07.07.2025 15:40

HaDivadlo završilo výroční padesátou sezonu. Po létě vstupuje do nové éry

HaDivadlo završilo svou výroční padesátou sezonu, v níž se kromě inscenační činnosti soustředilo také na paměťové události a reflexi vlastní historie. Šlo zároveň o poslední sezonu uměleckého šéfa Ivana Buraje, který po dekádě v čele scény končí. Od září ho vystřídá nové kolektivní umělecké vedení ve složení Jana Vaverková, Justina Grecová a Jan Doležel. Nová éra začne s podtitulem Sezona 51: Kolektiv.

HaDivadlo, které dnes sídlí v centru Brna ve funkcionalistické Alfa pasáži, vzniklo v roce 1974 v Prostějově. Během padesáti let své existence prošlo řadou proměn a turbulencí, přesto si dokázalo vybudovat pevné místo mezi nejvýraznějšími scénami české divadelní alternativy. V uplynulé dekádě stál v jeho čele režisér a bratislavský rodák Ivan Buraj, jenž na post uměleckého šéfa nastoupil bezprostředně po studiích na brněnské JAMU. Spolu s intendantkou Annou Stránskou výrazně posílili profil HaDivadla jako progresivní kulturní instituce, která se kromě inscenační tvorby věnuje také společenským a politickým tématům a otevírá prostor pro kritickou reflexi současného světa. Jako kmenoví dramaturgové HaDivadlem za posledních deset let prošli Dagmar Fričová, Matěj Nytra, Anna Prstková a Milo Juráni.

Během svého působení se Ivan Buraj konzistentně zaměřoval jak na inscenace klasických textů světové dramatiky (Maloměšťáci, Eyolf, Strýček Váňa), tak na nové autorské projekty, často ve spolupráci s filmovým režisérem Bohdanem Karáskem (Humanismus 2022, Vnímání, Naši). Prostřednictvím realistické režijní poetiky otevíral aktuální společenská témata a vnášel do repertoáru HaDivadla výrazný analytický a kritický pohled. Ke spolupráci přizval řadu výrazných osobností české a slovenské divadelní scény, mimo jiné Kamilu Polívkovou (Prezidentky, Macocha, Zeď), Jana Kačenu (Čevengur), Miroslava Bambuška (Woyzeck) nebo J. A. Pitínského (’68). Za uplynulou dekádu prošla souborem řada hereckých osobností – mezi nimi například Mark Kristián Hochman, Táňa Malíková nebo Jiří Svoboda.

V posledních deseti letech se HaDivadlo výrazně zaměřovalo na práci s publikem a rozvoj doprovodných programů. Jako jedno z prvních divadel v Česku zavedlo pravidelné dramaturgické úvody a besedy s tvůrci, přičemž rozvíjelo i formáty jako Senior kavárny či Divácká ladění. Ve spolupráci s čtrnáctideníkem A2 pořádalo Diskuze A2, v nichž debatovala řada významných odborníků z různých oborů o aktuálních tématech spojených s konkrétní divadelní inscenací. HaDivadlo se též podílelo na experimentálně laděných akcích jako Domy kultury a… ve spolupráci s platformou Terén nebo realizovalo techno večery Soft.

V roce 2018 byl pod HaDivadlem založen mezidivadelní Klub mladých diváků Brno, který v této sezoně čítal již téměř šest set individuálních členů. Klub se zaměřuje se na žáky a studenty se zájmem o divadlo a kulturu. Členové KMDB mohou navštěvovat spolupracující divadla a kulturní instituce s výraznou slevou a účastnit se klubových doprovodných akcí. Vedoucí KMDB Tereza Chvátalová kromě toho vede Divadelní třídu CED, která vznikla rovněž pod HaDivadlem a funguje jako zájmový dramatický kroužek.

V průběhu výroční Sezony 50: Obzory (2024/25) divadlo realizovalo řadu paměťových událostí, během nichž se zevrubně věnovalo reflexi vlastní historie. Výrazným interdisciplinárním počinem byla výstava přímo v místě zrodu, v Prostějově, v místním muzeu. Z výstavy vznikla publikace, která jako jediná mapuje celou éru HaDivadla. Série událostí Místa paměti připomněla jednotlivá působiště HaDivadla, mezi něž patří Městské divadlo v Prostějově, brněnský klub Šelepka nebo Kabinet múz. Péči o svou divadelní paměť se kolektiv věnoval i v rámci audiovizuálních výstupů, textů a dalších doprovodných událostí, ke kterým byli přizváni bývalí členové a zaměstnanci divadla, pamětníci, ale i současné příznivci a dávní diváci.

Před létem se tato výroční paměťová linka v HaDivadle symbolicky uzavřela a společně s odchodem uměleckého šéfa Ivana Buraje do pražského Divadla v Dlouhé završila jednu éru. Divadlo se již několik měsíců intenzivně připravuje na převzetí mladým kolektivem čerstvých absolventů JAMU Janem Doleželem, Justinou Grecovou a Janou Vaverkovou, kteří povedou divadlo na nehierarchické bázi. Pro svou první Sezonu 51: Kolektiv chystají tři inscenace, nový doprovodný program a proměnu vizuální identity divadla vůči osvěžujícímu mladistvému přístupu.

 

Autor článku: Tereza Teerink Turzíková, foto: HaDivadlo Agonie (antická reality show), premiéra 22. května 2025 (c) Dag Markl