároveň dobrodružství. Taktovky se chopil Bruno Ferrandis. Inscenace nebude po 14 představeních na běžném repertoáru souboru, i proto jde o počin výjimečný.
„Poprvé nabídne opera NDM svému publiku dílo napsané ve stylu repetitivního minimalismu, hudebního stylu, který od konce 60. let 20. století přináší zásadní impuls artificiální hudbě a dodnes se těší velkému posluchačskému zájmu. Libreto podle románu Franze Kafky napsal význačný britský scenárista a dramatik Christopher Hampton,“ přiblížil Jiří Nekvasil. Operní Proces je ovšem také prvním uvedením Kafkova díla ve scénické podobě v NDM.
Absurdnost děje Kafkova románu výborně dokresluje minimalistická a úsečná Glassova hudba – dílo psal pro osm sólistů a malý orchestr instrumentalistů. Pod vedením dirigenta Bruna Ferrandise jsou hudebníci v ostravském kostele nedílnou součástí scénického obrazu. „Příběh nesmyslně uvězněného Josefa K. svou absurditou nedává smysl, neúprosně a neodvratně vede Josefa K. ke smrti. Glassova hudba dává divákům tu neúprosnost silně pocítit. Je jako mechanika gigantických hodin. Opakující se témata, fráze a zejména rytmus – popový, ale také striktně zorganizovaný klasickým způsobem, s množstvím vysokých vln (vrcholů) a sestupů až k nejjemnějším pasážím s nekonečnou a naivní něhou a zakončením! Je to jako rytmus pekla (hlavně poslední scéna!!). A prostředí kostela dává dílu až jakýsi posvátný charakter,“ říká dirigent Ferrandis. „V naší inscenaci jsme obsazení opery rozšířili ještě o komorní vokální ansámbl šesti dívek z Operního studia NDM,“ doplnil Jiří Nekvasil.
Představitelé Josefa K. mají part jediný, ostatní pěvci vystřídají dvě nebo tři role (včetně převleků).
Účinkují: Karolína Levková / Bree Nichols (Slečna Bürstnerová & Leni), Šárka Hrbáčková / Anna Nitrová (Paní Grubachová & Pradlena & Žena), Vít Nosek / Vincenc Ignác Novotný (Titorelli & Bičovatel & Student Berthold), Raman Hasymau / Martin Javorský (Strážný Franz & Block), Pavel Divín / Jiří Hájek (Josef K.), Ihor Maryshkin / Petr Urbánek (Soudce & Asistent & Právník Huld), Erik Ondruš / Josef Škarka (Strážný Willem & Soudní sluha & Přednosta soudní kanceláře & Kněz), Josef Kovačič / Jan Šťáva (Inspektor & Strýc Albert).
Autorem scény k inscenaci Procesu je David Bazika. Kostýmy k inscenaci jsou dílem Marty Roszkopfové. Pohybová spolupráce Michaela Dzurovčínová. Dramaturg Juraj Bajús.
Operu zkouší soubor mimo domovskou scénu Divadla Antonína Dvořáka, tam až do konce října poběží modernizace horních jevištních technologií a divadlo je uzavřené. Jiří Nekvasil k využití prostoru kostela pro inscenaci řekl: „Jsem velmi rád, že se nám podařilo díky vstřícnosti správce katolické farnosti, faráře Vítězslava Řehulky a biskupa ostravsko-opavské diecéze Martina Davida najít útočiště pro realizaci tohoto jedinečného operního projektu v nádherném kostele svatého Václava. Poslední rekonstrukce odstranila pevné kostelní lavice a vytvořila zde otevřený prostor, který slouží nejen liturgickým účelům, ale i komunitním projektům, koncertům i performativnímu umění. Realizace této komorní operní inscenace zde byla pro nás velká výzva a umělecké dobrodružství pro všechny zúčastněné. Se scénografem Davidem Bazikou jsme vystavěli jeviště, které kostel nepopírá, ale vstupuje do něj v pozoruhodném dialogu. Dialogu dramatickém i kontemplativním. Věřím, že to pro diváky bude mimořádný, jedinečný a vzácný zážitek, ve kterém zazní příběh Josefa K. a jeho nepochopitelného procesu s ještě větší naléhavostí a duchovní silou.“
„Umění je mostem mezi vírou a rozumem. Když lidé zůstávají jen u rozumu nebo jen u víry, o něco důležitého se ochuzují. Umění může oba světy spojit,“ říká farář Vítězslav Řehulka, proč na spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským hned kývnul. Připomíná také, že to byla právě ostravská kulturní obec, která iniciovala záchranu kostela sv. Václava s jasným cílem. „Architekt Marek Štěpán při rekonstrukci navrhl kostel jako multifunkční prostor, který je dnes otevřený nejen pro liturgii, ale i pro koncerty a divadlo.“
Philip Glass (1937) je nejhranější světový soudobý operní skladatel a klíčová osobnost hudby především druhé poloviny 20. století. Už operou Einstein on the Beach z roku 1976, vytvořenou ve spolupráci s režisérem Robertem Wilsonem, zásadně proměnil podobu hudebního divadla. Od té doby napsal více než dvacet oper, monumentálních i komornějších. Glass se k dílu Franze Kafky vrátil po opeře V kárném táboře z roku 2000. Proces vznikl na objednávku těchto operních společností: Music Theatre Wales, The Royal Opera, Theater Magdeburg a Scottish Opera. Svou světovou premiéru měl 10. října 2014 v Londýně.
Skladatele s Ostravou spojuje i osobní zkušenost. V roce 2013 působil Glass jako rezidenční skladatel festivalu Ostravské dny, se svým ansámblem zde uvedl legendární Music in Twelve Parts. Bienále patří k nejvýznamnějším světovým platformám pro současnou hudbu a dlouhodobě profiluje Ostravu jako jedno ze světových center nové a experimentální hudby.
Philip Glass je znám mj. také jako autor hudby k filmům. Za soundtracky k filmům The Truman Show (s Jimem Carreym) a Hodiny (s Nicole Kidman, Meryl Streep a Julianne Moore) získal nominace na Oscara.
Dirigent a autor hudebního nastudování Bruno Ferrandis je pravidelným hostem festivalu a účastní se také bienále NODO / Dny nové opery Ostrava. Se soudobou hudbou má ale zkušenost nejen z Ostravy. Publikum Národního divadla moravskoslezského pak zná jeho nastudování opery Julese Masseneta Manon (premiéra 2022, Cena Thálie pro představitelku titulní role Janu Siberu).
„Česká premiéra opery Philipa Glasse Proces v Národním divadle moravskoslezském zahajuje volnou dramaturgickou řadu věnovanou pozoruhodným operním dílům 21. století. V sezóně 2010/2011 jsme otevřeli premiérou Hindemithova Cardillaca volnou řadu operních hitů 20. století. Uvádění zásadních operních děl 20. století pokračuje na konci letošní sezóny ostravskou premiérou díla Sergeje Prokofjeva Hráč. Obě dramaturgické řady mají jeden stěžejní cíl: otevírat nové obzory, připravit silné operní zážitky, které dokáží aktuálně a emotivně rezonovat s dnešním divákem a které jej zavedou do nových podmanivých světů hudebního divadla. A taková, věříme, bude pro vás i nová inscenace Glassova Procesu,“ doplnil ještě Jiří Nekvasil.
NDM uvede Proces v licenci © 2014 Dunvagen Music Publishers Inc.