24.08.2020 10:38

Divadlo Apropo uvede premiéru hororové inscenace Lebka

Divadlo Apropo ve spolupráci s režisérem Milanem L. Šnajdrem připravuje na 12. září v komorním prostoru v areálu Muzea alchymistů a mágů staré Prahy na Jánském vršku premiéru hororu LEBKA. V rolí vypravěče se představí Tomáš Bareš, děsivý stín zemřelé paní domu ztvární herečka a pěvkyně plzeňského Divadla J. K. Tyla Venuše Dvořáková-Zaoralová.  

Milan Šnajdr, který adaptoval jednu z nejznámějších povídek amerického spisovatele 19. století Francise Mariona Crawforda pro divadelní scénu, říká: „Jsem veliký milovník hororů, a to v jakékoliv formě. Kniha, film, divadlo, hudba. A tak, když přišla možnost na inscenování hororu, bylo pro mě velmi motivující, dát divadelní formu hororové povídce, která patří mezi ty první, které jsem v dětství četl.“

Crawfordovy hororové povídky jsou pravidelně zařazovány do antologií hrůzostrašných povídek, jak v zahraničí, tak u nás. A jako ke svému vzoru se k němu hlásí například H. P. Lovecraft nebo Stephen King. Nová vlna zájmu přišla na počátku 21. století. Vřeštící lebka (The Screaming Scull) z roku 1911 vyšla u nás v knize Hrůzostrašné příběhy, k poslechu je i její audioverze v interpretaci Jiřího Štěpničky. Starý námořní kapitán v ní vypráví svému návštěvníkovi o děsivých příhodách spojených s nečekaným dědictvím, starým domem na pobřeží oceánu. Kromě vypravěče je tu ovšem „hrdinkou“ lebka zesnulé paní domu, jejíž duše nenašla pokoj a stále touží po pomstě za svůj zmařený život. Kapitán Braddock podezírá svého někdejšího přítele doktora Pratta z vraždy manželky a cítí odpovědnost za její smrt, neboť krátce před úmrtím paní Prattové mu vyprávěl o tom, jak se jistá žena zbavovala manželů tím, že jim ve spánku nalila do ucha rozžhavené olovo.

Zatímco v originální verzi vypráví příběh starý mořský vlk, Milan Lukáš Šnajdr ve své adaptaci ještě více posílil hororovou linii, a dodal jí psychologický podtext. Hrdinou je mladík z dobré rodiny, který prožívá ve své dobrovolném azylu chvíle hrůzy, a divák netuší, zda to, o čem vypráví, je realita nebo jen halucinace vyvolané jeho psychickými dispozicemi, nadměrným pitím a možná i drogami. Vřeštící lebka už tedy není jen pouhou rekvizitou, ale ženským ztělesněním rozmanitých hororových představ a nočních můr.

F. M. Crawford- Milan L. Šnajdr: LEBKA

Adaptace a režie: Milan Lukáš Šnajdr; dramaturgie: Jana Soprová; hudba: Jan Dušek; scéna Caterina Capelli a Vojtěch Pošmourný; kostýmy: Roman Šolc.
Hrají: Venuše Dvořáková - Zaoralová a Tomáš Bareš
Premiéra: 12. září 2020 v Divadle Apropo

http://lebka.eu/

Autor článku: Milan Lukáš Šnajdr

Divadlo Apropo uvede premiéru hororové inscenace Lebka

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.