Hra Antigona v Novém Yorku poprvé v Národním divadle Brno
V divadle Reduta, vzniká silná a lidsky dojemná inscenace. Hra Antigona v Novém Yorku od polského dramatika Janusze Głowackého ukazuje, že i v těch nejtvrdších podmínkách si lidé mohou zachovat důstojnost, soucit a odvahu.
Tři lidé bez domova – ruský Žid Saša, Bleška z Polska a Portoričanka Anita – přežívají v zasněženém newyorském parku. Všichni tři kdysi snili o lepším životě v Americe, ale skončili na ulici. Když jejich společný přítel zemře, na Anitino naléhání se rozhodnou dopřát mu důstojný pohřeb – i když tím poruší zákon.
Janusz Głowacki (1938–2017) byl polský dramatik, prozaik a scenárista, známý svým sarkastickým humorem, sociální citlivostí a schopností vystihnout životní realitu lidí na okraji společnosti. V 80. letech emigroval do USA, kde také jeho nejslavnější divadelní hra Antigona v Novém Yorku (1992) vznikla. Ve svých textech často zpracovával témata jako bezdomovectví, ztráta identity, vykořenění a touha po důstojnosti. Jeho dílo se vyznačuje silnou ironií a hlubokým pochopením pro lidské slabosti.
Za režií stojí zkušený Janusz Klimsza, pro kterého je brněnská inscenace prvním setkáním s NdB. Głowackého text si sám nově přeložil. „Novým překladem jsme chtěli jazykově akcentovat různorodost postav. Každý je z jiné společenské vrstvy, z jiné země a má za sebou jinou životní zkušenost. Všichni jsou migranti a mají za sebou jiné kulturní zázemí,“ vysvětluje režisér.
Ke hře má osobní vztah: „Několik let jsem žil ve vyloučené ostravské čtvrti. Ti lidé byli moji sousedé. Naučil jsem se s nimi mluvit, chápal jejich pravidla. A hlavně – přestal jsem se na ně dívat černobíle. Myslím, že jim trochu rozumím.“
Autenticitu inscenace podtrhují i herecké výkony. Alkoholika Blešku, který už rozprodal značný počet svých orgánů, hraje Petr Kubes: „Bleška je slaboch, schovává se před problémy do své ulity. Ale i on má ideály – chce být milován, chráněn, být pro někoho výjimečný. Proto má vztah se Sašou. Kvůli pocitu, že pro někoho něco znamená.“
Isabela Smečka, představitelka Anity, říká: „Myslím, že každý má právo být člověkem. Postavy v téhle hře sice nežijí důstojně, ale chtějí alespoň důstojně zemřít. A pokud jim umře někdo, koho milují, tak mít ho blízko i po smrti.“
Bývalého akademického malíře Sašu hraje Roman Nevěčný a Petra Bláhu uvidí diváci v roli policisty Murphyho. Scénografii vytvořil Michal Syrový, kostýmy navrhla Marcela Lysáčková, dramaturgicky na inscenaci dohlížel umělecký šéf Činohry NdB Milan Šotek.
Brněnské nastudování se opírá o jazykovou i emocionální pestrost postav. Bleška je přímočarý a cynický, Anita, která se stále nezbavila silného přízvuku, až do posledních chvil neztrácí naději, Saša nezapře intelektuála a Murphy přináší odlišný pohled – jako irsko-americký policista komentuje situaci z neúprosné perspektivy strážce pořádku.
Je možné, aby ve vyhrocené situaci mezi lidmi bez domova došlo k happyendu (když přece budou ty Vánoce) nebo bude závěr hry spíše připomínat Sofoklovu Antigonu?
Premiéra 21. května 2025 v divadle Reduta.
Vstupenky a informace: www.ndbrno.cz