04.04.2022 13:25

Handa Gote uvedou v divadle Alfred ve dvoře premiéru inscenace Burgán

Zestárlé Husákovy děti rekonstruují svůj bezpečný prostor z útržků informací, fragmentů paměti, nonsensových vrstev a vzpomínek, které se zvrhávají v přímočaré blábolení.

Inscenace Burgán představuje trojici zasloužilých matadorů generace X, které sledujeme při jejich marném pachtění se po opětovném nastolení „normálního” řádu světa. Postavy samotné se točí ve smyčkách svých obsedantních rituálů, ze kterých už nejsou schopné a možná ani ochotné vystoupit.

Na začátku projektu stála inspirace skutečnými postavami veřejného života, obohacenými o určité aspekty popkulturních figur, zejména z dětské literatury nebo populární hudby. Inspirace dětskou literaturou je také nenápadnou a ve výsledku téměř neviditelnou poctou tvorbě režiséra Jana Kačeny. Textová vrstva je tvořena osobními archivními zvukovými záznamy, které se rozpadají do útržků informací, fragmentů paměti, někdy i do nonsensových vrstev přímočarého blábolení.

„Nová premiéra Handa Gote se jmenuje Burgán, což je krajový název pro krmnou řepu, kterou když jste jedli, tak víte něco o životě a můžete navěky poučovat nezvedenou mládež. Hrdinové naší inscenace už ale ani nepoučují, jen v loňských rekvizitách hledají včerejší den. Inspirací nám bylo několik významných chytroprdů, kteří rozdávali během pandemie covid-19 své nevyžádané rozumy. Naštěstí se tyhle postavy z inscenace vytratily a zbyl jen heavy metal, řepa a sny o neškodném dovolenkovém ráji husákových dětí. Bude to možná smutný, ale vnitřní smích bude opět přítomen.” – Tomáš Procházka

V projektu Burgán se Handa Gote vrací k předchozím „komornějším” pracím, především k inscenacím Rain Dance a Metal Music, které se snad v rámci specifické tvorby skupiny dají označit za více „herecké” a méně intermediální. Stejně jako v případě inscenace Rain Dance, která vznikla na základě kritického postřehu Romana Sikory, že české nezávislé divadelní skupiny se nevyjadřují k aktuálním současným problémům, odvíjí se téma nové práce od skrytých neuróz současného světa, manifestovaných ve více či méně kryptických divadelních obrazech.

BURGÁN (burgunda, burgyně, burkoň, burák, burka) - krajový název pro krmnou řepu.
Příklady použití:
“Vysadili jsme burgán, aby bylo co pro krávy.”
“To si vy mladý neumíte ani představit, jak jsme to my měli těžký! A taková nouze byla, že jsme museli jíst burgán!”

Připravili: Hybler, Dörner, Procházka, Svatoš, Švábová, Havlová, Němec, Němec, Skála
Produkce: Maria Cavina, Jedefrau.org
Premiéra: 21. 4. 2022, Alfred ve dvoře, Praha

Handa Gote Research & Development se věnuje experimentování s dramaturgií, začleňování nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického a post-spektakulárního divadla. Dlouhodobě se inspiruje vědou a technikou. Skupina provádí kontinuální výzkum divadelní řeči, laboratorní práci v oboru zvukového a světelného designu, při současném zpochybňování výše zmíněných disciplín. V letech 2019 - 2025 jsou rezidentním souborem divadla Alfred ve dvoře.

Autor článku: Adam Pospíšil

Handa Gote uvedou v divadle Alfred ve dvoře premiéru inscenace Burgán

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.