Indická inspirace – koncert klasického tance kathak pozítří v Divadle Kampa
Studio Citadela zve na mimořádné taneční představení do pražského Divadlo Kampa tuto středu 22. června 2011 od 20 hodin.
Indická inspirace
Divadlo Kampa
Středa 22.6.2011 ve 20 hod
Kathak - klasický tanec severní Indie
Tanec kathak vypráví mýty a legendy staré Indie. Jedna z nejstarších tanečních technik, která dodnes překvapuje svojí živelnou energií, dynamikou a neočekávanými rytmickými formami.
Představení je výsledkem dlouhodobé spolupráce tanečního ateliéru Ivany Hessové ve Studiu Citadela.
Vystupují: I. Hessová, A. Hessová, A. Štréblová, B. Nesvačilová, P. Grossová, H. Pecháčková, S. Mikulcová, S. Skrbková, L. Kašičková, D. Lidlová, K. Vojtíková, M. Krocová, R. Šobrová, K. Svobodová, S. Procházková, T. Procházková, E. Formanová, S. Rainischová, I. Kopecká, M. Horáková, M. Bočková.
Rezervace vstupenek: www.divadlokampa.cz
Produkce představení: Studio Citadela, Klimentská 16, Praha 1.
Cena 150/110 Kč
Více info o kathaku: www.kathak.wz.cz
Stručná historie
Klasický tanec Severní Indie byl na počátku předváděn v chrámech jako vzývání a oběť bohům. V době mughalské okupace byl tanec v chrámech zakázán a přesunuje se na knížecí nádvoří, kde literární obsah tance ustupuje čisté technice. Nicméně ve vyprávěcích částech hinduistické mýty a legendy pokračují. Tradiční kathak prezentuje pouze jeden tanečník, který je spíše vypravěčem. Dnešní kathak velice vyspěl, zaznamenal důležité změny ve svých formách a tanečníci vymýšlejí moderní choreografie tance
Technika
Technika kathaku se opírá o rozvinutou choreografickou řeč, znázorňovanou mudrami/gesta rukou/, rytmickými pohyby nohou, expresí obličeje a figurativními pozicemi těla. Práce nohou je prováděna na bázi složitých rytmických celků. Tanečník má na nohou uvázané "ghungaru", rolničky a rytmické ozvuky úderů nohou jsou obdivuhodně synchronizované s gestickými pozicemi horní části těla. Velký důraz je také kladen na piruety a skoky prováděné v rytmu. Učitel vede žáka až k virtuozitě ve všech skladebných částech tance.
Obsah
Vedle elementů čisté techniky zůstává kathak i nadále převyprávěním mýtů a legend starověké Indie. Pozice těla a gesta představují hinduistické božstvo a legendární postavy. Tanec ve své vyprávěcí části interpretuje lidské emoce a může se stát originálním podkladem pro divadelně poetický výraz.
Tanec Kathak má své kořeny až ve staré severní Indii a pochází od nomádských bardů známých jako Kathaks, nebo-li vyprávěči pohádek. Tito bardové předváděli svá představení na náměstích vesnic a dvorech chrámů a byla převážně zaměřena na vyprávění mytologických a mravních příběhů. Přikrášlovali je gesty rukou a výrazem obličeje. Bylo to typické divadlo, které používalo instrumentálnía vokální hudbu spolu se stylizovanými gesty, aby oživilo vyprávěné příběhy. S příchodem kultury Mughal se Kathak stal sofistikovaným druhem umění a byl chráněn milovníky umění. Tanečníci Kathaku pracovali na kultivaci jeho výrazových a rytmických aspektů, poskytovali potěšení publiku svým mistrostvím v rytmu a mimické stylizaci.
Dnešní technika Kathaku je charakterizovaná rychlou rytmickou prací nohou (laikari), uspořádanou do série cyklů. Práce nohou je spojena s doprovodnými nástroji jako jsou tabla a "packawaj", tanečník a tablista často vychutnávají mistrovské předvedení rytmického kouzla. Taneční pohyb zahrnuje množství otoček (tor) provedených v bleskové rychlosti a ukončených stabilní pózou. Vypravěčská část je založena na příbězích Rádhy a Krišny (Šivy a Párvatí) a ostatních mytologických postav (bandhana - Gurubandhana, Ganéšabandhana, Sarasvatíbandhana atd.). Obsahuje jemná gesta a výrazy obličeje. Lucknow, Baranas a Jaipur jsou tři školy, nebo-li gharanas, kde bylo toto umění učeno a kde výrazové (vysvětlující) a rytmické části byly dovedeny téměř k dokonalosti.
Přeložil a napsal student kathaku Jan Vojtko (zdroj: www.kathak.wz.cz)