20.05.2024 10:25

HaDivadlo v ARCHA+ uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace

Brněnské HaDivadlo –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ scéna Centra experimentálního divadla –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ představí pražskému publiku dvě nejnovější inscenace Sezony 49: Konec iluzí. Ve středu 5. června uvede autorskou scénickou báseň Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) na motivy života a díla britského matematika Alana Turinga. Čtvrtek 6. června bude patřit poslední premiéře Věřit v šelmy, která je dramatizací autobiografie francouzské antropoložky vyprávějící o jejím přežití útoku medvěda. Tento rozmanitý náhled do aktuální poetiky brněnské alternativní scény bude doplněn o autorské úvody a besední setkání s publikem.

V nově koncipovaném kulturním prostoru ARCHA+ HaDivadlo v dubnu uvedlo první premiéru aktuální Sezony 49: Konec iluzí pod názvem Jenom konec světa. Drama francouzského autora Jeana-Luca Lagarce režíroval současný umělecký šéf Ivan Buraj. Sezonu 49 na jaře doplnily dva další tituly – Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) a Věřit v šelmy –, které společně zkoumají hlavní motivy této sezony: o jaké iluze přichází naše společnost a co dělat s iluzemi, kterých se vzdávat nechceme. Napříč sezonou se přitom HaDivadlo zabývalo francouzskými texty, queer tematikou i hranicemi lidskosti – vůči druhým, technologiím a zvířatům. Dvě nejnovější inscenace HaDivadla se nyní představí i pražskému publiku. 

Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) pro HaDivadlo napsal básník a režisér JQr jako celovečerní autorskou prvotinu. V barvité, queer estetikou inspirované scénografii výtvarníka Jana Matýska se rozvíjí mnohovrstevnatý příběh inspirovaný postavou Alana Turinga: britského matematika, který za války pomohl rozluštit nacistické šifry, ale byl též souzen kvůli své sexuální orientaci. Toho v inscenaci ztvárňuje Radim Chyba. V podání Magdaleny Kuntové, Jáchyma Sůry, Sary Venclovské a hostujícího Jana Lepšíka se v inscenaci jako kolektivní postava objevuje Q inspirované seriálem Star Trek, jejímž úkolem je Alana zkoušet a testovat při jeho cestě za poznáním. Postavu Sergeje (Mámení) hraje Jiří Miroslav Valůšek.

Inscenace obsahuje řadu odkazů na sci-fi a popkulturní fenomény, ale i na klasická díla literárního kánonu. „Montážní režijní přístup odkrývá tíhu rozhodování mezi svobodou a vášní, tělesnou integritou a nekonečnou touhou po poznání. Proměnlivé tempo a střídání režijních přístupů vedou publikum coby pohádkovou Alenku do říše za zrcadlem, kde se vše rovné zaobluje, křiví, zdvojuje a binarita řádu a chaosu přestává platit,“ uvádí Tomáš Kubart v recenzi pro Divadelní noviny

Poslední květnová premiéra v HaDivadle představila brněnskému publiku titul Věřit v šelmy podle stejnojmenné autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin. Ta byla při výzkumu na Kamčatce napadena medvědem, přičemž útok s vážným zraněním přežila. Průběh své rekonvalescence popisuje ve svém románu, který pro HaDivadlo dramatizovala dramaturgyně Anna Prstková s režisérkou Júlií Rázusovou. Inscenace reflektuje traumatickou zkušenost a zároveň prozkoumává témata medicínské praxe a biopolitiky i rozkol mezi západní Evropou, Ruskem a divokou přírodou.

Hlavní postavu Nastassju ztvárňují dvě herečky – Magdalena Kuntová a Magdalena Straková, zatímco přítomnost medvěda i další odraz Nastassji ztvárňuje Jáchym Sůra. Simona Peková a Jiří Miroslav Valůšek v inscenaci vytváří několik epizodních postav z prostředí ruské nemocnice, rodné Francie i kamčatského kmene Evenů. Intimní atmosféru inscenace doplňuje scénická hudba Iana Mikysky a variabilní scénografie Lucie Škandíkové

Text Nastassji Martin vyniká detailní pozorností k okolnostem a vztahům, v nichž se po střetu s medvědem ocitla – mezi medvědem a streptokokem, nebo ruskou a francouzskou nemocnicí – ale také introspektivním pozorováním vztahu ke svému dětství, matce a sobě samé. Divadelní prostor umožňuje množství perspektiv, proto pro nás bylo silným impulsem právě tohle pnutí mezi představou vnitřního a vnějšího, objektivního a subjektivního. Hledali jsme společně s herečkami a herci meziprostor, ve kterém Nastassja nachází možnost zotavení skrze nejistotu,“ dodává dramaturgyně Anna Prstková.

Představení inscenace Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) se uskuteční ve středu 5. června od 20.00. Inscenace Věřit v šelmy bude uvedena následující den, ve čtvrtek 6. června rovněž od 20.00. Oběma představení bude předcházet autorský úvod od 19.30 a s herci a tvůrčím týmem bude možné besedovat v setkáních po skončení představení.

 

Autor článku: Tereza Teerink Turzíková, foto: (c) Terezie Fojtova

HaDivadlo v ARCHA+ uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.