06.09.2021 11:45

HaDivadlo otevírá sezonu adaptací slavného Melvillova románu Moby Dick

Podle románové předlohy Hermana Melvilla z poloviny 19. století vznikla ve studiové scéně v Alfa pasáži divadelně-spirituální reflexe současné doby, kde chaos, honba za dobrodružstvím a rostoucí touhy narážejí na svůj strop. To vše v realitě nejen enviromentální krize. Moby Dick bude mít pod vedením slovenského režiséra Rastislava Balleka v HaDivadle premiéru v úterý 7. září. Zahájí tak jeho 47. sezonu s podtitulem Nerůst.

Brněnské HaDivadlo započíná svou sezonu sérií tří premiér, které začalo tvořit v rámci předchozích sezon pandemického období. Inscenaci Zeď v režii Kamily Polívkové (16. října) a autorskému projektu Jiřího Austerlitze Po celou dobu představení probíhá představení (20. listopadu), bude předcházet premiéra Ballekova Moby Dicka – původně plánovaného jako součást 45. sezony s podtitulem Zdroje. 

Melvillův námět, v dnešním kontextu často připomínaný a divadelně resuscitovaný, otevírá dějové panorama cesty archetypální posádky námořníků a její honby za monstrózním vorvaněm jménem Moby Dick. Text je ve své spletitosti a poetice ovšem zejména originální esejí o povaze bludného lidského myšlení a touze vyprávět. Vyprávěním následně lovit, rozpínat se a pokoušet se poznávat nepoznatelné. Inscenace HaDivadla zpodobňuje tyto rozměry rezonující se současnou (pandemickou i globální klimatickou) realitou v proudu melancholické, empatické i kritické stylizace. Moby Dick jako hledání signálu v postapokalyptickém světě – jako plavba společnosti osamělců za otazníkem existence či sdíleným rozkladem. Otázkou a mottem byl pro tvůrčí tým pojem řádu a soudržnosti v jinak smrtelné vládě chaosu. Na adaptaci Melvillova textu do divadelní podoby pracovali vedle Rastislava Balleka také Matěj Nytra a Jan Kačena. Scénu připravil Matěj Sýkora, kostýmy Radka Vyplašilová. Autorem hudebního a zvukového pojetí je Matúš Kobolka.

HaDivadlo bude v průběhu nadcházející „nerůstové“ sezony postupně připravovat sérii doprovodných aktivit revidujících jednotlivé inscenace na repertoáru. Tento doporovodný program vznikne připravovanou spoluprací hereckého kolektivu s režiséry jednotlivých projektů a bude výrazným způsobem formovat sezonní program. Do této tvůrčí série je možné zařadit také již publikované Infinite Moby Dick Radio, které je volně dostupné na webu HaDivadla. Jedná se o audio-ladění z motivů melvillovské inscenace, které je doplňkem k celkovému vnímání připravovaného projektu.

www.hadivadlo.cz

Autor článku: Marie Rotnáglová

HaDivadlo otevírá sezonu adaptací slavného Melvillova románu Moby Dick

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.