31.03.2021 09:15

HaDivadlo převede do online prostředí rakouský román Zeď

Původně plánovaná premiéra inscenace podle románu Marlene Haushoferové měla proběhnout na konci března. Vlivem přetrvávající pandemické situace se inscenátoři rozhodli v průběhu zkoušení projekt transformovat do online podoby – svému publiku přiblíží dílo Haushoferové prostřednictvím rozličných mediálních výstupů. Jednotlivé příspěvky budou postupně zveřejňovány na webu zed.hadivadlo.cz od 2. dubna do 6. června. 

Rakouský román z roku 1963 Zeď Marlen Haushoferové, který si na český překlad počkal až do roku 2019, pojednává o hrdince, matce odrostlých dětí a městské ženě, která se vydá na víkendový pobyt na loveckou chatu své sestřenice a jejího manžela Huga do podhůří Alp. První ráno hrdinka, jejíž jméno neznáme, zjistí že ji od okolního světa uprostřed lesů spolu s loveckým psem Rysem, krávou a kočkou oddělila neviditelná překážka, kterou si hrdinka pro sebe pojmenuje jako zeď. Román se nepokouší rozvíjet odpovědi na to, proč se zeď zjevila, nebo jak se z prostoru, který ohraničuje, vysvobodit – je spíš záznamem hrdinčiny adaptace na tuto radikální životní změnu – a také úvahou o vztahu moderního člověka k mimolidskému prostředí. Román lze chápat i jako hledání nových perspektiv v nahlížení svého já a inventarizaci svých skutečných potřeb – ne náhodou se o hrdince z Haushoferové románu mluví jako o „alpské Robinsonce“.

HaDivadlo započalo se zkoušením inscenace v lednu s nadějí, že ji v březnu 2021 odpremiéruje v živé scénické situaci. Tvůrčí tým – v čele s režisérkou Kamilou Polívkovou a uměleckým šéfem HaDivadla Ivanem Burajem – se ovšem záhy rozhodl reagovat na zpřísněná opatření v souvislosti s pokračující globální pandemií. Inscenátoři se tedy – obdobně jako hlavní hrdinka románu – adaptovali na změnu situace a namísto přípravy scénického provedení přichází nyní s remediací rozpracované inscenace. Jednotlivé fragmenty příběhu budou v období od 2. dubna do 6. června postupně přibývat na webové stránce zed.hadivadlo.cz ve formě různorodých multimediálních příspěvků. Na jejich zveřejnění budou zájemci upozorněni formou e-mailů – k jejich odběru je možné se přihlásit přímo z webové stránky projektu nebo zprávou na brizova@hadivadlo.cz. Tento nevšedně časově ohraničený zážitek nabízí publiku možnost propojit svět narativu s momentálně prožívanou realitou a zasadit si příběh Zdi do života obdobným způsobem, jako když člověk čte román měsíc nebo dva a vedle toho žije svůj život. Scénickou formu románu uvede HaDivadlo ve chvíli, kdy to současná pandemická situace umožní. V režii Kamily Polívkové, v hlavní roli s hostující Terezou Hofovou.

Autor článku: Marie Rotnáglová

HaDivadlo převede do online prostředí rakouský román Zeď

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.