Havel Festival v New Yorku byl slavnostně zakončen a Aura-Pont byl přitom
(Malé zprávy z Aura-Pontu)
Besedou čtyř slavných amerických dramatiků – Edwarda Albeeho, Israela Horowitze, Anna Deavere Smithové a Wallace Shawna - na havlovské téma a slavnostním „opožděným“ předáním ceny OBIE přítomnému bývalému českému prezidentovi skončil 4. prosince 2006 The Havel Festival.
Autor sám viděl téměř polovinu všech inscenací festivalu včetně her, na jejichž existenci dle vlastních slov sám skoro zapomněl. Nevadí, že třeba světová premiéra hříčky Motormorfóza v rozkošné loutkové podobě či televizní hra Motýl na anténě, poprvé uvedená v divadelní verzi, patřily spíše k lahůdkám pro havlovské znalce. Čtení Spiklenců (s hollywoodskou star Kathleen Turnerovou) a zejména inscenace Horského hotelu (v režii Michaela Gardnera) však autora nadchly natolik, že dokonce poopravil svůj interní „žebříček oblíbenosti“ vlastních děl.
Večerní víkendová představení nejznámějších Havlových her, kterými koncem listopadu festival vrcholil (a kterých se osobně zúčastnily i zástupkyně Aura-Pontu), zaplnila oba jeho malé, off-off-broadwayské stánky (brooklynský Brick Theater a Ohio Theater v srdci dolního Manhattanu) vesměs mladým a bystrým publikem. Vyrozumění, Largo desolato a Pokoušení režírovali Edward Einhorn, resp. Eva Burgessová a Ian W.Hill porozuměním pro Havlovu takřka hudební skladbu a jeho humor a s využitím velké přednosti amerických herců – jejich rétorických schopností. Zřejmě nejlepším výkonem festivalu byl Staněk Richarda Totha, někdejšího protagonisty pražského souboru Misery Loves Company, v aktovce Protest (režie Robert Lyns).
Zdroj: Simona Šnajperková, simona.snajperkova@aura-pont.cz