26.09.2023 12:23

Ibsenův Peer Gynt znovu v Martě – tentokrát v nové adaptaci

„Až jednou přijde správný čas, tak já se vládcem světa stanu!“ Peer Gynt patří světově k nejuváděnějším hrám Henrika Ibsena, takže není překvapivé, že jde o titul, který bude v brněnském divadelním Studiu Marta uveden už potřetí. 4. října 2023 bude mít ale premiéru ve zcela nové adaptaci a přebásnění.

„Když Henrik Ibsen v roce 1867 Peera Gynta napsal,“ vysvětluje dramaturg inscenace Vojtěch Balcar„nebyl to zralý romantik obdivující národní kulturu, jak to může být někdy z prvního přečtení této hry vnímáno. Byl to spíš mladý satirik fascinovaný rodícím se realismem. A právě tak i toto veršované drama napsal. Mnoho narážek a významů je pro nás dnes ale téměř nemožné pochopit. A proto jsme se rozhodli pro úpravu, která byla vytvořena na základě překladu Josefa Vohryzka a Josefa Bruknera. Tato adaptace má zase vrátit na jeviště Peera Gynta mladého a hravého, ale také kritického, který navíc i zkoumá hlubiny lidské psychiky. A to vše v současném přebásnění.“

Tomu odpovídá také režie Michala Moravce. Ten inscenuje příběh chronického lháře a snílka pátrajícího po svém místě ve světě jako psychologické ohledávání osudu mladého, rozpolceného člověka, který touží po velkých věcech, ale je paralyzovaný množstvím rozhodnutí a jejich důsledků. Vytváří tak na jevišti pro titulní postavu divokou jízdu bohatým světem oscilujícím mezi snem a skutečností. Tomu napomáhá také hudba Pavla Čeňka Vaculíka, která pomocí důmyslné práce s hudebními motivy a prostorovým zvukem nejen vytváří atmosféry, ale slouží i jako samostatný narativní princip.

Variabilní scéna Michala Spratka za využití jednoduchých prostředků umožňuje rychlé a velké změny, jaké Ibsenovo původně knižní drama předepisuje. Na scéně se nachází náznak jednoduchého pokoje s dřevěným obložením, který se v pozadí otevírá do prostoru inspirovaného norskou přírodu s horami a jezerem. Přestavbami se pak snadno přesouváme z interiéru do exteriéru, z Norska do celého světa, ale také z reality do snu.

Barevně minimalistickou scénu doplňují výrazné kostýmy Zory Davidové. Ty jsou koncipovány tak, aby jednotlivé části hry tvořily jasné výtvarné obrazy s odlišným módním stylem, ale i barevnou paletou. Kostýmy jsou využity také pro propojení postav pojednávajících o určitých motivech, a to například za použití různých materiálů jako jsou kožešiny nebo vlna. Tím kostýmní výtvarnice napomáhá zpřehlednění v množství postav, protože se v inscenaci vyskytuje přes sedmdesát figur.

Ty ztvární kompletní patnáctičlenný absolventský ročník z Ateliéru činoherního herectví Aleše Bergmana. Herci se tak představí v celé škále charakterů odlišných povah, žánrů i hereckých stylů. V inscenaci se totiž pracuje jak s civilním herectvím v realistických pasážích, tak ale třeba také se stylizovaným projevem ve snových scénách.

www.studiomarta.cz

 

Autor článku: Vojtěch Balcar, převzato z:https://jamu.mediaboard.com/

Ibsenův Peer Gynt znovu v Martě – tentokrát v nové adaptaci

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.