06.10.2020 10:36

Horizonty teatrologie: Barbora Liška – Mezi textem a divadlem

„Dekonstrukce, rozpouštění, rozkládání, ale zároveň i tematizování tradiční dramatické formy jsou základními rysy Müllerova radikálního přístupu k psaní pro(ti) divadlu, které lze považovat za legitimní umění pouze, pokud je inovativní…“.

Katedra divadelních studií FF MUNI Brno Vás srdečně zve na první online přednášku tohoto semestru v rámci cyklu Horizonty teatrologie, která proběhne ve středu 7. října 2020 v 16.00. Pro více informací ohledně konkrétního online místa setkání sledujte web katedry https://divadlo.phil.muni.cz/ a Facebook.

Barbora Liška (1993) je absolventkou divadelní vědy a germanistiky na FF MUNI. V roce 2019 nastoupila do doktorského studia na Katedře divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci s disertačním projektem dramaturgie těla, pohybu a tance v současné pohybové performanci. V rámci svých magisterských studií věnovala zvláštní pozornost tvorbě Heinera Müllera, konkrétně jeho postmoderní poetice a českým překladům divadelního textu Hamlet-stroj (1977). V roce 2019 spoluzaložila časopis CEDIT – kontexty a přesahy tvorby Centra experimentálního divadla, kterého je redaktorkou. Zabývá se též popularizací divadla mezi středoškolskými studenty v rámci projektu juniorské univerzity DiFa JAMU a coby lektorka dramaturgie v brněnském HaDivadle.

Mezi textem a divadlem: poetické principy (ne)dramatických divadelních textů Heinera Müllera

Východoněmecký básník, dramatik a divadelník Heiner Müller (1929‒1995) je komplexní uměleckou osobností, která se velmi výrazně otiskla do německých dějin divadla 2. poloviny 20. století. Mnozí jej dokonce považují za nejvýraznějšího divadelního básníka po Bertoltu Brechtovi, v jehož šlépějích „divadla pro změnu společnosti“ Müller pokračoval v každém svém textu, ačkoliv Brechta formálně opustil. Navzdory tomu, do jaké míry Müller ovlivnil chápání textu v divadle, českému kontextu je jeho tvorba poněkud cizí. Dekonstrukce, rozpouštění, rozkládání, ale zároveň i tematizování tradiční dramatické formy jsou základními rysy Müllerova radikálního přístupu k psaní pro(ti) divadlu, které lze považovat za legitimní umění pouze, pokud je inovativní. Cílem přednášky je nahlédnout básnicko-dramatickou tvorbu Heinera Müllera z několika různých perspektiv a prostřednictvím vybraných teoretických konceptů nabídnout možnosti, jak müllerovskému, do detailu promyšlenému, universu porozumět.

https://divadlo.phil.muni.cz/

Autor článku: Převzato z: culturenet.cz

Horizonty teatrologie: Barbora Liška – Mezi textem a divadlem

Zprávy

12.06.2025

Slavnostní večer v pražském Vzletu připomene 60 let Klubu mladých diváků

Slavnostní večer v pražském kulturním centru Vzlet dnes připomene 60 let od založení Klubu mladých diváků (KMD) fungujícího pod patronací Divadla v Dlouhé. Po celou divadelní sezonu 2024/2025 připomínala toto výročí řada událostí pro studenty, pedagogy i divadelní partnery. KMD v současnosti sdružuje přes 17.000 mladých diváků ze 467 členských skupin a propojuje školní skupiny ve věku 13 až 21 let s profesionální divadelní scénou.

11.06.2025

Pod Janáčkovým divadlem v Brně nakonec vznikne edukační centrum

V prostorách bývalé restaurace Bohéma, která se nachází v Janáčkově divadle, vznikne edukační centrum Národního divadla Brno. To budou moci využívat i další kulturní příspěvkové organizace zřízené městem. Rozhodli o tom dnes radní. 

10.06.2025

Nezávislá divadla bilancovala rok plný práce a výzev. Asociace nastavila priority do dalšího období

Asociace nezávislých divadel ČR (AND ČR) představila na své Valné hromadě 5. června 2025 v Divadle X10 výroční zprávu za uplynulý rok. Vedle zástupců členských organizací přijali pozvání také představitelé veřejné správy – vedle ministra kultury Martina Baxy to byli David Kašpar (MK ČR), Jiří Sulženko (MHMP), Květa Vinklátová (Liberecký kraj), Milan Němeček a Zuzana Zahradníčková (MK ČR) – i odborná veřejnost.