01.10.2024 10:21

HaDivadlo chystá Scénickou konferenci: HaDivadlo v proměnách času. Bude reflektovat minulost a vyhlížet budoucí obzory

V září tohoto roku zahájilo HaDivadlo svou výroční Sezonu 50: Obzory. Vedle klasické inscenační činnosti budou brněnští divadelníci v této sezoně realizovat řadu výročních událostí a oslav. Nejbližší z nich je Scénická konference: HaDivadlo v proměnách času, která se uskuteční 10.–11. října 2024. První den bude věnovaný příspěvkům odborníků, kritiků a spolupracovníků, které pojmou historii divadla napříč jeho různými érami. Druhý den se uskuteční dva kulaté stoly věnované současným obzorům HaDivadla a budoucnosti experimentu.

HaDivadlo – scéna Centra experimentálního divadla – chápe svou výroční padesátou sezonu nejen jako důvod k oslavám, ale i jako možnost reflexe minulosti a vyhlížení budoucích podob divadla. Tato motivace jej vedla k uspořádání Scénické konference, která má za cíl vytvořit prostor pro společné setkání a sdílení vzpomínek a úvah. Nejde o klasickou akademickou konferenci, ale o otevřený experimentální formát, v němž se s příspěvky představí vedle odborníků i lidé, co HaDivadlem „prošli“. 

Ve čtvrtek 10. října proběhne prezentace příspěvků na téma historie HaDivadla rozdělená do tří tematických bloků. První z nich pojmenovaný Prostějovské počátky (1974–85) představí rané roky působení tehdy ještě Hanáckého divadla v Prostějově. Příspěvky se budou věnovat dramaturgickým strategiím a poetice prvních inscenací, ale také výjezdům Hanáckého divadla a účinkování na divadelních přehlídkách. Druhý blok Éra brněnských přesunů (1985–2004) pojme vzpomínky a reflexe podstatných inscenací období, kdy se HaDivadlo přesunulo do Brna a dlouho dobu hledalo vhodný prostor pro své působení. Dojde na legendární inscenaci Lidská tragikomedie v režii Arnošta Goldflama či Krále Oidipa od Jana Antonína Pitínského. Poslední blok HaDivadlo v Alfa pasáži (2004–současnost) se bude věnovat hlavně éře uměleckého šéfa Mariána Amslera a současného Ivana Buraje. Jejich působení bude nahlédnuto z provozní i kritické perspektivy.

Divácká účast na konferenci je otevřena všem zájemcům, kteří by chtěli zavzpomínat či se dozvědět více o dlouholeté historii HaDivadla. Je možné přijít pouze na vybrané příspěvky, po celou dobu bude v provozu divadelní bar.

Druhý den konference, pátek 11. října, bude věnovaný kulatým stolům s pozvanými odborníky. První z nich se uskuteční od 10 hodin pod názvem Současnost HaDivadla: Reflexe éry působení Ivana Buraje (2015–2024). Dramaturgie, inscenační poetika i mimoinscenační projekty současného končícího šéfa bude v moderaci dramaturga Mila Jurániho reflektovat Barbora Etlíková, Štěpán Truhlařík, Marie Reslová a Matyáš Dlab. Následující kulatý stůl probíhající od 14 hodin pojmenovaný Obzory HaDivadla: Co je dnes experiment? se bude zamýšlet nad současnými podobami experimentu nejen na divadelní scéně a přemítat, jaká je budoucí role kulturních institucí. Debatovat přijde Ivana Rumanová, Vladimír Hulec, Jitka Šotkovská a Jan Búrik. Na kulaté stoly je volný vstup pro všechny zájemce.


Scénická konference: HaDivadlo v proměnách času

PROGRAM

Čtvrtek 10. října 2024: Scénická konference

16.00–17.20 | Prostějovské počátky (1974–85)

  • Tatjana Lazorčáková: Dramaturgické strategie a inscenační poetika v prvních sezonách
  • Aleš Kolařík: Od přehlídek k Dílně Hanáckého divadla
  • Jiří P. Kříž: Hanácké divadlo a Halasův Kunštát
  • Miloš Forst: První inscenace na jevišti a vzpomínka na osobnosti HaDivadla

17.40–19.00 | Éra brněnských přesunů (1985–2004)

  • Martin Pšenička: Skanzen blbů: Záhadné povahy (1987) a sabinovský projekt
  • Michal Stránský: Prodlužka hoří aneb Kdo chce zapalovat... HaDivadlo v barokní sýpce pod Buchlovem jako součást kulturní pospolitosti konce 80. let
  • Pavla Bergmannová: Nezapomenutelná Lidská tragikomedie
  • Miroslav Ukul Kumhala: Král Oidipús (1998): Vznik a realizace inscenace v koprodukci s Divadlem Archa

19.20–20.40 | HaDivadlo v Alfa pasáži (2004–současnost) 

  • Marie Navrátilová: Éra Mariána Amslera v HaDivadle z provozní perspektivy tajemnice divadla
  • Martin Macháček: Apokalypse WOW!
  • Irena Iškievová: Digitální kurátorství: uchování pamětí
  • Milan Hábl: HæDukace

Pátek 11. října 2024: Kulaté stoly

10.00–12.00 | Současnost HaDivadla: Reflexe éry působení Ivana Buraje (2015–2024)
Účastní se Barbora Etlíková, Štěpán Truhlařík, Marie Reslová a Matyáš Dlab. Moderuje Milo Juráni.

14.00–16.00 | Obzory HaDivadla: Co je dnes experiment?
Účastní se Ivana Rumanová, Vladimír Hulec, Jitka Šotkovská a Jan Búrik. Moderuje Milo Juráni.

 

Autor článku: Tereza Teerink Turzíková, foto: Oslava 20 let HaDivadla v Alfa pasáži

HaDivadlo chystá Scénickou konferenci: HaDivadlo v proměnách času. Bude reflektovat minulost a vyhlížet budoucí obzory

Zprávy

29.10.2025

Národní divadlo moravskoslezské zahajuje zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka

Po čtyřech měsících intenzívních prací zahajuje Národní divadlo moravskoslezské zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka. Zátěžová zkouška 29. října proběhla skvěle a už 1. listopadu se v divadle chystáme hrát. Zatím ve zkušebním režimu – naplánováno je 15 představení v měsíci (opery, balet i činoherní inscenace). Diváci se mohou těšit na plnohodnotné zážitky z inscenací, zkušební režim by poznat neměli, zaregistrují ale jistě například mnohem tišší provoz, a tedy téměř nehlučný pohyb kulis.

29.10.2025

Book Me letos v AVU Veletržní: Knižní výstava se potkává s vizuálním uměním v instalaci Objects of Language

Nakladatelství AMU zve na další ročník prodejní výstavy odborné literatury Book Me, která letos ve dnech od 30. října do 2. listopadu 2025 obsadí prostory AVU Veletržní (Veletržní 61, Praha 7). Book Me každoročně přináší výběr takřka tří stovek aktuálních knižních titulů od desítek tuzemských i zahraničních nakladatelů v unikátní expozici.

29.10.2025

Nejvyšší soud zamítl dovolání bývalého ředitele Slezského divadla Kománka

Nejvyšší soud zamítl dovolání Aleše Kománka, kterého opavská radnice v roce 2023 odvolala z funkce ředitele Slezského divadla. Kománek žalobou zpochybnil jak odvolání z funkce ředitele, tak výpověď z pracovního poměru. Neuspěl ani u Okresního soudu v Opavě, ani u Krajského soudu v Ostravě.