11.11.2022 08:40

Husa na provázku pohlíží na poprask kolem kontroverzních her s humorem a empatií

S humorem a empatií chtějí divadelníci z Husy na provázku pohlédnout na vypjatou veřejnou debatu a dramatické události, vyvolané v roce 2018 uvedením dvou inscenací režiséra Olivera Frljiče na festivalu Divadelní svět Brno. Nové představení režijně připravil Jiří Havelka. Dostalo název Vykouření - ve smyslu očištění divadla od nánosů minulých konfliktů.

Páteční premiéra i první repríza jsou vyprodané, uvedla mluvčí divadla Barbora Olšanová. Husa na provázku momentálně nepočítá s tím, že by inscenaci pohostinsky uváděla mimo svou domovskou scénu - váže se totiž k budově na Zelném trhu.

Frljičovy hry v podání zahraničních souborů provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev i západní pohled na muslimský svět. Žaloba se týkala her Prokletí a Naše násilí a vaše násilíuvedených v Brně v květnu 2018. Největší pozdvižení vyvolala předem zveřejněná fotka z druhé hry, na které postava, jež před tím sestoupila z kříže, předstírala znásilnění muslimky.
"Při pohledu na tehdejší dění, jehož následky na Provázku pociťujeme dodnes, nás proto s režisérem Jiřím Havelkou a s kolegy z hereckého souboru zaujalo, jak rychle a na základě jak kusých zpráv vytržených z kontextu se v době zahlcené informacemi vlastně necháváme strhnout k tomu, abychom se dopouštěli rychlých soudů a radikálních činů," uvedl dramaturg a umělecký šéf divadla Martin Sládeček.

Na hru Naše násilí a vaše násilí se v roce 2018 vydala i skupina lidí, kteří představení přerušili vstupem na jeviště. Další lidé demonstrovali na Zelném trhu. Kardinál Dominik Duka brněnská divadla zažaloval, chtěl omluvu. Minulý měsíc jeho stížnost zamítl Ústavní soud.
Havelkovi tehdejší bouřlivá reakce připadala jako absurdní, ve své podstatě vcelku banální pozdvižení. Po studiu článků, komentářů, reportáží a soudních rozsudků ale dospěl k závěru, že nejde jen o "pseudokauzu". "Naopak, takových momentů, kde se propojí divadlo, teorie umění, justice, politika, náboženství a na všech těch stranách manipulace, radikalita i bolest, není mnoho," uvedl Havelka.

Nová inscenace je určená i lidem, kteří nevědí, co se v roce 2018 stalo. Také prý nejde o žádné vyřizování účtů. "Kauzu, která je s provázkovským jevištěm spojována, jsme chtěli vrátit zpět do divadla a nahlédnout pod její povrch divadelními prostředky, jež jsou nám vlastní," popsal Sládeček.
"Divadlo má tu výhodu, že může pojmout tolik názorů a tolik estetických i ideologických výkladů, kolik je diváků ten večer v sále. A pořád je to jen divadlo," uzavřel Havelka.

DNP

Autor článku: ČTK: tmd, kš

Husa na provázku pohlíží na poprask kolem kontroverzních her s humorem a empatií

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.